کد خبر 537672
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

نمایندگان در آخرین اصلاح قانون انتخابات مجلس مصوب کردند که انتخابات همچنان دومرحله‌ای برگزار شود و فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آرای مأخوذه را کسب کند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی 22 مهرماه 94 در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصوبه‌ای را گذراندند که به موجب آن مقرر شد فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آرای مأخوذه را کسب کند.

همچنین طبق این مصوبه، در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب پس از کسب حداقل 20 درصد آرا در مرحله اول، در مرحله دوم انتخابات و نیز انتخابات میان دوره‌ای، کسب اکثریت نسبی آرای مأخوذه با هر میزان برای وی لحاظ می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی این ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفته بود که تصویب این ماده بدین معنی است که مرحله اول منتخبان باید 20 درصد آرا را کسب کنند و در مرحله دوم به صورت نسبی لحاظ می‌شود.

کمال علیپورخنکداری نماینده سوادکوه نیز در مخالفت با این مصوبه تصریح کرده بود: زمانی که حد نصاب 20 درصد شود، در واقع اکثریت نسبی زیر سؤال می‌رود، لذا ما در این طرح به دنبال آن بودیم تا اگر فردی اکثریت نسبی را کسب کند، بتواند به عنوان نماینده مردم انتخاب شود.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس هم در موافقت با این ماده گفته بود زمانی معیار انتخاب در انتخابات مجلس کسب رأی 50 درصد بود که پس از مدتی به یک سوم و در نهایت به 25 درصد تغییر پیدا کرد، اما حالا در این پیشنهاد قرار است کسب آرا به 20 درصد کاهش یابد، بنابراین چنین مصوبه‌ای می‌تواند به نفع مردم نیز باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس