برخی از افرادی که دلواپس رابطه با آمریکا هستند در موضعی متزلزل و ناشی از کرنش سیاسی در مقابل کدخدا، هر گونه حرکت بر خلاف میل کاخ سفید را به مثابه زمین‌خوردن برجام توصیف می‌کنند.

دلواپسان آمریکا جای نرمش را با کرنش اشتباه گرفتند

گروه سیاسی مشرق – دلواپسان رابطه با آمریکا دوباره دست به کار شده و در ماجرای بازداشت تفنگداران آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بازتاب‌های متفاوت و دنباله‌داری دارد واردعمل شده و سعی در تخفیف و از بین بردن دستاوردهای آن به بهانه اختلال در اجرای برجام دارند.

در این باب حرکت‌های نمادینی در تجلیل عملکرد مطلوب سپاه پاسداران در حفاظت کیان و اقتدار کشورمان در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن امسال اتفاق افتاد که لحظه تسلیم تفنگداران آمریکایی را به نمایش می‌گذاشت که همین امر موجب ناراحتی و دلواپسی این افراد شده و آنان را واداشته که نسبت به این موارد انتقادات کرده و برجام را سپر استدلال‌های ناقص خود قرار داده‌اند.

در این زمینه محمد تقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در سرمقاله امروز شرق نوشت: «در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، حرکتی در قم و تهران انجام شد که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود؛ رویداد دستگیری ملوانان آمریکایی به شکلی بازسازی شده بود که نیروهای حاضر در آن قایق‌ها را به حالت تسلیم و خواری نشان می‌داد، در یکی از صحنه‌ها، مردی را به صورت زن آمریکایی درآورده بودند و او را در انظار راهپیمایان به نمایش گذاشتند که طبیعتاً شبکه‌های خبری این تصویرها را در سراسر جهان پخش کردند«.

وی افزود: «سؤال این است که چنین کاری را با کدام منطق سیاسی و دینی می‌توان توجیه کرد؟ پس از مذاکرات هسته‌ای و به‌ثمرنشستن برجام که دولت فعلی آمریکا زیر فشار برخی جمهوری‌خواهان افراطی است، این‌گونه حرکت‌ها تا چه میزان به سود و صلاح دستگاه دیپلماسی ایران است؟ آیا این‌گونه اقدامات تحریک‌کننده نمی‌تواند اجرای برجام را با بهانه‌گیری‌های طرف مقابل همراه کند؟ آیا این نوع حرکات نمایشی به سود جمهوری‌خواهان افراطی در آمریکا نیست؟»[1]

موضوع جالب توجه در سخنان میبدی تبدیل کردن یک فرصت و امتیاز به تهدیدی علیه کشورمان است. درحالی که کارشناسان این روزها در جستجوی مواهب و نتایج اجرایی شدن برجام هستند برخی از نیروهای جریان اصلاح‌طلب با پایه قرار دادن کدخدامنشی آمریکا اینگونه وانمود می‌کنند که هرگونه رفتاری برخلاف خواسته آمریکایی برجام را بر زمین خواهد زد.

تزریق این نوع نگرش رفتاری که کرنش را جایگزین نرمش قهرمانانه می‌کند درحالی انجام می‌شود که بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که قدرت جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف از جمله ابعاد نظامی و فناوری بوده که آمریکایی‌ها را وادار کرده که از مواضع سفت و سخت خود علیه جمهوری اسلامی ایران پایین بیایند و در این عرصه دیپلماسی فعال نیز به عنوان یک ابزار مؤثر عمل کرده است.



[1] http://www.sharghdaily.ir/News/86090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    امان از ترس از غير خدا. انسان را نابود مي كند
  • john ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    حالا مشرق جان شما دقیقاً در چه جایگاهی هستی که تشخیص می دهی که کرنش صورت گرفته یا نرمش!!!! یعنی در چه جایگاهی هستی که نرمش و کرنش رو تعریف کردی؟؟ مملکت رهبر داره ... جایی اشتباهی صورت بگیره تذکر می ده... شماها هم بهتره از این قبیل موضوعات برای انتخابات استفاده نکنین!!!
  • gorganmoshaver ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    حرفش منطقی بود قبل انجام هر کاری بهتره به عواقبش فکر کنیم
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ناشناس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    امریکایی هایی که دائما"با گزینه های روی میز ایران را تهدید و تحقیر می کردند باید اینگونه تحقیر میشدند و هرکس باد بکارد طوفان درو میکند.
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    وقتی رهبر معظم انقلاب به پرسنل سپاه پاسداران که این اقدام شجاعانه را انجام دادند مدال افتخار و شجاعت میدهد یعنی اقدام سپاه کاملا"درست بوده است و رهبری موافق آن بوده است .
  • ناشناس ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    از نظر اصلاح طلبان حتی اگر امریکا به حریم آبی و خاکی ایران تجاوز کرد نباید جلوگیری کنیم که نکنه برجام خدشه دار بشود !!!
  • ناشناس ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    حرفش کاملا"غیر منطقی بود چرا که دشمن به حریم آبهای ما تجاوز کرده بود و باید برخورد جدی صورت می گرفت .
  • ناشناس ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    یعنی از این به بعد باید هر کاری تو این مملکت صورت بگیره باید از آمریکاییها اجازه بگیریم بعد که اجازه دادند باید اون کار رو انجام بدیم!!!!
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    تا کی و تا کجا یوغ آمریکا را به گردن می اندازید
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    این بزدل های ترسو اگر زمان جنگ بودن الآن خوزستان دست صدام بود...
  • مهرداد ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    امریکا خودش با اعمال تحریمهای جدید از جمله تحریم ویزا برای کسانی که به ایران سفر می کنند و لغو نکردن تحریم بانک صادرات و انصار و برگرداندن 200 شرکت و شخص به لیست تحریمها برجام را به زمین زد.
  • ناشناس ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    امریکا هواپیمای مسافربری ایران را با 200 مسافر در خلیج فارس سرنگون کرد و به فرمانده ناو مهاجم مدال افتخار دادند حالا افساد طلبان برای ما کاسه داغتر از آش شدن و برای تحقیر امریکایی ها گریه و زاری میکنند !!
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    از نظر افسادطلبان کدخداپرست ، اگر حتی به نوامیس ایران هم تجاوز شد باز باید بخاطر رضای کدخدا سکوت کرد واقعا دیگه چندش آوره نظراتی که از سر بی غیرتی داده میشه شما کدخدا پرستان اگر هر روز از اینا سیلی بخورید دستشون رو بوس میکنید و میگید کدخدا جان بازم بزن که سیلی خوردن از تو کیف داره ننگ بر شما باد که بویی از غیرت نبردید
  • سعید63 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    مرگ برآمریکا ومرگ برکدخداپرستان
  • سپهرساطوربه دست در به در به دنبال خاتمی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    خاک بر سر این غرب زده های سفله و خس و خاشاک های جبون و زبون
  • عباس ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    متاسفانه این حرف ها ی صدتا یک غاز این عزیزان ایرانی نشان از بی اعتقادی آنها به جمهوریت است اگر زره ای به جمهوریت اعتقاد داشتند باید از انگلیس درس می گرفتند که در همه هیمنه های سیاسی خوارترین اشکال رابه ملل تحت ستم شان انجام می داندند وچرا ما نباید برای اقتدار سیاسی جمهوریتمان آمریکایی که همه جهان را به تمسخر گرفت وبا زور بر جهان به دروغ مارا به بهانه ی بمب اتمی تحریم کرد دروغ پوشالی ابرقدرتی اش را درجهان نشان ندهیم تا اگر دوباره بدروغ روسیه را تحریم کند کسی از هارت وپورتش نترسد
  • امیر ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق انگار تو هم بعله کدخدا چیه شیطان پرستی امام گفت شیطان بزرگ تیترت باید بشه شیطان ترسی به جای خدا ترسی
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    بعد از توافق ژنو 100 مورد تحریم جدید وضع شد و بعد از برجام هم تحریمهای جدیدی وضع شد و آقایان روزه سکوت گرفته بودند اما حالا برای به زمین خوردن کدخدا دلواپس شده اند !
  • حسین ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    واقعا نمیفهمم کسانی که جنایات امریکا در منطقه را میبینند و از یمن تا سوریه و عراق و لیبی چطور حاظر میشوند به طرفداری برخیزند.. دین و انقلابیگری به کنار وطن و ایرانمان چه میشود... مگه نمیگفتین نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران؟...
  • مسعود ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    اصلاح طلبان با واژه عزت و اقتدار بیگانه هستن و ذلت و خواری کشور را دوست دارند.
  • سید ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    همدیگر را با ا لفاظ نامناسب خطاب نکنیم از همه دیدگاه ها استفاده کنیم وهمه راه حل ها برای حل مشکلات .البته دیکاه ها متفاوت است همه انشاالله ه دفشان سر بلندی میهن است با تا کتیک های گوناگون . همدل باشیژم خیر خواه باشیم وبا گذشت در را ه سر بلندی وطن
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    راست میگه الان آمریکا از ما دلش مکدر شده و نباید بیشتر ناراحتش کرد
  • حمید ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    وقتی دوستان آمریکایی توهین و تحقیر می کنند منطق این آقا کار نمی کنه و کار می افته فقط وقتی ذلت آمریکا به نمایش در میاد منطقش کار می کنه !!!
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    قلاده های طلا هنوز در ایران خریدار دارد
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    درست مثل آمریکائیهای دوست داشتنی که وقتی میخواهند هواپیمای مسافربری ما را بزنند کلی به عواقبش فکر کردند !
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    فکر میکی وقتی آمریکا دائم تهدید میکنه و جز خوی وحشیگری چیزی ازش ندیدیم منطق سرش میشه ؟
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    دوستان نرمش کننده بد نیست در مورد شهادت شهید مهدوی توسط آمریکا کمی تحقیق کنند
  • امت حزب الله ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    چین با این که ابرقدرت بود وقتی جلوی ناو امریکایی را در دریای چین نگرفت یک هفته چین هی هشدار داد تهدید کرد و کاری از پیش نبرد و مردمش تحقیر شد با توجه به اینکه این دومین مرتبه در یک ماه گذشته امریکایی ها یک چنین غلطی در خلیج همیشه فارس کرده بودند سپاه کاری کرد که کدخدا و مردمش تحقیر بشن نه مردم سربلند ایران با تمدن .حالا وجدانا بگویید آیا اگر بازهم ایران حرمت کدخدا را نگه می داشت این یانکی ها با تمدن تجاوزکارانه 300 ساله خود آیا حتی معنی گذشت را می فهمیدند ؟ به نظر بنده کدخدا و مردمش جزو بی شعور ترین انسان های کره زمین هستند که حتی به وحشی های جنگل آمازون هم رحم نمی کنند چه برسد به تمدن های چند هزار ساله که بخودی خود نشان از تحقیر این یانکی ها دارند لطفا واقع بین باشید
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    چنان می گوید این‌گونه حرکت‌ها باعث بهانه‌گیری‌های طرف مقابل میشود یکی نداند فکر میکند طرف مقابل تا بحال به تعهدات برجامیش عمل کرده!!
  • کیا ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    مرگ بر فاسقین و منافقین وملحدین داخلی و خارجی
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    با اینگونه حرکات هیجانی که برای تخریب دولت انجام میشود به هیچ جا نمی رسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس