کد خبر 537022
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷

پیشروی سریع کردها و گروه‌های متحد با آنان در حومه شمالی حلب به دلیل پوشش هوایی نیروهای روسیه، ترکیه را هراسان کرده و آنکارا در صدد استفاده از داعش برای جلوگیری از سیطره کردها بر مناطق هم مرز با ترکیه است.

به گزارش مشرق، آنچه در شمال سوریه می گذرد، عبارت است از پیشروی نیروهای کُرد سوریه در حومه حلب که با ترکیه هم مرز است؛ و آزادسازی تعداد زیادی روستا از جمله تل رفعت و شیخ عیسی؛ که با وجود ادامه حملات توپخانه ای ترکیه و سرازیر شدن تروریست ها از داخل خاک ترکیه به سمت مناطق درگیری صورت گرفته است. پیشروی ارتش سوریه برای تامین مناطق حدفاصل حلب تا روستاهای نبل و الزهراء؛ و نیز پیشروی مستمر به سوی حومه لاذقیه بخش دیگر این صحنه را تشکیل می دهد.

 مناطق حومه شمالی حلب بعد از عملیات های اخیر ارتش سوریه و کردها از یک سو و تروریست های داعش از سوی دیگر، میان آنان تقسیم تقسیم شده است و در همین حال حضور گروهک های مورد حمایت ترکیه، به "اعزاز" و تعدادی از روستاهای مرزی محدود شده که در حال فروپاشی و گریز هستند و همین امر موجب نزدیک شدن کردها به مرزهای شهر "مارع" شده است.

یک منبع میدانی از شهر عفرین در شمال حلب در گفت و گو با نشریه "السفیر" تاکید کرد که پیشروی سریع کردها و گروههای متحد با آنان در حومه شمالی حلب به دلیل پوشش هوایی نیروهای روسیه است و جنگنده های روسیه دائما در آسمان منطقه حضور دارند که به پیشروی سریع نیروهای پیاده کمک شایانی می کند. در همین حال ترکیه از کمک به تروریست های مورد حمایت خود عاجز مانده و به پشتیبانی توپخانه ای بسنده کرده است.

این منبع میدانی خاطرنشان کرد که هم زمان با پیشروی سریع کردها، تروریست ها به سمت مرزهای ترکیه عقب نشینی می کنند و به تحکیم مواضع دفاعی خود می پردازند که این موضوع باعث می شود در مرحله بعدی روند پیشروی ها کند شود، اما دستاوردهای اخیر باعث شد که نیروهای کرد در چندین محور در تماس مستقیم با داعش قرار بگیرند که آخرین آنها مارع است که از قسمت شمال شرقی توسط داعش محاصره شده و کردها تلاش می کنند با ورود به آن به نبرد جانبی با داعش بپردازند که یک منبع کرد معتقد است این اتفاق احتمالا با درخواست ترکیه خواهد افتاد.

نیروهای ارتش سوریه نیز با پیشروی های خود بر روستای "احرص" و "مسقان" در جنوب شرق "تل رفعت" سیطره یافته اند و در تماس مستقیم با تروریست های داعش قرار داردند همچنان به عملیات خود در محور حریتان – عندان – بیانون به سوی شهر حلب ادامه می دهند. در همین زمینه یک منبع نظامی سوری گفت که درگیری ها در این جبهه آسان نیست.

منابع میدانی نظامی کردی و سوری معتقدند که آنکارا با این شکست به راحتی تسلیم نخواهد شد و این به آن معناست که درگیری های یک چهارم نهایی حومه حلب پیچیده خواهد بود به خصوص که ورود تروریست ها از ترکیه به سمت سوریه و تجهیز آنها به اسلحه های پیشرفته ادامه دارد. در عین حال منابع آگاه تاکید دارند که رسیدن درگیری ها به این منطقه، یک مفهوم نظامی دارد و آن پایان یافتن کامل نقشه ترکیه برای ایجاد "منطقه حائل" است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس