کد خبر 531573
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۶

مجری طرح گندم جزئیات طرح دولت برای خودکفایی در تولید گندم در سال ۹۵ و توقف واردات را تشریح کرد و با اعلام اینکه روی صرفه جویی مردم هم حساب کردیم، گفت: تولید ۱۳.۷ تا ۱۴ میلیون تن گندم در سال ۹۵ پاسخ‌گوی مجموع مصرف کشور است.

به گزارش مشرق، اسماعیل اسفندیاری پور، در خصوص برنامه های دولت برای تولید گندم در سال آینده و اعلام وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات گندم و تامین این محصول از منابع داخلی، اظهار کرد: اکنون در حال بازدید از مناطق (مزارع تولید گندم) هستیم و این عملیات تا آخر اسفند ماه به پایان می‌رسد و به تناسب آن می توانیم بر آورد تولید سال آینده را اعلام کنیم.

وی افزود: بازدید‌هایی که تا به امروز از مناطق انجام شده نشان می دهد، وضعیت برای تولید سال آینده مناسب است.

 اسفندیاری پور خاطر نشان کرد: در سال جاری ما با تولید 11.5 میلیون تن گندم توانستیم 85 درصد نیاز داخلی را  تامین کنیم  و در صورتی که بتوانیم تولیدی در حدود 13.7 تا 14 میلیون تن داشته باشیم، می‌توانیم تقریبا پاسخگوی مجموع مصرف کشور باشیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای رسیدن به این تولید ما تجربه لازم را دارم  و تنها یک مدت در این زمینه اهمال صورت گرفت و منجر به افت تولید شد.

 افزایش تولید بدون  بالا بردن سطح زیر کشت یا جایگزینی محصول انجام می‌شود

اسفندیاری پور تصریح کرد: ظرفیت تولید این محصول در کشور وجود دارد هر چند در سال های گذشته با خلأ مواجه شده بود که با حمایت و پشتیبانی از کشاورز و دلگرمی آنها می توانیم دوباره به وضعیت نرمال گذشته برسیم. این موضوع اتفاق می افتد و دور از دست رس نیست.

وی افزود: برای رسیدن به این میزان افزایش تولید اصلاً به دنبال افزایش سطح زیرکشت نیستیم و گندم جایگزین تولید دیگری نیز نباید شود، زیرا افزایش سطح زیر کشت عملاً ناپایداری در سطح تولید را برای ما ایجاد می‌کند و سم است.

اسفندیاری پور اظهار کرد: در طرح تامین گندم مورد نیاز کشور از منابع داخلی روند افزایش جمعیت و میزان سرانه مصرف نیز دیده شده است.

این مقام مسئول بخش تولید گندم افزود: بخش‌های مختلف برای تامین این نیاز دخیل هستند که در این میان نقش مردم نیز پررنگ است و درصورتی که هر کس در مصرف خود،  5 درصد دورریز را مدیریت کند، حدود 300 هزار تن صرفه جویی می‌شود.

اسفندیاری پور با بیان اینکه تک تک مردم می توانند در کاهش ضایعات نان نقش داشته باشند گفت: از مردم تقاضا می‌شود نان را به اندازه مصرف خود خریداری کنند تا ضایعات نداشته باشند، این دور ریزها در واقع گندم تولید شده در کشور است که به این صورت هدر می رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دور ریز مواد غذایی در کشور ما به ویژه در بخش گندم و برنج  زیاد است یادآور شد: نگاه کنید که در رستوران‌ها و مجالس چقدر مواد غذایی دور ریخته می‌شود و این بی توجهی ها میزان ضایعات را بالا می برد.

اسفندیاری پور گفت: این امور زحمات کشاورزان و پشتیبانی از آنها و منابع کشور از جمله آب و خاک را از بین می برد و فرصتی را از کشور می گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: اقداماتی که دولت برای توسعه زیر ساخت‌های بخش کشاورزی دارد به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، تولید در واحد سطح  و افزایش درآمد کشاورزان و کشور کمک می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    ظریفی در حالی که پک محکم به سیگارش زده گفته:ترک سیگار خیلی راحته من تا حالا چند بار این کار رو کردم!! انشاءاله که این خودکفایی مثل خودکفایی چندسال پیش نباشه که حتی براش جشن هم گرفتید.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    خاطر نشان میکنم طی این چهل سال، ذادقه مردم ایران عوض شده. در واقع الان برنج غذای اصلی ظهر و شام است. نان اغلب صبح میل میشود. اگر قرار بود مثل چهل سال پیش ایارنی ها نان فقط مصرف میکردند الان چند برابر مصرف بود. به علل گوناگون، مثل کشت غیر مکانیزه و ضعف علمی کشت، هدر رفتن تولید از محصول تا نان، بخشی از تولید نابود میشود. هنوز گویا نتواتنسد مسدله جوش شیرین و افزودنی های غیر مجاز حل کنند به دللی ضعف نظارت!
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    ضمنا یکی مشکلات بزرگ بحث گندم، انبارداری و سلوها است. میزان انبار داری و سلوها باید چنان باشد که در طول سال امان تامین گندم و ارد فراهم باشد. ممکن است سالی پربران باشد یا نباشد. نباید ذخایر گندم کمتز از تامین یک سال باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس