کد خبر 535860
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

انتخابات درون تشکیلاتی حماس برای انتخاب رئیس دفتر سیاسی، به عنوان بالاترین مقام این جنبش، در میانه سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد،اما رسانه‌های فللسطینی و منطقه‌ای از هم اکنون به سراغ مسأله بقا یا برکناری «خالد مشعل» رفته‌اند.

 به گزارش مشرق، هنوز بیش از یک سال به برگزاری انتخابات درون تشکیلاتی در جنبش حماس برای انتخاب رئیس دفتر سیاسی مانده است.

اما بحث‌ها و سؤالاتی پیش آمده است که‌ آیا حماس بار دیگر «خالد مشعل» را انتخاب می‌کند؟ مخصوصا اینکه برخی رسانه‌ها از دخالت و لابی ترکیه و قطر در جهت بقای «خالد مشعل» در سمت خود سخن می‌گویند.

خبرگزاری فلسطینی «معاً» با ذکر مقدمه بالا، این سؤال را مطرح می‌کند که انتخابات درون تشکیلاتی حماس در سایه اوضاع فعلی منطقه‌ای چگونه خواهد بود؟ آیا مشروعیت «خالد مشعل» تحت تأثیر اختلاف بین حماس و ایران و سوریه قرار خواهد گرفت؟

با این حال تحلیلگران سیاسی نزدیک به جنبش حماس در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری فلسطینی تأکید می‌کنند که هنوز سخن گفتن از انتخاب رئیس دفتر سیاسی حماس زود است.

مصطفی الصواف، تحلیلگر نزدیک به حماس، می‌گوید: علی رغم رابطه خوب بین حماس با قطر و ترکیه، اما حماس در آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های داخلی، مستقل عمل می‌کند.

او با رد هر گونه دخالت ترکیه و قطر در امر انتخاب دوباره خالد مشعل ادعا می‌کند: جنبش حماس «خالد مشعل» را برای این منصب انتخاب کرده است و باز هم این حماس است که اگر ضرورت داشته باشد، «خالد مشعل» را کنار خواهد گذاشت. او معتقد است که «خالد مشعل» هیچ اعتراضی به این مسأله نخواهد داشت؛ چرا که مسئولیت‌ها در حماس بعنوان یک تکلیف است و نه تشریفاتی و به عنوان مقام و منصب.

«ابراهیم المدهون» نویسنده و تحلیلگر سیاسی نزدیک به حماس نیز با رد هرگونه دخالت مستقیم در تصمیمات و روندهای جنبش حماس می‌گوید که حماس اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کسی نمی‌دهد.

المدهون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فلسطینی معا، تأکید می‌کند که انتخاب رئیس دفتر سیاسی حماس در این زمان مطرح نیست و انتخابات درون تشکیلاتی اواسط سال 2017 است.

روزنامه الیوم السابع در تاریخ 8 فوریه گذشته به نقل از منابع خود نوشته بود که دو نماینده از قطر و ترکیه اخیرا به غزه رفته‌اند تا اعضای شورای مشورتی جنبش حماس را برای انتخاب دوباره «خالد مشعل» قانع کنند.

ابراهیم المدهون، این گزارش را غرض‌ورزانه توصیف و بار دیگر تأکید می‌کند که هیچ اختلاف و حرف و حدیثی در این مورد وجود ندارد.

این تحلیلگر نزدیک به جنبش حماس، در ادامه مدعی می‌شود که اجماع بالایی در بین اعضای سیاسی و نظامی حماس بر روی «خالد مشعل» وجود دارد و البته برخی نیروها از جمله ایران و دولت بشار اسد، از ادامه یافتن مسئولیت مشعل راضی نیستند.

ابراهیم المدهون، در انتها می‌گوید: ما در میان تحولات سریع منطقه‌ای هستیم، هر روز اتفاقات جدیدی در سوریه، مصر و خلیج [فارس] می‌افتد و سخن گفتن از انتخابات حماس زود است.

«خالد مسعل» از سال 1996 و پس از ترور «شیخ احمد یاسین» ریاست دفتر سیاسی حماس به عنوان بالاترین مقام این جنبش را بر عهده گرفته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ثریا ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    بخدا زشته ما ایرانیا با این جنبشهای مظلوم اونم اهل تسنّن، برخورد قیم مآبانه و انحصارطلبانه داشته باشیم. بابا حالا تو دوتا مسئله با ما اختلاف داره، داشته باشه. باس به حریت و استقلالشون احترام بگذاریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس