کد خبر 537245
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه هنوز قراردادی امضا نشده و فقط نوعی مذاکره و تفاهمنامه انجام شده است که آثار روانی دارد، گفت: تاکنون هیچ بانک غربی پای کار جدی برای همکاری وجود ندارد.

به گزارش مشرق، علی آقامحمدی که در همایش تبیین مبانی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا قراردادهایی که در پسابرجام بسته شده با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد یا نه، اظهار داشت: مذاکراتی انجام شد و اینها قرارداد نیست بلکه نوعی مذاکره و تفاهمنامه است. 

وی افزود: آنچه هنوز مشهود است، این است که هیچ بانک غربی به‌صورت جدی برای همکاری با ایران پای کار وجود ندارد و غرب اگر می‌خواهد با ایران همکاری کند، ابتدا باید مسائل مربوط به بیمه‌ها و بانک‌های خود را حل کند و آنها را پای کار بیاورد. 

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به قرارداد شرکت پژو و با ایران خودرو، گفت: حتی این شرکت که سابقه همکاری با ایران را دارد، در مذاکرات بانک مربوط به خودش (سوسیدنش) در مذاکرات حضور پیدا نکرد در حالی که این بانک، بانک پژو است و هر اقدامی که شرکت پژو انجام می‌دهد باید با این بانک انجام گیرد.

وی با بیان اینکه مذاکرات چارچوبی برای بستن قرارداد است، با اشاره به قراردادهای جدید نفتی بیان کرد: هم‌اکنون قراردادهای نفتی نهایی نشده و در حال نقد و بررسی آن هستیم. جلسات مختلفی در مورد آن برگزار می‌شود اما هنوز نمی‌توان قضاوتی در مورد آن داشت.

آقامحمدی با اشاره به اینکه ممکن است نسبت به قراردادها نگرانی‌هایی وجود داشته باشد، ادامه داد: مثلا در مورد خرید هواپیماها آیا ضرورتی دارد که این تعداد هواپیما بخریم یا نه، و وقتی وارد جزئیات آن می‌شویم می‌بینیم این قراردادها تا سال 2025 است و یا اینکه 10 شرط در آن وجود دارد و هنوز نمی‌توان فهمید آن چیست. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این قراردادها آثار روانی دارد و آثار اجتماعی و اقتصادی به‌دنبال نخواهد داشت؛ اینکه امروز هواپیمای 10 میلیون یورویی و یا 50 میلیون یورویی بخریم، نرخ بلیت آن چه می‌شود و چه تبعاتی را دارد، باید مورد مداقّه قرار گیرد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید اولویت‌ها مشخص شود، گفت: در شرایط امروز باید به کدام اولویت بپردازیم؛ اینکه هواپیما بخریم و یا به اولویت اشتغال بپردازیم که مثلا در سیستان و بلوچستان بیکاری زیاد است و نیازمند اشتغالیم. ولذا این قراردادها جنبه ظاهری دارد.

وی در پایان با انتقاد از صداوسیما اظهار داشت: رسانه ملی باید برای انعکاس اخبار مدلی داشته باشد که این مدل را نمی‌بینیم. اینکه در مورد هواپیماها بزرگنمایی می‌شود اهمیت دارد یا نه؟ البته قراردادهای خوبی به‌خصوص در مورد فولاد با ایتالیایی‌ها بسته شده و صداوسیما که مسئول گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است، باید در این مورد هم فعالیت کند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    فعلا مانور حرف