تاریخ نشان داده است که کاندیدای نهایی هر حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری در نظرسنجی‌ها، حمایت‌های ملی و یا دریافت پول برای مبارزات تبلیغاتی در سه رتبه اول قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، امروز دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ایالت آیووا در صدها مدرسه و مکان عمومی گرد هم می‌آیند تا نامزدهای حزبی مورد نظر خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2016 انتخاب کنند.

* حمایت ملی به‌معنای حمایت مقامات ارشد حزبی در سراسر کشور است

* کاندیداهای جمهوری‌خواه با رتبه‌های پایین‌تر در جدول مورد اشاره قرار نگرفته‌اند

بیش از یک هفته بعد یعنی در 9 فوریه نیز ایالت نیوهمشایر کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات را برای ریاست‌جمهوری انتخاب خواهد کرد.

هدف از انتخابات مقدماتی و انتخابات انجمن‌های حزبی چیست؟

آمریکایی‌ها با استفاده از این دو روش نامزدهای مورد نظر حزب‌شان را در هر ایالت انتخاب می‌کنند، فرآیندی که تا پیش از ماه جولای و کنگره احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه ادامه خواهد داشت. این مدل‌های انتخاباتی در طول زمان به وجود آمده‌اند و در قانون اساسی آمریکا اشاره‌ای به آنها نشده‌است و شامل تعیین گرایشات هیأت‌هایی است که قرار است یک ایالت را در کنگره حزبی که کاندیدای نهایی در آن انتخاب خواهد شد، نمایندگی کنند.

تفاوت بین انتخابات مقدماتی و انجمن‌های حزبی چیست؟

در گذشته انجمن‌های حزبی روش متعارف برای انتخاب کاندیداها بود اما اکنون تنها چند ایالات شامل آیووا، آلاسکا و نوادا به این روش اتکاء دارند. انتخابات مقدماتی گستردگی بیشتری دارند و به‌مانند انتخابات معمولی هستند که در آنها صندوق‌های رأی تمام روز باز بوده و مردم آراءشان را به آنها می‌اندازند. اما در انجمن‌های حزبی رأی‌دهندگان در نشست‌هایی در مدرسه‌ها، کلیساها و سالن‌های عمومی جمع می‌شوند. به‌دلیل سختی این روش، مشارکت در انجمن‌های حزبی بسیار پایین است، برای مثال، در سال 2008، باراک اوباما برنده انجمن حزبی دموکرات‌های آیووا تنها 4 درصد از آرای افراد واجد شرایط در این ایالت را به خود اختصاص داد.

چگونه نتایج انتخابات مقدماتی و انجمن‌های حزبی بر کاندیداتوری نهایی تأثیر می‌گذارد؟

کاندیداتوری نهایی باید کاملاً مطابق با نتایج انتخابات مقدماتی و انجمن‌های حزبی ایالتی باشد، این بدین معناست که نتیجه تا زمان برگزاری کنگره در تابستان مشخص می‌شود. با این حال، ارتباط بین نتایج ایالتی و تعداد دقیق نمایندگان اعزامی به کنگره به‌راحتی قابل شناسایی نیست. نمایندگی‌های دموکرات بر اساس سیستم نسبیت تعیین می‌شوند و اعضای نمایندگی‌هایی که متعهد به فرد خاصی نیستند و با عنوان "سوپرنمایندگی" (superdelegates) خوانده می‌شوند این قدرت را دارند که نتایج را به‌نفع کاندیدایی که مقامات رسمی حزب از آن حمایت می‌کنند، برای مثال هیلاری کلینتون تغییر دهند. اما جمهوری‌خواهان به ایالت قدرت بیشتری در تخصیص نمایندگی‌ها می‌دهند.



آیا کنگره حزب حالت تشریفاتی دارد؟

معمولاً پاسخ به این سؤال مثبت است، اما این فرآیند حالت خودکار ندارد. در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در سال 1976 تا زمان برگزاری کنگره هنوز درباره کاندیدای نهایی تصمیم‌گیری نشده بود. در کنگره‌ای که در کانزاس برگزار شد جرالد فورد توانست بر رونالد ریگان پیروزی یابد. از آن زمان تاکنون همیشه کاندیدای نهایی پیش از برگزاری کنگره مشخص بود.

رقابت آشفته‌ای که اکنون میان جمهوری‌خواهان جریان دارد به گمانه‌زنی‌هایی دامن زده مبنی بر اینکه یک کنگره مجادله‌برانگیز در ماه جولای برگزار شده و ممکن است یک رأی‌گیری اولیه بی‌نتیجه منجر به چندین دور رأی‌گیری و معاملات سیاسی فشرده گردد. نمایندگی‌ها ممکن است در این دورهای نهایی تبدیل به عاملینی آزاد شوند که به‌میل خود عمل می‌کنند، اما این نیز نامحتمل نیست که مفسرین درباره این امکان قبل از برگزاری انتخابات سخن گویند تا پیش از گردهم‌آیی بزرگ حزب فردی پیشرو معرفی شود.

نتایج آیووا و نیوهمشایر چقدر مهم هستند؟

آیووا و نیوهمشایر ایالت‌هایی نسبتاً کوچک هستند و نرخ بیکاری در آنها بسیار کمتر از میانگین ملی بوده و اغلب ساکنان آن نیز سفیدپوست هستند، بنابراین به‌سختی بتوان گفت که نمایانگر توجهات و نگرانی‌های مردم کل آمریکا هستند. با این حال به‌دلیل دفاع سرسختانه‌ای که از مواضع این دو ایالت در آغاز انتخابات می‌شود در کانون توجه جهانیان قرار دارند. تحلیلگران می‌گویند مبارزات انتخاباتی سختی که در این دو ایالت انجام می‌شود رأی‌دهندگان محلی را قادر می‌سازد که نامزدها را با دقت بیشتری بررسی کنند. تقریباً در 36 سال گذشته، هر کاندیدایی که نامزد نهایی حزب شده است در یکی از دو ایالت آیووا یا نیوهمشایر نیز برنده بوده است.

چقدر باید برای نظرسنجی‌ها ارزش قایل شد؟

انتخابات گذشته نشان داده‌اند که نظرسنجی‌ها گاهی چقدر می‌توانند گمراه‌کننده باشند. در انتخابات ژانویه 2008 در نیوهمشایر، تمام 13 نظرسنجی انجام شده نشان می‌دادند که اوباما برنده خواهد شد اما این هیلاری کلینتون بود که پیروزی را از آن خود کرد. در انتخابات سال جاری نیز ممکن است نظرسنجی‌ها خوراک بسیار بیشتری برای منتقدین‌شان ایجاد کنند، برای مثال موضوح حجم نمونه را در نظر بگیرید. در نیوهمشایر در سال 2012، میانگین تعداد نمونه‌ رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه 590 بود، این میانگین اکنون 490 است. نتیجه این امر نظرسنجی‌هایی با دقت کمتر است. ضریب خطای مثبت یا منقی 5 درصد در نظرسنجی‌های سال جاری معمول بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    امسال سال میمون است اما برای ترامپ که خودش مثل میمون است شانسی ندارد.بنابراین سال فمنیستهاست و هیلاری رای خواهد اورد.این انتخاب برای امریکا فاجعه بدنبال خواهد داشت ودر زمان همین خانم امریکا تقسیم خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس