استقامت در نبردهای طولانی، شناسایی مداوم به دلیل تغییر سریع نیروهای متخاصم و ماندگاری بالا در صحنه نبرد، از جمله مزایایی است که در پهپاد شاهد 129 جمع شده و آن را به انتخابی مناسب برای مقابله با تهدیدات بدل کرده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اهمیت و توجه به تهدیدات ناهمطراز و جنگ های نیابتی خصوصا در منطقه خاورمیانه، طی سالهای گذشته بیش از پیش در رسانه ها و مباحث تخصصی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و طیف وسیعی از این مصادیق - از گروه های تروریستی مانند داعش یا پژاک گرفته تا برخی سوداگران مرگ در مرزهای شرقی کشورمان- به نوعی از این تهدیدات به شمار می آیند که خوشبختانه تحت اشراف و تسلط کامل چشم های تیزبین در کشورمان هستند.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا به امروز مبارزه با این گروه های تروریستی و همچنین سوداگران مرگ را در دستور کار داشته و شهدای زیادی را نیز در این راه تقدیم کرده است و تنها در بخش مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تا به امروز بیش از 4 هزار شهید را می توان مورد اشاره قرار داد، در حالی که خسارت های وارده به کشورمان، صرفا در تقدیم این نیروی انسانی جان بر کف خلاصه نمی شود.

پهپادهای مسلح؛ ابزاری نو در نبردهای نیابتی

اما یکی از راههای موثری که توانسته ضمن کاهش تلفات انسانی، بهره وری در حفاظت از مرزها و امنیت کشورمان را افزایش دهد، ورود تجهیزات و فناوری های نوین است که شامل انواع سامانه های الکترونیکی و وسایل مدرن است که در این میان، پهپادها نقش ویژه ای دارند.

هواپیماهای بدون سرنشین حداقل در کشور ما فناوری جدید به حساب نیامده و از زمان جنگ تحمیلی به صورت بومی توسط متخصصان دفاعی و دانشگاهی توسعه پیدا کرده است. در ابتدای راه ایرانیان با بحث شناسایی وارد این حوزه شدند اما این ابزار موثر، کارایی بیشتری نیز دارند.

از زمان جنگ تحمیلی طرح هایی برای مسلح کردن پهپادهای ایرانی وجود داشته است که در آن زمان، بر پایه مسلح کردن پهپادها به راکت های آر پی جی 7 بوده است اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی ها در کشور، پهپادهایی با مداومت پروازی بیشتر و مسلح به موشک ها و بمب های هدایت شونده وارد کار شده اند که می توانند به عنوان یک سلاح تاثیرگذار در نبرد وارد شوند.

طی سالهای اخیر، می توان پهپادهایی چون کرار، فطرس و شاهد 129 را به عنوان نسل جدید پرنده های بدون سرنشین ساخت کشورمان نام برد که به طور تخصصی، توان و ساختار ورود به صحنه نبرد را در اختیار دارند که شاهد 129 از تولیدات مدرن نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در ماههای اخیر، درخشش ویژه تری داشته است. اما اینکه پهپادی مثل شاهد 129 دارای چه مزایایی در نبردها است و چه خدماتی به حفاظت از مرزها و منافع جمهوری اسلامی ایران کرده است، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شاهد 129، مهاجمی برای تمام فصول

همانگونه که در ابتدا به آن اشاره شد در جنگ های جدید با نوعی متفاوت از تهدیدات رو در رو هستیم. دشمنانی که لباس خاصی به تن نداشته، در گروه های کوچک حرکت کرده و عمدتا سعی می کنند از رو به رو شدن مستقیم با یگان های دشمن خودداری کنند. در چنین فضا و شرایطی، کشف و شناسایی دشمن و تعقیب آن اولویت اول هر نیروی نظامی به شمار می آید و بایستی برای مدتی طولانی نقاط مورد نظر باید مورد بازدید قرار گرفته و مراقبت شوند.

شاهد 129؛ کابوسی برای تکفیری ها از جنوب شرقی ایران تا قلب شام+عکس

یکی از مناطق مورد نظر در این خصوص، مرزهای جنوب شرق کشور است. وجود بی ثباتی در کشورهای همسایه ایران و استفاده گروه های تروریستی و خلافکار از این شرایط از جمله مشکلات این بخش از کشور ماست. حال برای پوشش دادن مرزهای وسیع کشور در این منطقه می توان راه های مختلفی را آزمایش کرد.

حضور گسترده نیروهای زمینی و یا استفاده از هواپیماهای بزرگ سرنشین دار از جمله راهکارهای ابتدایی است که در هر دو صورت، هزینه مالی و در عین حال تلفات انسانی دور از انتظار نخواهد بود. در چنین شرایطی هواپیمای بدون سرنشین مثل شاهد 129 یکی از بهترین گزینه ها برای این شرایط است.

این هواپیمای بدون سرنشین اولا دارای مداومت پروازی 24 ساعته بدون نیاز به سوختگیری است و می تواند از یک جاده ساده بدون هیچ قابلیت خاص به پرواز درآمده و در عین حال از یک مرکز کنترل به اندازه کابین یک تریلر، کنترل شود. بر اساس یک آمار، هزینه پروازی این پهپاد برای هر ساعت در حدود 100 هزار تومان است که در مقایسه با نمونه های سرنشین دار بسیار پایین تر به شمار می آید.

شاهد 129؛ کابوسی برای تکفیری ها از جنوب شرقی ایران تا قلب شام+عکس

ارتفاع پروازی این پهپاد در حدود 7600 متر از سطح زمین بوده و آن را از برد اکثر سامانه های ضد هوایی دوش پرتاب که ممکن است برخی از گروه های تروریستی در اختیار داشته باشند، نیز خارج می کند. برد پروازی شاهد 129 نیز بین 1700 الی 2000 کیلومتر اعلام شده است.

سیستم اپتیکی این پهپاد توان شناسایی 200 کیلومتری اطراف را داشته و در شب، روز و کلیه شرایط آب و هوایی می تواند تصویر واضحی را در اختیار فرماندهان قرار دهد. در عین توان حمل موشک و بمب های هدایت شونده نیز برای این پهپاد وجود داشته و می تواند به صورت همزمان هم عملیات شناسایی و هم تهاجم به اهداف مورد نظر را انجام دهد. جمیع این خصوصیات شاهد 129 را به یک انتخاب عالی برای شرایطی مثل جنوب شرق کشور بدل می کند.

در عین حال با نگاهی به تجربیات نیروهای فرامنطقه ای در افغانستان و عراق و اقدامات این اشغالگران هم می توان به این نکته دست پیدا کرد که پهپادها امروزه در بحث مقابله با نیروهای نامنظم بهترین ابزار به حساب می آیند.

اقتدار پهپادی ایران از مرزها خارج شده است

اگرچه برخی رسانه های معاند، طی روزهای اخیر تلاش کردند با برجسته کردن یک موضوع فاقد پشتوانه نظامی، شاهد 129 را به صورتی منفی و تهدیدآمیز مطرح کنند، اما ظاهرا در سوریه نیز ورود این پرنده مدرن، با تاثیرات مهمی همراه بوده است و ضرباتی سخت را به نیروهای تکفیری وارد کرده است. به عنوان مثال طی روزهای گذشته رسانه ملی تصاویری از این پهپاد و محل تولید آن و همچنین برخی از عملیات های آن در جنوب شرق کشور پخش کرد.

در این بین، تصاویری نیز از حمله این پهپاد منتشر شد که در آن مختصات هدف مورد نظر درج شده است. با جستجوی مختصات مورد نظر به نقطه ای بسیار نزدیک به جاده حلب به دمشق در کشور سوریه می رسیم که این روزها شاهد نبرد سنگین بین نیروهای محور مقاومت و تروریست ها است.

شاهد 129؛ مرزبانی همیشه بیدار در جنوب‌شرق ایران و رزمنده‌ای نامرئی در شام +عکس
مختصات نقطه منهدم شده توسط شاهد 129

شاهد 129؛ کابوسی برای تکفیری ها از جنوب شرقی ایران تا قلب شام+عکس

نقطه مورد نظر در نزدیکی جاده حلب به دمشق در سوریه

در حقیقت جبهه سوریه از نقاطی است که نیاز شدیدی به پهپادی مثل شاهد 129 دارد. نبردهای طولانی مدت، نیاز به شناسایی مداوم به دلیل تغییر سریع نیروهای متخاصم، نیاز به حملات ضربتی و ماندگاری بالا در صحنه نبرد همه مزایایی است که با یکدیگر در پهپاد شاهد 129 جمع شده و آن را به انتخابی مناسب برای مقابله با تهدیدات از مرزهای جنوب شرقی ایران تا درون سوریه بدل کرده است.

{$sepehr_media_1378087_400_300}


با توجه به افتتاح «خط تولید اطلاعات مکانی با استفاده از تصاویر اخذ شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین» در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح که طی روز دوشنبه با حضور وزیر دفاع صورت گرفت، می توان این نوید را داد که پهپادهایی چون شاهد 129، هم اکنون تبدیل به دیده بان و مرزبان مدرن و مسلط ایرانی در جنوب شرق، مهندس نقشه برداری با استفاده از ساختار مثلث بندی هوایی و محاسبات فتوگرافی و سربازی وظیفه شناس در دفاع از جبهه انقلاب اسلامی شده اند که قطعا کمیت و کیفیت حضورشان در سالهای آینده، رشدی چشمگیر خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    عالی....فقط تا قاهر داره آماده میشه! سوخو۳۵ میتونه بسیار مناسب باشه! نیروی هوایی خیلی مهمه
  • محمد ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    شاهد 129 نتیجه خود باوری و شعار مرگ برآمریکا ست درود بر رزمندگان اسلام و مرگ بر منافقین و کفار
  • امیر ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    ماشاءالله
  • محمد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    ای جاان از همون جا هم یه دوربرگردون بزنه میرسه رو سر اسرائیل
  • علی ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    مثل پرایدامون هست یعنی ؟
  • حسین ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    قطعا پیروز میادین نبرد کسانی نیستن که زورشون به زنان و کودکان مظلوم میرسه و سر میبرن تابا وحشت چیره بشن. پیروزی حقیقی از آن مومنانیست که با شناسائی دقیق، فقط مجرمین جانی رو هدف قرار میدن و از کشتار فله ای پرهیز میکنن. آفرین بر بیدار دلان دلاور ایران از سپاه و ارتش و بسیج
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    بهتر است روی مدل پدافند هوایی این هواپیماها هم کار شود
  • مجید ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    قابل توجه نظامیان خدا کنه شنیده بشه جنوب شرق ایران نیاز به پهپاد نداره نیاز به سنجنده های 24 ساعته ی ثابت با دامنه ی سنجشی مرئی و فروسرخ(دید در شب) داره مثل اون بالن هایی که اسرائیل در مرز غزه داره. وتمام مدت مرز را آنلاین رصد می کنند. با هزینه ی به مراتب کمتر از 100 هزار تومان برای هر ساعت.
  • حسین ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    من به فدای آن مهندسان وطن پرست
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    من خودم در پاسگاه میر جاوه سیستان و بلوچستان خدمت کردم، این پهباد ها کجا بودن وقتی شب و روز به سمت ما تیراندازی و کمین میزدند.
  • ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    چگونه میتوان برد و ارتفاع پروازی و قابلیت حمل بمب و موشک را در این پهپاد را به دو برابر افزایش داد؟ در عین حالی که اندازه و ابعاد بدنه آن تغییری نکند و بزرگتر نشود؟یعنی ارتفاع پرواز۱۵۰۰۰متر، برد عملیاتی ۴۰۰۰کیلومتر، و قابلیت حمل بمب هوشمند سنگر شکن! ضمن عرض خسته نباشید به سازندگان این پهپاد
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    تا ریاض میتونن برن و برگردن؟
  • امیر ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    24 ساعت ماندگاری در صحنه نبرد فکر کنم خیلی مزیت خاصی باشه...فکر کنم باید روی ساختار گروهی کار کنن... یه سیستمی بسازن که تعداد زیادی از این پهبادهای کم هزینه رو بتونه با هم هماهنگ کنه و برای عملیات آماده سازی کنه... فکرشو بکنید صد تا شاهد129 همزمان به حلب حمله کنن... تروریستها که سپر دفاعی ندارن... دوش پرتابها هم که با توجه به ارتفاء پروازی شاهد نمیتونن اثری بزارن... صد تا شاهد تو ارتفاء پروازی بالا بر فراز حلب... تو 24 ساعت حلب رو میکنن تو قوطی و برمیگردن...
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    عزیزم من یه ایده دارم منتشر نکنید. میخوام به گوش مسئولین برسونید. فکر کنید یه موشک بالستیک با برد بالا داریم که به جای کلاهک انفجاری تعدادی موشک هوا به هوا داره. نتیجه این میشه که میتونیم اهداف هوایی دوردست ها رو به سرعت منهدم کنیم. نتایج دیگه هم داره که خودتون فکر کنید
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 2
    در مقابل پهپادهای ترکیه هیچ حرفی برای گفتن نداره چون اونا ماکت نیستن
  • رسول ایران ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    شاهد ۱۲۹ پهباد فوق العاده توانا و با ارزشیه ، همین الان که تو سوریه و عراق داره اولین تجربیات واقعی رزمی خودشو کسب میکنه ( عالیه عالی ) باعث میشه که اگه نقص و نیازی ( هر چند کوچیک) داره تو میدون عمل مشخص بشه و برای رفع اون تلاش بشه..... قول میدم به هموطن های عزیز خودم که پهباد شاهد و الباقی پهباد های عملیاتی ما تو عراق وسوریه انقدر توانا ( هیولا های تکنولوژیک ) بشن که دست بلند و مخفی نظامی ما در مقابل جنگهای نیابتی ابر قدرتکها و کشورای (((( کودن و تروریست پرور )))) منطقه باشن... راستی اینم بگم که تجربیات رزمی امثال شاهد و.... حتما برای مهندسین و نظامی های ایران میتونه واقعیتهای قابل لمسی رو منعکس کنه که شاید باعث تولد پهباد های تخصصی تر ( بمب افکن ، شناسایی با تکنولوژی بالاتر مثل تکنولوژی های ترکیبی رادار و اپتیک و غیره و ماندگاری بالاتر تو میدون نبرد ) و تواناتری بشه... از طرف خودم به بچه های هوا فضا ، مهندسین دست اندر کار و کاربر توانای پهباد هامون خدا قوت و خسته نباشید میگم ، انشا ا... در پناه حق سرزنده و سالم باشین ..
  • محمد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    اگه می فهمیدی که ترکیه از خودش چیزی نداره و هرچی داره با پول زیاد از امریکا خریده و این که امریکا هر چیزی هم بهش داده نمونه صادراتی هست و نه اصلی ضمنا نه پهبادهاشون به پهباد ما می رسه نه خلبانهای جنگنده هاشون شجاعت کار با جنگنده ها رو دارند اگر جنگی میان ما و اونها در بیوفته شاید کمتر از شش ماه کارش به غلط کردم میوفته . به خاطر همین هیچ وقت این کار رو هم نمی کنه . شما قدرت نظامی ایران رو در حد روسیه و چین ببین . یا حسین
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    در حال حاضر هیچ پهپادی در دنیا چنین توانایی رو که شما گفتید نداره و برای اون مشخصات مورد نظر شما سیستم پیشرانه بسیار بزرگتر و سنگین تری نسبت به سیستم پیشرانه فعلی نیاز هست که در صورت ساخت چنین پیشرانه ای قطعاً باید ابعاد و حتی فرم کلی پهپاد تغییر کنه و هنوز تکنولوژی غیر سری دنیا به چنین پیشرانه ای که قابل نصب بر روی پهپاد باشه امکان دسترسی نداره.برای مرتفع ساختن نیارهایی از این نوع فعلا در ارتش های تراز اول دنیا از بمب افکن هایی نظیر سوخو-34 و بی-2 استفاده میشه
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    دم سپاه گرم به امید رونمایی از پروژه هایی مدرن تر از شاهد 129
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    تا وقتی با gps هدایت میشه نقطه ضعف داره
  • علی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    ترکیه؟! حداقل میگفتی آمریکا باز میفهمیدیم یه اطلاعات ناچیزی داری. آخه آدم حسابی آمریکا که ارباب همه کاره ترکیه هست در برابر صنایع پهبادی ایران کم آورده و با پیشرفته ترین تجهیزات پهبادی خودش جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران رو نداره چون میدونه به سرنوشت آر کیو دچار میشه(این یعنی اشراف ایران بر تمام بعدها و پرامترها در حوزه صنعت پهباد و ساخت پهباد.چون کسیکه خودش یه کاریرو در بهترین حالت انجام میده قادر به کشف روز و راز کار دیگرانه).حالا فکر کنید بخایم ترکیه رو با امریکا مقایسه کنیم! دوست عزیز حداقل به فکر ما نیستی به فکر خودت باش که موجب تمسخر دیگران نشی.برو یه کم مطالعه کن دوست عزیز.اینقدر ما رو نخندون.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    بی سواد
  • حسین ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    واقعا متاسفم برات همین !
  • مجید ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    جنوب شرق ایران نیاز به پهپاد نداره نیاز به سنجنده های 24 ساعته ی ثابت با دامنه ی سنجشی مرئی و فروسرخ(دید در شب) داره مثل اون بالن هایی که اسرائیل در مرز غزه داره. وتمام مدت مرز را آنلاین رصد می کنند. با هزینه ی به مراتب کمتر از 100 هزار تومان برای هر ساعت.
  • الیاسی ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    احسنت یک نظر کارشناسی و عالی
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    اششک
  • الیاسی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    باز هم احسنت به مجید
  • آ محمد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    چشم عزیزم میخرم
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    پهپاد دوربرد بدون داشتن ماهواره نظامی هیچ ارزشی نداره یعنی در فاصله هزار کیلومتری که نمیشه با بیسم هدایتش کرد ماهواره میخواد که نداریم پس بهتره خیلی بزرگش نکنیم
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    اگه جی پی اس آمریکا باشه آره!
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    ترکیه باید یه فکری به حال خودش بکنه که بزودی مردمش از گرسنگی نمیرن پهپاد پیش کشش ترکیه داره با سیاست های غلطش تنها راه درآمدش گردشگریه که با نا امن شدن ترکیه از دست میره
  • سیدمحمد ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    پاراگراف اخرت عجیب به دلم نشست
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    اره زمان جنگ جی پی اسشو قطع میکنه یا باید ماهواره بومی داشته باشیم یا از گلوناس روس استفاده کنیم
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    دوستمون همچین میگه پهباد ترکیه که هر کی ندونه فکر میکنه چه خبره محض اطلاع این دوست عاشق ترکیه در جریانی که یکی از پهباد های ارتش ترکیه رو پ ک ک رو مرز عراق واسه اولین بار زدن.
  • سیروسc270 ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    اساتید و کارشناسان جهانی پهپاد افاضاتی از پشت لپ تاپ مطرح کردند از جمله نظر فوق که جا داره نیروهای مسلح بدان توجه کنند. اساتید کلش آف کلنز
  • فواد ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    باهمین بزنین کاروان های تکفیری در شهرهای رقه و ادلب رو خارومار کنید
  • ناشناس ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    کدوم احمق منفی میده
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مشرق این همه نظر میدهم منتشر نمی کنی فقط اهایی که موافق تعریف وتمجید است چاپ می کنی سانسور چی حالا برای اینکه نشون بدی اینطوری نیستی این منتشر می کنی چرچیل
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ماشاءالله . با دعای مولا پیروزه ان شاءالله
  • حامد از اصفهان ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر خود شما مختصات نشان داده شده توی فیلم صدا و سیما را منتشر کنید هیچ اشکالی ندارد. ولی اگر ما این مختصات را در کامنت بنویسیم منتشر نمی شود. شماها هم در سانسور مثل همان فارس نیوزی ها هستید. خوانندگان محترم بروید فیلم گزارش آقای مرآتی را از سایت آپارات دانلود کنید و مختصات ها را از فیلم ببینید
  • محسن ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دقیقا
  • محمد ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    چقد نسبت احمقها به باسوادها کمه تو ایران متاسفانه !!! از مثبتها می شه متوجه شد چندتا احمق داریم
  • محمد ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    آرزو بر احمقها عیب نیست!!!
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    همچنین در مقابل پهپادهای اماراتی نظیر یهبون 40
  • محمد ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    از چندتا مختصات منتشر شده نمی شه گفت که این شاهد است !!! شاید مال پرنده های دیگست
  • محسن ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    احمقانست که از روی مختصات به این نتیجه برسیم که این پرنده ایرانیست و همچنین شاهد 129 است خدا این شادی رو ازتون نگیره انشالله
  • محمد سعید ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    توی نظر ها میشه کاملا وطن فروش ها رو دید ، اونایی که با این همه سند و مدرک بازهم نمیخواد باور کنن که ایران امن ترین کشور منطقه و صد البته قدرت اول منطقه ست ، اینقدر توی مرداب پست فترتی و وطن فروشی غرق شدن که هیچی رد نمیبینن و فقط میخوان بگن ایران بده ایران بده . متاسفانه تا وقتی خودمون به باور نرسیم نمیتونیم هیچ کاری کنیم والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس