سخنان هاشمی رفسنجانی در مشروعیت بخشی به آرای روحانی و همچنین هشدارهای اصلاح‌طلبان نسبت به عدم راهیابی روحانی به پاستور در دولت بعد بدون حمایت این جریان؛ ابعاد سیاسی جالب توجهی دارد.

تحقیر دولت توسط هاشمی چه معنایی دارد؟ / برجام 2 نیاز کشور یا بدهکاری روحانی به اصلاح‌طلبان؟گروه سیاسی مشرق - با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی فشارها از سوی اصلاح‌طلبان بر دولت جهت ایجاد فضایی برای پیروزی این جریان سیاسی افزایش یافته است. آخرین اظهارنظری که ماهیتی تحقیرآمیز و هشدار گونه علیه دولت و رئیس‌جمهور داشت سخنان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی درباره چتر حمایتی وی در میزان رأی آوری حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات سال 92 بود.

هاشمی رفسنجانی اخیرا در جمع اعضای ستادهای انتخاباتی مردمی و ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حسینیه جماران بیان داشت: «دکتر روحانی یک هفته قبل از انتخابات ۹۲، سه درصد رأی داشت که با حمایت من به بالای ۵۰ درصد رفت.»[1]

البته این تنها اظهارنظر انتخاباتی علیه دولت نبود. در همین راستا علی صوفی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران، روحانی را تهدید کرد اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس موفق نشوند، وی در سال 96 دیگر رئیس‌جمهور نخواهد بود! وی در مصاحبه با روزنامه اجاره‌ای هاشمی رفسنجانی گفت: «آقای عارف بارها با آقای روحانی در این زمینه صحبت کرده است. وی به آقای روحانی هشدار داده است که اگر اصلاح‌طلبان موفق نشوند در انتخابات مجلس دهم پیروز شوند آقای روحانی در سال 96 در پاستور نخواهد بود. آقای عارف با این منطق و استدلال تلاش کردند در دو سال گذشته اتحاد و انسجام را در همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد کنند تا مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند.»[2]

اصلاح‌طلبان همواره دولت را وام‌دار خود دانسته و بیان می‌دارند که با تاکتیک رحم اجاره‌ای و انصراف عارف بوده است که دولت روحانی روی کار آمده و اگر طرفداری اصلاح‌طلبان و آوردن بدنه اجتماعی این جریان درصحنه به نفع روحانی نبود وی هیچ‌گاه به مسند ریاست دولت یازدهم تکیه نمی‌زد. صحبت‌هایی که اینک در سخنان هاشمی رفسنجانی متبلور می‌شود و نشان‌دهنده نوعی هماهنگی در این جریان برای تحت‌فشار قرار دادن دولت در راستای منافع اصلاح‌طلبان است.

تحلیل‌گران حوزه سیاسی هاشمی رفسنجانی را لیدر اصلی اصلاحات در انتخابات اخیر و کارگردان این جریان می‌دانند. موضوعی که توسط اعضای حزب کارگزاران سازندگی مورد تأیید قرارگرفته است.

در همین رابطه، محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ماهنامه نسیم بیداری مدعی شده است که منشور شخصیت حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی چندوجهی است و اطلاق عنوان "صحنه‌گردان انتخابات" به او نه‌تنها عیب نیست بلکه حسن است.[3]

بر همین اساس به نظر می‌رسد که سخنان هاشمی رفسنجانی درباره وام‌دار بودن روحانی به وی در چنین سطحی به‌نوعی پیام به رئیس‌جمهور برای جبران مافات و پرداختن بدهی است که اصلاح‌طلبان برای رئیس دولت یازدهم تراشیده‌اند. اصلاح‌طلبان در این روند با توجه به فضای انتخاباتی خود را در کورس رقابت بسیار عقب‌تر از اصولگرایان می‌بینند و در این عرصه از یکسو تخریب و مظلوم‌نمایی را آغاز کرده و از سوی دیگر با پیام‌های هاشمی رفسنجانی سعی دارند که دولت را در راستای منافع خود قرار دهند.

هاشمی در این شرایط طوری عمل می‌کند که در افکار عمومی این‌چنین القاء شود که چتر هاشمی بر روی سر روحانی و دولتش قرار دارد و این موضوع از ابتدای روی کار آمدن هاشمی رفسنجانی تا به امروز وجود داشته و اینگونه القاء شده که دولت نیز نمی‌تواند هویتی مستقل از هاشمی داشته باشد. موضوعی که اصلاح‌طلبان نیز بدان اشراف داشته و همین تاکتیک روانی را علیه دولت برای پیشبرد اهداف خود به کار می‌برند. در همین راستا عدم واکنش روحانی و روزه سکوتی که وی در این راستا گرفته است چنین تصوراتی را در افکار عمومی قوت بخشیده است و برخی علت سکوت روحانی را نیاز وی به هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان اطلاق می‌کنند و دیگران، این اظهارات را رقابت بر سر اول شدن در مجلس خبرگان تهران معنا پیدا می‌کنند، رقابتی که هاشمی در آن نیاز به جذب آرا دارد برای همین با یک تیر دو نشان می‌زند هم روحانی را تحقیر می کند و هم افکار عمومی را به سمت خود جلب می کند، دوم اینکه به روحانی برای بی‌توجهی به فتنه‌گران و تندروها هشدار می‌دهد.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان در حال یارگیری و تلاش مضاعف برای ورود به مجلس هستند تا اهرم فشار خود بر دولت را حفظ کرده و حتی قوت بخشند و از همین جهت موضوع برجام 2 را به‌صورت مطالبه و بدهکاری دولت به این جریان در شرایط انتخابات مطرح می‌کنند تا دولت را به‌مثابه جاده‌صاف‌کن منافعشان به‌کارگیرند و دولت را نسبت به بدهکاری که به خود دارند همواره آگاه و هوشیار نگاه دارند.



[1] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/12/02/1006897

[2] http://kayhan.ir/fa/news/66760

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/525420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    از این رفتار ها براحتی میشه متوجه شد این حضرات چقدر به فکر پست و مقام هستند و چقدر به فکر ملت
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    آقای هاشمی رو بیدار کنید و نگذارید فتنه ایجاد کنه و ابزار دشمن بشه
  • ناشناس ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    رای مردم به روحانی بخاطر وعده 100 روزه حل مشکلات و ادامه داشتن یارانه ها و مسکن مهر و غیره بود و ربطی به هاشمی نداشت .
  • ناشناس ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    دولت روحانی بدلیل عملکرد ضعیف در اقتصاد و سیاست خارجی سال 96 در پاستور نخواهد بود حالا چه اصلاحات برنده انتخابات مجلس شود و چه اصولگرایان فرقی نمی کند .
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    روش انسانهای سیاسی که قدرت و ریاست و اقتصاد برای انها موضوعیت دارد استفاده ابزاری از دیگران و تحقیر و نتقیص انان است . وهدف هر وسیله ای را برای انان توجیه می کند .حتی گاهی با دشمنان هم کاسه میشوند تا به اهدافشان برسند .این همان سیاستی است که میگویند پدر ومادر نمی شناسد .در تواریخ نقل است که شخصی در مجلس یکی از حاکمان شرور بنی امیه نام مادر او را به زشتی برد ولی او هیچ عکس العملی نشان نداد فرد دیگری که در مجلس بود به حاکم تذکر داد که این شخص چنین اهانتی کرد اورا تنبیه و ادب کنید حاکم گفت کاری به او نداشته باشید چون یک روزی به کار ما میاید و از ما حمایت میکند . این است سیاست منهای دیانت واخلاق .
  • مسعود ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    فعلا که تا اینجا خوب کار کرده دولت روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس