کد خبر 531325
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۸

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون وضعیت تولید گندم در کشور و بحث خودکفایی این محصول در کشور پرداختند

به گزارش مشرق، موضوع آیا توقف واردات گندم به معنای خودکفایی در تولید است با حضور "مانی جمشیدی" کارشناس حوزه کشاورزی و "اسفندریاری پور" مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 14 آبان ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مانی جمشیدی کارشناس حوزه کشاورزی در ابتدای این بحث در پاسخ به این سوال که آیا سیاست خرید تضمینی شکست خورده است گفت: سیاست خرید تضمینی یکی از سیاست هایی است که دولت ها برای حمایت از کشاورزان اعلام می کنند اما واقعیت این است که کشاورزی ما یک سری مشکلات زیرساختی دارد.

وی اضافه کرد: در بحث های زراعی من جمله بحث گندم می توان گفت که اغلب دولت ها تنها بحث خرید تضمینی را لحاظ می کنند در حالی که کشاورزی از مرحله نهاده ها بحث بذر، کود، سم کیفیت بذر، بحث افزایش عملکرد کشاورزها، نهایتاً منتج به یک قیمت تمام شده ای می شود که همان قیمت تضمینی است که دولت نیز با شیوه هایی که قانون آن را مشخص کرده قیمت تضمینی را لحاظ می کند.

این کارشناس حوزه کشاورزی یادآور شد: آمار این را نشان می دهد که از سال 84 تا سال 93 قیمت گندم حدود 5.6 برابر شده است و سال زراعی 93-92 نسبت به سال قبل قیمت خرید تضمینی 91 درصد افزایش داشته اما با این رشد عملاً در بحث افزایش گندم شاخص رشد به چشم نمی خورد.

اسفندیاری پور در ادامه برنامه با اشاره به این که  در برنامه های اجرایی به مباحث افزایش عملکرد به صورت ویژه پرداخته ایم گفت: از 290 هزار تن بذر اصلاح شده در سال جاری به 405 هزار تن  افزایش رسیده ایم ادامه داد: حجم بذر مصرفی نسبت به سنوات گذشته رقم رو به رشدی داشته است.

وی با اشاره به این که کل بذر مصرفی کشورمان 98 درصد به صورت اصلاح شده است گفت: این امر سبب افزایش بهره وری می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال 92، 75 میلیارد تومان، در سال 93 هشتصد میلیارد و در سال جاری هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار کشاورزان استان های مختلف قرار گرفته است بیان کرد: این تسهیلات می تواند در ارتقاء درجه مکانیزاسیون مثمر ثمر باشد گفت: کشاورزان به میزان کافی کود در اختیار دارند.

98 درصد بذر مصرفی گندم کشور اصلاح شده است

اسفندیاری پور با تاکید بر این که بیش از 98 درصد بذر مصرفی گندم کشور اصلاح شده است عنوان کرد: 100 هزار تن روند صعودی و مصرف بذراصلاح شده داریم.

وی اظهار داشت: متوسط عملکرد گندم آبی در میانگین 3 سال منتهی به سال 91 ، 2 تن و 700 کیلو بوده است به طوری که اکنون این رقم به بیش از 3 تن رسیده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که گندم  آبی بیشتر از میانگین عملکرد جهانی گندم  است عنوان کرد:  باید کشاورزان را مورد حمایت قرار داد تا آن ها بتوانند به خوبی اقدام به تولید ملی کنند.

اسفندیاری پور با تاکید بر این که باید حقوق کشاورزان رعایت شود افزود:  به ازای وارد کردن گندم باید  آرد نیز صادر شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا دولت اختلاط گندم واردات و تولید را خرید کرده است گفت: بنده این موضوع را تایید نمی کنم زیرا باید به ازای ورود موقت گندم آرد صادر شود تا سبب ایجاد اشتغال در کشور شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که خلاف های موردی را نمی توان به همه تعمیم داد افزود: ساز و کارهای لازم در برنامه ارتقاء افزایش تولید گندم مد نظر قرار گرفته شده است.

اسفندیاری پور افزود: با همت گندم کاران سراسر کشور متناسب با تاکید کشت سایر محصولاتی که به تولید کمک می کند انشالله نیاز کشور در 3 سال آینده به صورت پایدار تامین می شود آن هم بدون این که افزایش سطح کشت صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که 85 نیاز گندم کشور در طی دو سال گذشته از سوی کشاورزان تامین شده است لذا کشاورزان قادر هستند خاک را تبدیل به طلا کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: معاونت وزارت جهاد کشاورزی برای 8 محصول اساسی تا افق 1404 طرح و برنامه پیش بینی کرده به طوری که محدودیت منابع آبی نیز در طرح ها لحاظ شده است.

اسفندیاری پور با بیان این که تا 3 سال آینده برای گندم حمایت خوبی صورت گرفته است لذا 3 سال دیگر در گندم  خودکفا خواهیم بود

علی خان محمدی دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که باید در کشور امنیت تولید را ایجاد کرد گفت: صندوق بیمه باید بتواند تضمینی برای تولید محصولات کشاورزان باشد اما این در حالی است که این تضمین به خوبی صورت نگرفته است.

وی با بیان این که صندوق بیمه با اهداف خود و همچنین با اهداف تولید همخوانی ندارد اظهار داشت:  صندوق باید امنیت را برای تولید ایجاد کند.

غلامرضا فصیحی گندم کار نمونه کشور نیز در ادامه برنامه با اشاره به این که یکی از عوامل قیمت گذاری گندم تولید است گفت: باید بر روی قیمت گذاری گندم تجدید نظرهایی صورت بگیرد.

وی با بیان این که واردات محصولات کشاورزی برای کشاورز خوشایند نیست تصریح کرد: کشاورزانمان توان تولید را دارند و این توان تولیدی به خوبی اثبات شده است.

این گندمکار نمونه کشور پایین بودن خرید تضمینی را عامل اصلی واردات دانست و عنوان کرد: قیمت تمام شده گندم بیش از قیمت اعلام شده است.

جمشیدی همچنین در ادامه با اشاره به این که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی بیشتر مقطعی است گفت:  متاسفانه بحث بورس کالا در دولت مقفول مانده است.

وی با اشاره به این که در بخش کشاورزی الگوی کشت برنامه ریزی شده ای نداریم افزود: اگر هم الگوی کشتی وجود داشته شاهد اجرایی شدن آن نبوده ایم.

 محور برنامه های دولت در تولید گندم افزایش بهره وری و ارتقاء عملکرد است

اسفندیاری پور مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره این که چرا سیاست خرید تضمینی گندم تاکنون منجر به خودکفایی این محصول نشده است اظهار داشت: در رابطه با بحث تولید گندم در طرح اقتصاد مقاومتی برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بیشتر بر محوریت افزایش بهره وری و ارتقاء عملکرد بنا شده است و این ارتقاء عملکرد نیز بیشتر در بحث افزایش تولید در واحد سطح بوده که با مجموعه اقدامات و پشتیبانی هایی که منتج به ارتقا تولید هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی می شود پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: اگر قیمت تضمینی مناسب و به موقع باشد و حقوق کشاورزان و تولیدکنندگان در آن رعایت شود به افزایش تولید گندم کمک خواهد کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دوست البرت ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    از احمدی نژاد بپرسید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس