کد خبر 538726
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از تلاش های این جنبش برای دستیابی به آشتی واقعی برای پایان دادن به دودستگی ها و حل بحران های نوار غزه خبر داد.

 به گزارش مشرق، «زیاد الظاظا» در مصاحبه با شبکه ماهواره ای الاقصی گفت که برگزاری دیدار هیئت حماس و فتح طی امروز دوشنبه در دوحه هنوز قطعی نشده است اما حماس از تمامی گفت وگوهایی که به پایان دادن به دودستگی ها و حل بحران های ملت بر اساس شراکت منجر شود، حمایت می کند.

وی افزود: اگر خواهان توافق ملی حقیقی هستیم بایستی به وجوه مشترک دست یافته و از محورهای سیاسی که مانعی بر سر توافق است، دوری کنیم.

وی اشاره کرد که جنبش حماس از دولت دست کشیده و تشکیل دولت وحدت ملی را پذیرفت اما این دولت در نوار غزه به ماموریت خود عمل نکرده است.

این عضو جنبش حماس درباره قضیه کارکنان غزه نیز اظهار داشت که بعید است دولت وحدت ملی بدون یافتن راه حل هایی برای مسئله کارکنان نوار غزه تشکیل شود و غیر منطقی است که بدون حل مسئله این کارکنان، با دولت وحدت ملی موافقت شود.

وی افزود: ما نمی خواهیم این مسائل را مانعی در برابر تشکیل دولت وحدت ملی قرار دهیم بلکه ما برای اجرای توافقات به دور از هر گونه فرار از مسئولیت ها تلاش می کنیم.

وی در ادامه ضرورت پایان دادن به دودستگی های موجود بین غزه و کرانه باختری در سریع ترین زمان ممکن را خواستار شد.
از سوی دیگر یکی از رهبران جنبش حماس با اشاره به اینکه جنبش متبوعش طی روزهای آینده به منظور توافق بر سر جدولی زمانی برای اجرای پرونده های آشتی ملی با جنبش فتح در دوحه ـ پایتخت قطر ـ مجددا دیدار خواهد کرد، تصریح کرد که این نشست ها فرصتی مناسب برای تحقق وحدت ملی فلسطین است.

اسماعیل رضوان خاطر نشان کرد که جنبش های فتح و حماس در نشست خود در دوحه تعیین جدولی زمانی مشخص برای اجرای توافقات سابق را بررسی خواهند کرد و محور اصلی گفتگوها ارائه ضمانت های رسمی برای پایبندی تمامی طرف ها به بندهای توافقنامه آشتی ملی بدون هرگونه پیش شرط و یا گزینشی عمل کردن در این زمینه خواهد بود.

رضوان افزود که اکنون فرصت مناسبی برای تحقق وحدت ملی دست داده و همه باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و دیدار آینده هیات های حماس و فتح در راستای دیدار گذشته دو طرف در آغاز ماه جاری می باشد.

وی با اشاره به اینکه تلاش های قطر برای نهایی کردن آشتی ملی میان جنبش های فتح و حماس هرگز جایگزین نقش مصر به عنوان ناظر امضای توافقنامه آشتی ملی نخواهد بود، تصریح کرد که اقدامات و تحرکات قطر برای پیشبرد پرونده آشتی ملی در واقع در راستای حمایت از تلاش های قاهره به اعتبار ناظر آشتی ملی خواهد بود.

هیئت های حماس و فتح اوایل ماه جاری در دوحه با یکدیگر دیدار کرده و پس از دو روز گفتگو طرحی عملی را برای تحقق نهایی آشتی ملی ارائه دادند و قرار است طی روزهای آینده بار دیگر در دوحه با یکدیگر دیدار کنند تا در مورد نحوه اجرای توافقات صورت گرفته توافق حاصل کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس