با احتساب قیمت هواپیماهای A320 که در سایت ایرباس حدود 100 میلیون دلار درج شده، خرید 114 هواپیما، حدود 10 میلیارد دلار هزینه در بردارد که احتمالا یک سوم، 32 میلیارد دلار آزاد شده در پسابرجام صرف خرید هواپیماهای جدید خواهد شد.

گروه اقتصادی مشرق- وزیر راه و شهرسازی در حالی از خرید 114 هواپیما از ایرباس سخن گفت، که محاسبات نشان می‌دهد هزینه خرید این تعداد ایرباس بالای 10 میلیارد دلار خواهد بود.

روز شنبه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده با شرکت های تامین کننده هواپیما، با شرکت ایرباس برای خرید 114 فروند هواپیما توافق شد تا با اجرای برجام و رفع تحریم ها به تدریج وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) می شود.

خرید 114 ایرباس چقدر هزینه دارد؟

در همین حال، خبرگزاری بین‌المللی بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی آگاه نوشت: این توافق شامل خرید هواپیماهای جدید و دست دوم از خانواده A320 و مدلهای A340 – که دیگر تولید نمی‌شوند – خواهد بود.

در سایت ایرباس قیمت هواپیماهای A320 حدود 100 میلیون دلار اعلام شده است.

خرید 114 ایرباس چقدر هزینه دارد؟

با احتساب این رقم، خرید 114 هواپیما بالای 10 میلیارد دلار هزینه در بردارد. از آنجا که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده که 32 میلیارد دلار از پول‌های ایران آزاد خواهد شد، احتمالا یک سوم این مبلغ صرف خرید هواپیماهای جدید خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    قرار بود از روسیه سوخو100 و سوخو30 بخریم..ولی آخوندی بدجوری زد داخل دهن روسها..
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 1
    این مدل از بس سقوط کرد که اماراتی ها هم سفارش خرید از فرانسه رو لغو کردن..جالب اینجاست که قیمتش 3 برابر سوخو100 روسهاست
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کاش با این بخشی از این پول به جای خرید کالا ، دانش تولید کالا رو وارد کنیم
  • افشین تهران ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اون بجای خودش هست.سوخو برای پروازهای داخلی هست و سوخو 30هم ربطی به اخوندی نداره.اخوندی فعلا در کینه سازمان حمایت از مصرف کننده داره میسوزه چون اونا زدن تو دهنش.با این وضعیت اقایان به بهانه خدمات میخواستن بدون مجوز قیمتهارو بالا ببرن که نشد.حالا به نظرت سهام شرکتهای حمل و نقل خصوصی متعلق به چه کسانی هست؟؟؟
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کاش اونجور بود که شما میگیفتی...
  • ناشناس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    حالا کیا میخوان سوارش بشن؟
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق جان خرید هواپیما از کارخانه به صورت نقد انجام نمی شود و به صورت لیزینگ از خود بانک های اروپایی انجام می گیرد.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اولا 29 سال پیش ای 320 ساخته شده و در این سال ها حدود 90 حادثه ریز و درشت داشته داشته یعنی حدودا 3 حادثه در هر سال ! بیش از 1300 کشته هم در این سال ها داده ، دوما چرا بریم دنبال هواپیمای دسته دوم و هواپیمایی که دیگه تولید نمی شه ؟ یه وقتی نیایم ابروشو درست کنیم بزنیم چشمشم دربیاریم !!!! ای 380 نو هم قطعا لازمه که بخریم ، الان بویینگ و ایرباس له له می زنن که سفارشات صد تا صدتا ایرانو بگیرن رایزنی کنیم هواپیمای با کارنامه خوب و جدیدتر به صورت نو بخریم بویینگ های 777 200 300 در نوع های جدیدترش هم عالین باید صبور باشیم و رقابتی بین بویینگ و ایرباس بندازیم اگر ندادن باز هم صبر کنیم مجبورمون نکنن چیزی بخریم که همش حادثه ساز باشه .
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ایران قطعا از بوئینگ هم خرید میکنه . اون رو هم باید اضافه کرد .
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    نمی شد بخشی ازاین پول کلان را صرف توسعه صنعت هواپیما های پهن پیکر داخلی میشد.!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الان در اصفهان داران روی این طرح کار میکنند.
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام داداش سوخو 100 برای پرواز های داخلی هست ولی a320 و a340 بیشتر برای پروازهای خارجی استفاده میشه
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ول کنید دیگه. اندازه دو تا جنگ کشته داده این هواپیماهای روسی .تعصب توی این زمینه دیگه مسخره ست.
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    به شدت موافقم
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    این حرف درسه. متاسفانه بعضی از اخبار از روی ندونستن منتشر میشه.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    صبر کن تا بدن
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    نگو این حرف رو. مسئولان دولت همه حواسشون هست!
  • مجید ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آره دیگه ما ها که توی عمرمون شاید یک بار هم سوار هواپیما نشیم اصلا مهم نیستسم، اصلا به ما نباید اهمیت داده بشه مهم بچه پولدارها و آقایون مسئولی هستند که چپ و راست سفر خارجی میرن. نمی شد توی این اوضاع داغون اقتصادی با این همه جوان بیکار، این پول صرف اشتغال و یا خدای نکرده ازدواج می شد.؟ دوباره این پول میره توی اقتصاد غرب.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خارجی اولویت داره. اول اونها بعد داخل.
  • علی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هالا تو بشین و امیدوار باش که فرانسه رافائل به ایران میده. اگه روسا حاضر بشن همون سوخو30 رو به ایران بفروشن فقط به دلیل اینه که در حال حاضر یه جورایی متحد ایران هستند.فکر کردی سوخو30 کم هواپیماییه؟ اسم و رسم و پول زیاد دادن ملاک نیست.این روش و سنت عربستان و قطره که اینجوری جنگنده میخرن. روسه هر چقدر هم که بد باشن باز هم حداقل به فرانسویا شرف دارن.همین فرانسه جزء اولین کش.رهایی بود که در جریان تحریم ایران از هیچ کاری فروگذار نکرد.حالا تو آقای ناشناس صحبت از تودهنی به روسها میکنی؟! فرانسه حتی حوزه خودرو سازی قابل اعتماد نبودند بعد میخان جنگنده به ایران بفروشن؟! زهی خیال باطل.
  • ناشناس آذری ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    نویسنده فکر کرده که همه ی پول هواپیماها یکجا و در ابتدای انعقاد قرارداد پرداخت می شود!!
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    انگار مهریه است که تعدادش را 114 تا گذاشته اند!
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بهتره نگاه واق بینانه به ظرفیت صنعت داخل داشته باشیم تا مشکل ایران 140 تکرار نشود.
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سوخو 100 با فناوری بویینگ رو با توپولوف مقایسه نکن
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اولا عددش تقریبا 15 میلیارد دلاره و لیزینگی انجام میشه، در ثانی بیش از این که این چیزا مهم باشه که این تعداد هوایپما چجوری از دست دولت به دست ایرلاین منتقل میشه مهمتره. ایرلاین ها نباید جوری به نفعشون بشه که دولت زحمتشو بکشه و اونا سودشو بخورن.
  • پرویز ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    جناب مشرق ! این طریقه درستی برای خبردهی نیست و بنده تصور نمیکنم که شما بدون نظر چنین کاری را بکنید ، هواپیمای بالای صد میلیون دلاری نخود لوبیا نیست که فر.شنده اول پول را به بقال بده و بعد بسته نخود را برداره !!! اولا با توجه به تراکم سفارش در ایرباس و بوئینگ ساخت و تحویل چنین حجمی از سفارش چند سال طول خواهد کشید ثانیا هیچ کشوری برای صدور چنین کالائی آنهم در چنین حجمی پول نقد دریافت نمیکنه بلکه هزینه اجرای چنین قراردادی در پاکت بسیار بزرگتری قرار میگیرد که به آن میگویند روابط بازرگانی که تنها شامل واردات نمیشود بلکه صادرات هم در همین پاکت یا سبد قرار دارد ، نفت ، گاز ، مواد خام ، پترو شیمی ، سلاح و مهمات و خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمی زاد !!! طوری ننویسید که کارمند بیچاره دولت از حالا غصه بخورد و به همسرش بگوید ( زن بدبخت شدیم ، ماه دیگه حقوق خبری نیست چون قراره هواپیما بخریم ) !!!!
  • محمد امین امیری ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    (خواهش میکنم نظرمو منتشر کنین) چرا هواپیما میخرین اما برای خرید خودرو گمرک میگیرین که کسی نخره اگه به میزان مسافرت و کشته باشه که جاده چن صد برابر بیشتره اگه به اقتصاد هم ضربه میزنه چرا کاری نمیکنید که با کیفیت ترین ماشینارو بسازیم با هزینه کم در صورتی که علمشم هست ولی امکانات نیست (نه فقط خودرو خیلی چیزای دیگه هم میتونیم بسازیم)فقط تو دوران جنگ خوب به جوونا مردم اعتماد میکردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟حالا به پسرها و قوم خیشاتون خوب اعتماد میکنین و به اونا مسولیت میدین دلیل پیشرفت نکردن مملکتم همینه که حالا مجبوریم مثل عربا فقط وارد کننده باشیم
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بنظرم تا میتونیم هواپیمای نو و مدل جدید بخریم بعد دوباره بریم تو تحریم!!! چون تنها چیزی که مردم رو آزار میداد صنعت هوایی بود.
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اولا جناب مشرق توجه داشته باش که قرارنیست این مبالغ بصورت نقدی پرداخت بشه که یک سوم مبالغ آزادشده صرف خرید هواپیما بشه ثانیا کاربرانی که از خرید هواپیماهای روسی میگن وقتی که میتونیم هواپیماهای قابل اطمینان ایرباس یا بوئینگ بخریم چرا بازهم به روس ها باج بدیم؟ افرادی هم که از ساخت داخلی و بدست اوردن تکنولوژی اون میگن توجه بفرمایند که هنوز خودروسازی ما بعد نیم قرن داره درجا میزنه..چطور میخواید برید سراغ تولید هواپیما؟ ناوگان هواپیماهای ما انقدر فرسوده شدن که وقتی برای منتظرموندن تولیدات داخلی نیست یک نکته ای درپایان نظرم عرض کنم هروقت تو مشرق نیوز درباره تولید ناو یا هواپیما یا هروسیله دیگه ای بحث میشه بنده یه اصل عقلانی در فرآیند صنعتی شدن رو گوشزد میکنم که متاسفانه به مذاق دوستان خوش نمیاد ببینید دوستان تکنولوژی و صنعتی شدن میانبر نداره...شما نمیتونید درزمینه خودروسازی در رده c باشید بعد مدعی ساخت هواپیما در رده A بشید یکسری تکنولوژی ها زنجیره ای هستن...شما میتونید در بعضی رشته ها بصورت گلخانه ای پیشرفت کنید.مثلا در صنایع موشکی..چون گستردگی نداره اما برای یک صنعت مثل هواپیماسازی شما باید در زمینه الکترونیک،بدنه،آلات دقیق،آیروداینامیک،پشتیبانی های زمینی،سوخت و انتقال نیرو،متالوروژی و... صاحب حرفه باشید ما در زمینه هواپیماسازی آزموده ایم بخت خویش...همینطوری در زمینه اتومبیل سازی و بعضی صنایع نظامی(چرا ف نیروی زمینی از خرید تانک های روسی صحبت میکنه بعد از بیست سال رونمایی از مدلهای ذوالفقار؟) چرا اصرار دارید راه اشتباه رو باز هم امتحان کنیم؟ واردکردن تکنولوژی و تولید داخلی اسما آسونه ولی راحت نیست اونم در شرایط فعلی کشور که چنددهه در زمینه های مختلف از همسایگان عقب افتادیم که نمونه بارزش همین صنعت هواپیماییه
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    به این میگن باج دادن تو روز روشن به اروپاییها برای تور گردشگری هیات های بی بخارشون در ایران......
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یه خودرو رو هنوز درست حسابی نمیتونیم تولید کنیم یه کم واقع بین باشید.
  • ناشناس ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هواپيماهاي پهن پيكر مثل A380 و همچنين A340و A350 را از ايرباس بخريم صرفا براي پروازهاي دور ، براي پروازهاي داخلي نيز سوپرجت -١٠٠ روسي بخريم، A320 خيلي قديمي است و در حال حاضر فقط تعدادي از شركت هاي ارزان قيمت تركيه اي مثل Pegasus استفاده مي كنند و قابل رقابت با خطوط كشورهاي عربي حوزه ي خليج فارس نيست.
  • دوست البرت ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چه اشکالی داره؟؟بلاخره اینکار باید انجام میشد!! نکنه شما با اسایش مردم مشکل دارید؟؟
  • محمد ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اگر مي خواهيم اين تعداد زياد خريد كنيم حالا كه آمريكا مجوز فروش هواپيما رو صادر كرده بايد از دولتهاي ديگر مثل هند و چين و... الگو برداري كنيم بين شركتهاي هواپيماساز معتبر جهاني رقابت ايجاد كنيم تا هم به ما تخفيف بدهند و هم مقداري هر چند جزئي در ساخت قطعات اين هواپماها شراكت داشته باشيم و از ابتدا ورود به خدمت اين تعداد هواپيما توان تعميراتش را پيدا كنيم نه اينكه اعلام كنيم كه از شركت فلان خريد مي كنيم با شرايط انها.
  • محمد ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اگر مي خواهيم اين تعداد زياد خريد كنيم حالا كه آمريكا مجوز فروش هواپيما رو صادر كرده بايد از دولتهاي ديگر مثل هند و چين و... الگو برداري كنيم بين شركتهاي هواپيماساز معتبر جهاني رقابت ايجاد كنيم تا هم به ما تخفيف بدهند و هم مقداري هر چند جزئي در ساخت قطعات اين هواپماها شراكت داشته باشيم و از ابتدا ورود به خدمت اين تعداد هواپيما توان تعميراتش را پيدا كنيم نه اينكه اعلام كنيم كه از شركت فلان خريد مي كنيم با شرايط انها.
  • امیر ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بعضی ها می گویند که این چیزها مهم نیست زیرا اکثر مردم که با هواپیما سر و کاری ندارند. اما باید بدانیم که رشد صنعت هوایی کشور به خاطر شرایط جغرافیایی ایران باعث ایجاد چرخه پول بسیار بالا برای کشور خواهد شد که اثرش به صورت نامحسوس به یک کارگر ساده که شاید هیچ گاه سوار هواپیما نشود هم می رود.
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اخه مشرق علمی مطلب بگذار هیچکس تو دنیا نقدی هواپیما نمی خره بلکه خرید 114 هواپیما اجاره به شرط تملیک هست و تا 10 سال توان پرداهتش هست
  • ali ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خدا رو شکر به 114 تا رضایت داده و به124000 تا نرسیده و گر نه بیچاره بودیم.
  • دامغانی ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    این خرید جزئی از توافق بین ایران وامریکا واروپا بوده(برجام) بجای پولهای ازاد شده ایران مجبور به این خرید بوده تا دلارها از امریکا خارج نشود
  • محمدرضا ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اقا شما میدونستید که a380 اصلا نمیتونه تو فرودگا های ایران بشینه ؟ چون طول باند زیاد می خواد؟ می دونید هزینه تعمیراتش زیاده ؟ می دونید مصرف سوختش زیاده
  • هرمز چرم شیر ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    جزئیات ناگفته ای از خرید ١١٤ هواپیمای مسافربر ایرباس از فرانسه فاش شده این معامله که در توافق پشت پرده ظریف با کری بدست آمده پرحجم ترین معامله سودآور در تاریخ امپریالیسم فرانسه بوده و این تعداد هواپیمای مسافری عملاً بیش ار سه برابر نیاز فعلی ایران است که شامل دو نوع هواپیما می شود هواپیماهای نو ولی از رده فناوری روز خارج شده و هواپیماهای کهنه ، تعدد زیاد هواپیماها می تواند نقایص پروازی بسیاری از آنها را که ممکن است از پرواز باز بمانند جبران می کند بنحوی که ایرانیها همیشه هواپیمای آماده پرواز داشته باشند. هدف این معامله نجات اقتصاد بحران زده فرانسه به قیمت قربانی کردن منافع ایران است که با اینحال در تحکیم دولت روحانی تأثیر مهمی دارد از آن طرف قضیه اطلاعات زیادی درز نکرده ولی بنظر می رسد فرانسویها در قبال این خدمت آمریکا که از جیب ایران آن را انجام می دهد تعهد حمایت بی چون و چرا از منافع اسرائیل را داده باشند . قرار است در سفر روحانی به فرانسه شایسته ترین احترامات به او گذارده شود لوران فابیوس نقش برجسته ای در این معامله داشته است
  • نا شناس ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کاش مسولین یک جو غیرت داشتند ازدولتهای که ما راتحریم کردند دست ما را درحنا گذاشتند هواپیما نمیخریدند وبااین کار جواب خیانت آنها را میدادند
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مگه اوباما منع صادرات هواپیمای مسافربری رو لغو نکرد؟ بویینگ رو ول کردیم رفتیم سراغ ایرباس و سوخو. چه کاریه آخه؟
  • علی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    دانش تولید هواپیما یه دانش خیلی سطح بالاست و فکر نکنم ما به ملزومات اولیه اون رسیده باشیم .در هر صورت اگر هم بخوایم این کار رو بکنم حالا حالاها نمیتونیم
  • محمد مهدی ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ایرانی می شه ایران ۱۴۱ دیگه عزیز من !! فقط داریم رو نحوه مردن هموطن هامون وقت می ذاریم
  • محمد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    کیا سوارها
  • شایان ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خدمت دوست عزیزمون عرض کنم که 380 Aفقط میتونه فرودگاه امام نشست و برخاست کنه .
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    A380 هم توشون هست؟
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    حد اقل 14 تا a380 20تا a350 و... میخایم... باید.... ادامه داشته باشه... این خریدا... اینا دوباره تحریم میکنن...!!!
  • حسن ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    من نمیدونم که آیا نویسندگان شما به دلایلی از نوشتن اعداد به فارسی رویگردان هستند یا اینکه جو انگلیسی نوشتن آنها را گرفته.
  • میم ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    بالاخره پولش رو میدیم یا نه؟ مجانیه؟ سود نمیگیرن برا اقساطی شدن؟ شما خبر دارین قرارداد چطوریه؟ خب سندش رو هم میدادین دیگه.
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    حتما میدن با تخفیف ویژه!
  • سهيل ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اجاره به شرط يا هر اسمي ديگر ، بالاخره مجاني كه نميده و پولشو بايد بديم
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آقای محمد رضا مدتی پیش A380 به ایران اومد اتفاقا با یه خلبان ایرانی هم اومد و توی فرودگاه امام زمین نشست به راحتی میتونی عکس هاشو توی اینترنت پیدا کنی قرار هم نیست با این هوا پیما پرواز شهرستان بزارن که نیاز باشه همه جا فرودگاه مناسبش وجود باشه
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    وقتی تا نوک دماغتو ببینی و نظر بدی نتیجه اش میشه همچین کامنتی خطوط هوای هزار خاصیت دارن که حال تایپ کردنش رو ندارم عزیز جان
  • الیاس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    خوب عزیز من این تکنولوژی ها زنجیره ای که گفتی برای ساخت هواپیما باید از آنها سر رشته داشت، (الکترونیک،بدنه،آلات دقیق،آیروداینامیک،پشتیبانی های زمینی،سوخت و انتقال نیرو،متالوروژی و... ) در ساخت موشک هم باید از اونا سر رشته داشت ، که ما داریم.
  • علی ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آسایش مردم؟! آسایش مردم یا یک عده مرفه و پولدار بی دردی که به قیمت بدبخت کردن قشر متوسط جامعه حالا هوس رفتن به اورپا با هواپیماهای مطمئن به سرشون زده؟! اگر منظورت اکثریت مردم ایران یعنی قشر متوسط و مستضعفه باید خدمت جنابعالی عرض کنم که آسایش این مردم هیچ ربطی به خرید این حجم هواپیما اون هم از کشوری که دشمن درچه یک ماست نداره. هیچ ربطی به آسایش ما نداره چون اساسا اصلا قرار نیست که ما ازین هواپیماها استفاده کنیم.چون توانش رونداریم . به فکر آسایش ما اون کسی بود که برامون یارانه برقرار کرد تا کمکی باشه به مشکلات متعددمون. اون کسیکه به فکر ساخت مسکن بود.همون مسکن مهری که آقایون قطعش کردند. این کارها آسایش ما نیست آسایش نظام سرمایه داری و سرمایه داره. قوی تر کردن دشمنه. به خدا باز هم اگر چندتا جنگنده رافائل میخریدن میگفتم که شاید برا منه مستضعف هم یک امنیتی داره. آسایش من در فراهم کردن خدمات درمانی خوانوادمه. هزینه های تحصیلیه خودم و بچم. پول دانشگاه که ندارم. ای خدا پدرت رو بیامرزه احمدی نزاد که واقعا مرد بودی.مرد.
  • اصلاحات ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    فقط ای کاش در زمینه نشتی های دیگر ارز هم کار شایسته ای بشه بسیاری از درآمد ایرانیان ، صرف خرید لوازم الکترونیکی ای می شه که ساخت اش از سانتریفیوژ ها سخت تر نیست . همینطور البسه ، سیگار ، مواد مخدر ، ماشین های لوکس (در یک کلام ابزار تجمل) درباره محصولات کشاورزی هم خجالت می کشم بگم که حتی توان صادرات کوجه و سیب زمینی به روسیه رو هم نداریم در حالی که آفتاب ما بسیار بهتر از دیگرانه
  • سروش ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    مشرق واقعا برات متاسفم که هروقت صحبت ازغربزدگی میکنم نظرمو نمیگذاری بهتره اسمت مغرب نیوزباشد
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    زمان خاتمی هم ایرباس 330 خریده بودیم اگر اشتباه نکنم که ندادن
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ییهویی 400-500 تا بخرید بشرت مونتاژ و تولید در داخل. مث چین .
  • شناسنامه ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    جناب ناشناس بزرگوار. هزینه برای صنعت هوایی به این مقدار واقعا ضروری نیست. هوانوردی تا میزان مشخصی لازمه. برن با این پول راه آهن برقی با کیفیت در سراسر کشور بکشن که کل مردم مسافرت کنن، توریست بیاد و.... در ضمن میتونید به سرمایه گذاری کشورهای صنعتی و مرفه روی راه آهن مراجعه کنید.....
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آقا مشرق خواهشن اعداد رو به فارسی بنویس برادر
  • majid ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    این همه زمینه ی رها شده همین مونده برن ضمینه ی نامحسوس رو تقویت کنن این برای خودشونه با خانواده محترمشون که ایمن سفر کنن. والا کالا هم با کشتی میاد نه با هواپیما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس