سه نوع پژویی که قرار است در ایران تولید شوند، عمر 8-6 ساله دارند و تا دو سال دیگر عمر آنها به 10 سال هم می‌رسد. آیا تولید چنین خودروهایی، نیاز بازار ایران برای تولید خودروهای نسل جدید را محقق می‌کند؟

از تهران تا پاريس؛ همه چيز محرمانه استگروه اقتصادي مشرق- گروه صنعتي ايران خودرو و شركت پژو در جريان سفر هيئت بلندپايه سياسي و اقتصادي جمهوري اسلامي ايران به فرانسه، قرارداد همكاري هاي مشترك خود را امضا كردند.   

آنطور که مسئولان ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند، جزئیات این قرارداد شامل ايجاد شركت مشترك ايراني - فرانسوي، سرمايه گذاري مستقيم و نقدي پژو در ايران، انتقال فناوري و توليد محصولات به روز دنيا، ساخت مدل هاي 208، 2008 و 301 پژو در ایران و استفاده از بازار صادراتي محصولات پژو در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا برای ایران‌خودرو است.

در مورد این قرارداد، چند سوال مهم وجود دارد که مسئولان ایران خودرو باید به آن پاسخ دهند.

1. سه خودرویی که قرار است در ایران تولید شوند، عمر 8-6 ساله دارند و تا دو سال دیگر عمر آنها به 10 سال هم می‌رسد. آیا تولید چنین خودروهایی، نیاز بازار ایران برای تولید خودروهای نسل جدید را محقق می‌کند؟

2. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت گفته که مدل‌های خودرو پژو که در ایران تولید خواهد شد حداکثر باید 3 سال از عرضه آنها گذشته باشد. این در حالی است که مدل هاي 208، 2008 و 301 پژو چون عمری بیش از 6 سال دارند. پاسخ این تناقض چیست؟

از تهران تا پاريس؛ همه چيز محرمانه است3. قیمت مدل هاي 208، 2008 و 301 پژو هم‌اکنون در سطح منطقه بالای 44 میلیون تومان است. 

آیا تقبل سرمایه‌گذاری 200 میلیون یورویی (800 میلیارد تومانی) از جانب ایران‌خودرو برای تولید خودروهایی که مختص قشر پولدار جامعه خواهند بود که سطح تقاضای ناچیزی هم دارند، آن هم در شرایط فعلی مشکلات نقدینگی این شرکت و بدهی عظیم آن به قطعه‌سازان توجیه دارد؟

4.  پژو وعده داده که 30 درصد محصولات جدید تولیدشده در ایران را صادر خواهد کرد. با توجه به سهم ناچیز پژو از بازار منطقه و جهان، چطور تحقق چنین وعده‌ای آن هم با خودروهایی که در زمان تولید 10 سال از عرضه آنها گذشته، ممکن است؟

5. مدیران ایران‌خودرو یکی از دستاوردهای قرارداد جدید را انتقال دانش و تکنولوژی از پژو بیان کرده‌اند، اما مشخص نیست تفاوت این قرارداد با قراردادهای قبلی در چیست که این قرارداد برخلاف نتایج ربع قرن همکاری قبلی، به انتقال تکنولوژی منجر خواهد شد؟

6.نقش قطعه‌سازان داخلی در تولید قطعه‌های خودروهای جدید پژو چیست؟ هم‌اکنون قطعه‌سازان صدها میلیارد تومان از ایران خودرو طلبکارند، با این وضعیت چطور می‌توان انتظار داشت آنها توان توسعه کارهای خود برای تامین قطعات خودروهای جدید را داشته باشند؟

7.سوال آخر:‌ حتی اگر به تمامی سوالات فوق، پاسخ‌های قانع‌کننده داده شود، این سوال مهم باقی می‌ماند که چرا پژو؟ آن هم با سابقه منفی خیانت و بدعهدی این شرکت در جریان تحریم‌های اخير.

در حالی که مسئولان دولتی بارها از اشتیاق خودروسازان کشورهای دیگر خصوصا ژاپن و آلمان برای حضور در ایران سخن گفته‌اند، چرا باید دوباره صنعت خودروسازی کشور را بازار خودروهای فرانسوی کرد که کیفیت به مراتب پایین‌تری از ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها دارند؟

با توجه به سوالات فوق، ضروری است مسئولان ایران‌خودرو جزئیات قرارداد با پژو را منتشر کنند تا ابهامات درباره قرارداد با پژو رفع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • بهمن تهرانی ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    فقط تحریم پژو و دیگر فرانسویها
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    ال 90 که قرار بود جای پیکان را با اختلاف قیمت جزیی پر کند حالا شده .... این ۳ آشغال وارد خط تولید میشه و با چند اپشن قیمت های نجومی میخوره... ۴۰۵ ابتدای ورود به ایران ۲۰۰۰ سی سی بود . کردنش ۱۸۰۰ . بعد شد 1600 ... واین انحصار و... ادامه دارد.
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    بخاطر اینکه بند محرمانه مذاکرات اینه که قرار نشده پول ما رو بدن خودمون خرج کنیم، قراره ما بریم به ازای پولمون جنس برداریم
  • ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    در المان ماشین پژو مانند ژیان در ایران ارزش دارد بعنوان ماشین درجه ۱۰
  • saeed ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    تنها دستاوردهایی که خودرو سازهای ما برای مملکت در طول عمر این صنعت داشتند جز خاری و خفت و ذلالت چیز دیگه ای نبوده...
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    بهترین کار نخریدنه
  • قاسم ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    تو این دولت مردم نامحرمند.
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    چرا پژو؟ آن هم با سابقه منفی خیانت و بدعهدی این شرکت در جریان تحریم‌های اخير.
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    میخریم و میخریم..همانطور که تا حالا خریدیم....
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    خداییش فقط زور میزنید که بگید سفر رییس جمهور به ایتالیا و فرانسه و قراردادها همشون بیخود و به ضرر کشور بوده!!! این همه سیاسی کاری برای چی؟؟؟
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    شما یا باید ماشین چینی سوار شوید یا گاری!!! به شما نیموده ماشین خوب سوار بشید.
  • مهدی ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    سلام . چند وقت پیش یه برنامه تلویزیونی از بی بی سی نگاه می کردم در مورد خودروهای جهان بود کارشناسان مطرح این صنعت در مورد پژو.گفتند افتضاح ترین محصولات رو پژو می سازه تازه جالبه محصولاتی از پژو رو تست می کردن و نشون می داد که لوکس ترین خودروهای پژو بودن . من علیرغم اینکه از طرفداران دولت روحانی هستم ولی انتقادادت جدی به وزیر صنعت دارم و فکر کنم جناب روحانی باید کابینه ش رو یه خونه تکونی بکنه ضمنل کاش مسولین نظام و.دولت ورود پیدا کنند و با شرکتهای معتبر خودروسازی دنیا خصوصا با ایتالیا ، آلمان و ژاپن که هر کدام برندهای بسیار معتبری چون مرسدس بنز ، فراری و لامبورگینی و تویوتا رو تولید می کنند وارد مذاکره بشن و اونا با سرمایه گذاری تو بازار ایران و احداث کارخانه خط تولید خودروهای روز و لوکس جهان رو در ایران راه اندازی کنند اون وقت حلبی سازهایی چون سایپا و ایران خودرو که محصولاتشون سالانه جان بیش از 27000 نفر از هموطنان رو می گیره که چه بسیار نخبه های مملکت تو این سوانح از دست رفتن اون وقت بهانه بیکار شدن و خروج ارز جهت واردات رو هم نداریم هم اشتغال ایجاد میشه هم با صادرات این محصولات لوکس و روز جهان ارزآوری برای کشور به وجود میاد هم ما با پولی که برای یک پژو پارس یا سمند میدیم اگه همه چی قانونمند و علمی باشه و.نه رانت و ..... به راحتی مرسدس بنز سوار میشیم
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    بابا چه محرمانه ای؟ خودش اومد گفت ما قرار نیست این پولو خرج کنیم. اصلاً پولی در کار نیست ، با فرانسه و ایتالیا بستن که رضایت بدین توافق انجام بشه ، سودش مال شما. البته بقول وندی شرمن deception در DNA ما هست. این خر که از پل بگزره دهنشون سرویسه.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    ماملت بدبخت ایران کی خودروهای بروز سوارشدیم که الان سوارشیم فقط پول ونفت مارو میبرن هروقت جیبشون پر شد دوباره تحریم میکنند.مثلا پژو405 دردهه 1980 میلادی تولید شده ولی هنوز مادلمون خوشه 405 من مدلش94 میباشد درصورتی که مدلش 1370به بالا تشرف دارن فقط درکارخانه ایرانخودروسال1384باقطعه چینی وآن هم قطعات درج سه چینی.
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    شما که مثلا ادعای تولید داخل و اقتصاد مقاومتی داری چی میخواستی تولید کنی؟؟!!
  • يك ايراني ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    مگر به شما آموده ؟! مگه اينجا كسي از ماشين هاي آشغال چيني حمايت كرده ؟ مگه اينجا گفته شده مردم سوار گاري بشوند ؟
  • مرتضیsk ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    دولتی ها هم اینقدر دیگه ساده نیستن مُنتها باید امتیازی که سر مذاکرات فتح الفتوحات و توافق قرن قولشو به فرانسه داده بودن عمل می کردن مسله اصلی محرمانه بودن متن مذاکرات برجام از چشم ملّت است
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    حیف از ژاپن که باید دیده نشود
  • مجید ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    مشرق یادت باشه نظر من رو پخش نکردی. همون روز که قرارداد با پژو بسته شد گفتم این بند محرمانه ی توافق هسته ایه.
  • majid ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اگه بتونیم خودمون تحریمش کنیم کاری همتراز از 22بهمن 57 یا مقاومت در جنگ انجام دادیم. اگه بتونیم
  • majid ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    همش ضرر نبوده ولی وقتی این همه بیکار داریم باید درست خرج کنیم حداقل مثل بقیه ی کشورها.
  • مجید ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    وقتی توی جنگ جهانی ایران گندم رو از دهن مردم می گرفت می فروخت به انگلیس یه سری در داخل ازش حمایت می کردن که این قرارداد باعث شده ما صادر کننده به اروپا باشیم.
  • akbari ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    از نظر خود اروپایی ها شرکت پژو فرانسه محصولات آشغالی رو تولید می کنه که در برنامه تخت گاز Top Gear از این مسئله پرده برداری کرده من نمی دونم چرا این دولت حرف هیچ کس رو گوش نمیده کار خودش رو می کنه ما نمی خواهیم با کارخانه پژو فرانسه قرار داد داشته باشیم اون هم تولید مدلهای از رده خارج و بی کیفیت این شرکت رو به کی باید بگیم؟
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    ناراحتی سهامداران داخلی "امارات، قطر و ترکیه" از خرید هواپیما برای "ایران ایر" ؟!
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    مفت خوری و رانت خواری خودرو ساز داخلی رو گردن دولت نندازین
  • ناشناس ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    واقعيت اين است كه خودروهاي جديد از پرايد، ٢٠٦ ، ٤٠٥ ، ال ٩٠، سمند و تيبا بهترند. پس قرار نيست كه آن ها را با بهترين خودروهاي دنيا مقايسه كنيم، لنگه كفش كهنه در بيابان نعمت است، شايد در آلمان و ژاپن كسي به آن ها نگاه هم نكند ولي در ايران خيلي ها آرزو دارند سوار اين ها هم شوند، در صورت عدم ورود همين خودروها بايد منتظر توليد ٢٠٦ و ٤٠٥ و ال-٩٠ تا پنجاه سال آينده باشيم!
  • عرفان ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    نظر بنده پایین درج شده؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس