اصغر ترکان: با توجه به مقدور نبودن پرواز به آمريكا، مسير پروازي اقتصادي و پردرآمدي براي هواپيماهاي برد بلند نداريم و خريد هواپيماهاي با برد بلند مانند ايرباس 330، ايرباس 350يا هواپيماي غول پيكر ايرباس 380 در اولويت نيازهاي ناوگان هوايي كشورمان نيست.

ایرباسA380 در اولویت نیاز ناوگان هوایی ایران نیستبه گزارش مشرق- نخستین شرط برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشورمان بررسی تقاضای سفر و مشخص کردن کمبودهای ایرلاین‌ها برای تأمین نیاز ناوگان خود بر مبنای بررسی تقاضای سفر است.

در كشورمان اولويت‌هاي تقاضاي سفر به‌ترتيب شامل سفر به مناطق محروم، مراكز استان‌هاي دور و شهرستان‌هاي محروم، سفرهاي داخلي به مراكز زيارتي، گردشگري و تجاري، سفرهاي منطقه‌اي به كشورهاي اطراف ايران، سفرهاي بلند به كشورهاي آسياي جنوب شرقي و اروپا و در آخر سفرهاي خيلي طولاني به قاره آمريكاست.

بر اين اساس براي سفر به مناطق محروم و فرودگاه‌هاي كوچك هواپيماهاي توربو پراپ يا ملخي مانند ايران 140مورد نياز است.

همچنين براي پاسخگويي به تقاضاي روزافزون سفرهاي داخلي نيز نيازمند خريد هواپيماهاي با رده متوسط قيمتي مانند ايرباس 320، بوئينگ 800-737 يا سوخوي سوپر جت 100هستيم؛ اما در انتخاب و خريد اين نوع هواپيما كه بيشترين تعداد نياز كشور را شامل مي‌شود، بايد ضمن شتابزدگي ناشي از رفع تحريم‌ها و به مقايسه امتيازات فني و تكنولوژيك توجه كرد كه سازندگان اين نوع هواپيماها به ايران مي‌دهند.

اصغر ترکان:

اما به‌نظر نمي‌رسد كه تا‌كنون مقايسه يا رقابتي بين اين نوع هواپيماها صورت گرفته باشد و در واقع عوامل غيرفني و غيراقتصادي موجب تصميم‌گيري براي خريد ايرباس 320شده است.

همچنين مي‌توان هواپيماي ايرباس 320داراي عمر متوسط 10سال را با 25درصد قيمت هواپيماي نو خريداري كرد.

از سوي ديگر با توجه به رقابتي شدن نرخ بليت هواپيما درصورتي كه هواپيما‌هاي 10ساله وارد كشور شود، شركت‌هاي هواپيمايي نيز قادر به ادامه فعاليت در بازار بوده و ايرلاين‌هايي كه هواپيماي 10ميليون دلاري با عمر 10سال داشته باشند، برنده بازار رقابت هستند، اما شركت هواپيمايي كه اين هواپيما‌ها را به قيمت 60ميليون دلار خريداري كرده‌اند، از گردونه رقابت حذف مي‌شود.

با توجه به مقدور نبودن پرواز به آمريكا، مسير پروازي اقتصادي و پردرآمدي براي هواپيماهاي برد بلند نداريم و خريد هواپيماهاي با برد بلند مانند ايرباس 330، ايرباس 350يا هواپيماي غول پيكر ايرباس 380نه‌تنها در اولويت نيازهاي ناوگان هوايي كشورمان نيست، بلكه با خريد تعداد زياد اين هواپيماها و نبود تقاضاي سفر با اين تعداد صندلي، در نهايت شركت‌هاي هواپيمايي مجبور خواهند شد تا هواپيماهاي برد بلند مناسب براي سفرهاي قاره‌اي را در مسيرهاي كوتاه استفاده كرده و در نهايت دچار ضررو زيان مالي شوند.

بايد انتخاب هواپيما‌ها، متناسب با تقاضاي سفر موجود بازار و توجه ويژه به ظرفيت فني و عملياتي استفاده از هواپيماي جديد در ايرلاين‌ها باشد.

اكنون هواپيماي جمهوري اسلامي (هما) قادر به جذب تعداد زيادي هواپيما نبوده و مشخص نيست كه ديگر شركت‌هاي هواپيمايي ايران نيز حاضر باشند در اين رقابت از هواپيماي پرهزينه و با سرمايه‌گذاري زياد استفاده كرده و منافع خود را در بازار رقابت از دست دهند.

منبع : همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اینکه داداش مشاور ارشد رئیس جمهوره! تو دیگه چرا ترکان؟
  • مهماندار هواپیما ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    بجای ارباس 380 میشد با رایزنی با بویینگ هواپیمای 747 -400 خریداری بشه چون ساختار فرودگاهی و نیروی انسانی ان تقریبا فراهم است
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    بجاي آمريكا ، مي شه به استراليا و كانادا پرواز گذاشت ؛ چند صد هزار نفر ايراني مهاجر داريم تو اين دوتا كشور
  • سسسس ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    حالم از این تحلیل ها به هم میخوره
  • رضا ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگه ما چیمون از امارات کمتره بعضی ها چرا پی حقارت این ملت میگردند.
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اصلا موافق این حرف نیستم. علاوه بر داشتن میلیون‌ها ایرانی‌ در آمریکا، کانادا و استرالیا، همین اندازه افغانی و عراقی داریم که میتونیم با یک برنامه ریزی درست مسافران این سه‌ کشور را هم جا به جا کنیم تا یک مشتی به دهان امارات، قطر، و ترکیش ایر بزنیم.
  • ناشناس ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    با آزاد شدن نرخ بلیط هواپیما فقط طبقه مرفه جامعه می توانند هواپیما سوار بشوند و برجام هم به کام پولدارها تمام شد !
  • مرتضیsk ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    سفارش ۱۲ فروند هواپیمای پهن پیکر A۳۸۰ به اضافه ۱۶ فروند هواپیمای پهن پیکر A۳۵۰-۱۰۰۰ (برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شده است که کاربرد اصلی این هواپیما همانند ایرباس A۳۸۰ جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است) که در مجموع ۱۱ میلیارد دلار برای ما آب خورده است ، این سوال مهم را پیش می آورد که آیا تعداد واقعی مسافر فعلی به قاره های امریکای شمالی و جنوبی و استرالیا از مقصد ایران نشان از فاصله جدی بین نیاز موجود و سفارش اعلام شده نیست ؟ این اقدامات تزئینی و سیاسی کاری در فضای اقتصاد کشور همان کلید معروف حلال مشکلات است !
  • شرکت آسمان ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آقای ترکان شما کجا دو سال عضو هیات مدیره بودین با سردار علایی و همکارانتان چه گلی به سر شرکت آسمان زدین رفتین از افغانستان هواپیما خریدین و هواپیماهای با عمر بیشتر خریدن واقعاً با چه سوابق کاری شما شدین عضو هیات مدیره آسمان
  • دلسوز ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آقای ترکان یک هفته با یک تیم از شرکت هواپیمای آسمان اعزام شدین رفتین میانمار هواپیما بخرین آنهم هواپیمای با عمر 20 سال چی شد
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگه قراره این هواپیماها فقط از مقصد یا مبدا ایران به پرواز در بیان.؟ خطوط بین کشورهای دیگه هم میشه.
  • علیا ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    قرارداد خرید ۲۰ ATR بسته شد/ مهمان جدید آسمان ایران +تصاویر این هم تیتر خود مشرق برای خبر خرید هواپیماهایی که این آقا دنبالشه
  • علی ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آقا چرا به جای ؟ هم به آمریکا بپره هم به استرالیا هم کانادا میدونی ما چند تا داتشجو تو این ۳ تا کشور داریم که خانواده هاشون یا خودشون مجبورن سالی ۳ -۴ بار این مسیر رو برن چرا سودش باید بره تو جیب عرب ها ؟ بذار سودش رو خودمون ببریم
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگه تاکسی خط آزادی انقلاب که هرکی بیاد توش مسافر کشی
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ایرباس دست دوم, حتما از ترکیه هم بخریم, بساط,کاسبی یک سری جمع شده, داره بهشون فشار میاد
  • حمید ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    در همه دنیا خطوط هوایی زرده هستند و بیشتر خدمات دهنده و گیرنده یارانه دولت اما در بعضی خطوط با مدریت خط های سود ده زرر هارا کاهش ميدن اگر حرف زرر باشه ما نباید نفت استخراج کنیم جون در حال حاضر در فروش نفت داریم زرر می کنیم
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    خیلی جالبه ایشون این مسئله رو در نظر نمی گیره که عمر هواپیما هایی که در خطوط بلند ما دارن پرواز میکنن چقدر زیاده نیاز به جایگزین های جدید دارن نکته مهم تر اینکه حجم پرواز های داخلی در مقایسه پرواز های خارجی قابل قیاس نیست مشکلات عدیده ایران 140 هم نیاز به گفتن نداره که اصلا مناسب ایران نبود و باید یک بازنگری کلی در موردش صورت بگیره و کلا تغییرات زیادی درش ایجاد بشه
  • ناشناس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ضرر درست است حمید جان .
  • حسین ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مسیرهای پرتردد داخلی تهران مشهد وبلعکس تهران اصفهان تهران تبریز تهران کیش وبسیاری از مسیرهای داخلی که پروازهای متعددی داره و همچنان کمبود بلیط پرواز ، مثل تهران اردبیل و مسیرهای پرتردد خارجی تهران نجف تهران مکه مدینه در صورت پرواز مجددالبته. تهران پاریس واروپا.تهران دبی وخطوطی که قابلیت پروازهای بیشتر ومطمانتر رو دارن مثل تهران پکن. مطمان باشید 13هواپیمای ای380 کم هم خواهد بود
  • مسافر تنها ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    حمید جان ضرر نه زر زر
  • حسین ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    آدم غصش میگرف وقتی میخوند که ایران هواپیمائی وارد کرده که 3سال توفرانسه بعدش5سال تو امارات وبعداز اون8 سال ترکیه روندتش وحالا بعد16 سال فروختنش به ایران ماهم با چه ولعی خوشحال میشدیم هواپیما خریده ایم بعد2سال با خبر سقوطش ملت داغدار میشد.آفرین به دولت که در حد عزت ایرانی خرید کرد و دست شرکتائی که از ایران مسافر میگرفتنو کوتاکرد.
  • حسین ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    اینو حساب کنیم که بعد 10سال 80درصد این هواپیماهای موجود یاازکار میوفتن یا یه بلائی سرشون میوفته.واقعا سود این کار باتدبیر بعد سالها روشنتر خواهد شد که بنفع کشور بوده
  • حمیدان ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    اما تصمیم خرید ایرباس ها منفعت اقتصادی ندارد اگر جای دولت بودم کارگاه های تعمیراتی هواپیما را با روش پژوهشی تقویت میکردم و ضریب امنیتی افزایش می یابد
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    آقای ترکان کاملا درست میگه . قبل از بستن قرارداد چرا با چندنفر متخصص مشورت نمیکنند ؟ ایرباس 380 تو ایران هیچوقت نمیتونه با ظرفیت کامل یعنی 550 نفر پرواز کنه ، کو اینهمه مسافر ؟ ایرباس 300 معمولی از آلمان به تهران بعضی وقتها پر پر نمیشه .
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    با این تحریم ویزا از طرف امریکا کو توریست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس