کد خبر 537778
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

نامزد انتخابات مجلس نهم نسبت به شکل‌گیری باشگاه نفت و نیروی ایرانیان به عنوان داووس انرژی ایران و نفوذ شرکت‌های چندملیتی هشدار داد.

توکلی: قراردادهای نفتی دارای مشکلات اساسی استبه گزارش مشرق، نشست خبری احمد توکلی و الیاس نادران نامزدهای اصولگرای انتخابات مجلس شورای اسلامی با موضوع عملکرد اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احمد توکلی گفت: بحثی که تقدیم می کنم راجع به قراردادهای نفتی است.

وی ادامه داد: دولت، وزارت نفت را ملزم کرد که الگوی جدیدی را برای قراردادهای نفتی تهیه کند و وزارت نفت بعد از دو سال و نیم، مهرماه امسال الگوی جدید قراردادهای نفتی را به تصویب هیات وزیران رساند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: از بدو انتشار قراردادهای نفتی، سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت روی این قراردادها کار کرد.

این اقتصاددان مجلس نهم اظهار داشت: به دلیل تسلطی که شرکت های بین المللی بر روی قراردادهای نفتی دارند و کمبود تجربه شرکت های نفت‌خیز، معمولا قراردادهای نفتی مسئله ساز می شود، لذا حساسیت ویژه ای روی این قراردادها وجود دارد.

توکلی افزود: این قراردادها یا به نفع مردم کشور رقم می خورد یا در اکثر موارد به نفع شرکت های بین المللی تمام می شود.

وی گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد این قراردادها از حیث قانون اساسی، حاکمیت ملی، ایرادات اساسی دارند و لطمه شدیدی به حاکمیت شرکت ملی نفت زده و منافع عجیبی را برای طرف خارجی در نظر گرفته اند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این قراردادها موجب دوام خام فروشی و تزریق درآمدهای نفتی به بودجه کشور می شوند.

توکلی با ابراز خرسندی از برخورد وزیر نفت در برابر انتقادات نمایندگان گفت: وزیر نفت در برابر انتقادات ما برخورد مناسبی داشت و از ۷ نماینده عضو دیده بان شفافیت دعوت کرد تا در خصوص قراردادهای جدید نفتی صحبت کنند و اصلاحات ما را پذیرفت؛ البته در مورد کلیات قراردادها هم مشکلاتی وجود دارد که باید صحبت کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با ابراز نگرانی از شکل گیری باشگاه نفت و نیروی ایرانیان، گفت: بعد از جدی شدن قراردادهای نفتی، مشکلات این باشگاه جدی تر می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ترکیب این باشگاه که در ظاهر یک سازمان مردم‌نهاد است، شامل دولتمردان سطح بالا، دولتمردان قبلی وزارت نفت و سرمایه داران بخش نفت و گاز است.

توکلی، ترکیب باشگاه نفت و نیروی ایرانیان را چیزی شبیه به داووس خواند و گفت: داووس محل تجمع شرکت های بزرگ چندملیتی است که مقامات سیاسی کشورهای سلطه‌گر و فعالان اقتصادی در آن حضور می‌یابند.

وی، باشگاه نفت و نیروی ایرانیان را داووس انرژی ایران خواند و گفت: اگر اصلاحاتی در این امور صورت نگیرد این باشگاه به دروازه نفوذ شرکت های چندملیتی تبدیل می شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس