کد خبر 534435
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۴

نصرت‌الله خسروی یکی از چهار زندانی ایرانی - آمریکایی است که طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی از زندان آزاد شد اما بر خلاف سه زندانی دیگر ایران را ترک نکرد؛ سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید او در یکی از شهرستان‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، حسین جابری انصاری در پاسخ به این سئوال که نصرت‌الله خسروی یکی از چهار زندانی ایرانی - آمریکایی آزاد شده، چه سالی و به چه اتهامی بازداشت شد و اینکه گفته می‌شود او از کشور خارج نشده و قصد دارد در ایران زندگی کند صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: فردی که اسم بردید یکی از چهار نفری بود که در این مبادله پرونده اش مطرح بود. یک خطایی در انتشار صورت گرفت و نام فرد دیگری که جزء این مبادله نبود، آورده شد و ساعاتی رسانه‌ها و همه مشغول شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: زمانی که به عنوان یک مسئله انسانی موضوع مطرح شد، وزارت امور خارجه به این پرونده ورود کرد و در نهایت بعد از گفت‌وگو‌های طولانی به نتایج و فرمولی رسید که بر اساس آن مبادله شکل گرفت.

جابری انصاری اضافه کرد: این فرد اعلام کرده که مایل است در ایران باشد و در یکی از شهرستان‌ها به زندگی خود ادامه خواهد داد. متقابلاً ما به عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌دانستیم امور مربوط به اتباع ایرانی را که در خارج از کشور برایشان معضل قضایی پیش آمده، در قالب چنین مسئله‌ای حل کنیم لذا در مبادله‌ای که انجام شد، تا جایی که توانستیم بیشترین تعداد پرونده‌های اتباع خودمان در آمریکا را در چارچوب این مبادله در دستور کار قرار دادیم.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه توضیح داد: بخشی از اتباع ما در ایران بودند اما مشکل تعقیب قضایی در خارج از کشور را داشتند که رفع شد. بخشی از اتباع ما نیز در آمریکا بودند اما با دو موضوع مواجه بودند؛ تعدادی از آنها حبس‌های زمان‌دار خاصی داشتند و تعدادی نیز در حبس نبودند اما پرونده قضایی و محدودیت‌های قضایی داشتند. مجموعه اینها در قالب این مبادله و در حدی که توانستیم، حل شد. اینکه اتباع ایرانی مایل هستند در آمریکا بمانند یا به ایران بیایند، مربوط به زندگی شخصی خودشان است و ما اصراری نداشتیم و نخواهیم داشت که چه کسی کجا زندگی کند.

26 دی ماه امسال بود که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از آزادی چهار زندانی ایرانی دوتابعیتی در چهارچوب مبادله زندانیان و در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام خبر داد.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران امیر میرزایی حکمتی، جیسون رضائیان، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی چهار زندانی ایرانی آمریکایی را که به اتهام جاسوسی دستگیر شده بودند، از زندان آزاد کرد؛ در مقابل نیز آمریکا هفت ایرانی زندانی شده به‌دلیل دور زدن تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شامل نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی را آزاد و حکم استرداد 14 ایرانی دیگر را نیز لغو کرد.

در بین چهار زندانی دو تابعیتی که ایران آزاد کرد، نام نصرت‌الله خسروی بر خلاف سه نام دیگر، ناشناخته بود و چه از طرف آمریکا و چه از سوی ایران، هیچ‌گاه خبری درباره او منتشر نشد؛ دولت اوباما هم هرگز هویت وی را طی سال‌ها پیگیری برای آزادی زندانیانش فاش نکرد.

آنگونه که سایت خبری تحلیلی مشرق اعلام کرده، «نصرت‌الله خسروی رودسری» یکی از زندانیانی بود که بلافاصله پس از آزادی در جریان تبادل زندانیان، ایران را ترک نکرد. هم‌بندی‌های خسروی درباره او گفته‌اند او یک تاجر فرش در آمریکا و همزمان یکی از همکاران FBI و مشاوران «اداره تحقیقات فدرال» آمریکا بوده است. حضور او در ایران البته، برای تجارت فرش نبوده است؛ تحقیق و جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات درباره سرنوشت رابرت لوینسون مامور FBIکه ادعا می‌شود 9 سال پیش در جزیره کیش ناپدید شده، علت اصلی سفر خسروی در سال 2013 به ایران بود، که خیلی زود توسط نیروهای امنیتی ایران شناسایی و بازداشت شد.

براساس گزارش‌های منتشرشده، خسروی از نظامیانی بوده است که پس از انقلاب ایران را به مقصد آمریکا ترک کرده است و در کالیفرنیا او را با نام «فرِد خسروی» و تاجر فرش می‌شناسند. او در زندان به هم‌سلولی‌های خود گفته بود که برای دیدن مادرش به ایران بازگشته و قصد ماندن در ایران را داشته است.

اما ارتباطات وی با FBI درباره سرنوشت لوینسون و ایمیل‌هایی رد و بدل شده از داخل ایران، برای خسروی دردسرساز می‌شود و نیروهای امنیتی متوجه فعالیت‌های وی می‌شوند. خسروی به مقامات بالادستی خود در FBI اطلاع می‌دهد که اطلاعاتی از سرنوشت لوینسون بدست آورده است. اما خسروی که مدعی شده بود قصد ماندن در ایران را دارد، در هنگام خروج از کشور بازداشت شد.

وی در تمام مدت از وکیل برخوردار بوده و پس از تحقیقات اولیه، بازداشت او به اطلاع خانواده‌اش می‌رسد و او یک وکیل را نیز برای پیگیری کارهایش در اختیار می‌گیرد. خسروی تقریبا در مدت حضور در ایران، بدنبال سرنخی از رابرت لوینسون به تمام نقاطی که طبق داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال یافتن ردی از او می‌رفت،‌ سفر می‌کند و ضمن جمع‌آوری مجموعه‌ای از مشاهدات و اطلاعات بدست آمده، قصد بازگشت به آمریکا و انتقال آن به پلیس فدرال را داشت که هنگام خروج دستگیر می‌شود.

مقامات آمریکایی هم بدلیل حساسیت پرونده رابرت لوینسون و تلاش برای یافتن وی و ارتباط فرد بازداشت‌شده با این پرونده، از انتشار اطلاعات مربوط به آن در رسانه‌ها و تقاضای علنی برای آزادی وی خودداری می‌کنند تا روند تحقیقات 9 سال اخیرشان با مشکل مواجه نشود.  خسروی هم پس از آزادی، از همراهی با هواپیمای حامل جیسون و دو نفر دیگر که توجهات بسیاری روی آن بود، خودداری می‌کند تا آرام و بدون جلب توجه، از کشور خارج شود...و این اتفاق هم می‌افتد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس