دکتر محسن اسماعیلی، دانشمند ایرانی به دلیل دستاورد چشمگیر خود در رشته علم مواد و مهندسی، موفق به دریافت معتبرترین جایزه علمی آکادمی سوئد شد.

 به گزارش مشرق، تحقیق اسماعیلی روی ریزساختار و خواص آلیاژهای سبک فلزی از قبیل منیزیوم و آلیاژهای آلومینیوم و همچنین کامپوزیت های ماتریکس فلزی (MMCs) است که در حوزه های مختلف مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند.

منیزیوم علاوه بر واکنش پذیرترین فلز، سبک ترین سازه فلزی نیز محسوب می شود و مقاومت فرسایش (خوردگی) ضعیف آلیاژهای منیزیوم یک مانع بزرگ برای بهره گیری از این فلز در صنعت حمل و نقل است.

این محقق ایرانی با ارائه یک روش کاملا نوین موجب تحول عظیمی در صنعت حمل و نقل شده است؛ وی در این روش با سازگار کردن ریزساختار آلیاژها باعث تقویت چشمگیر خواص خوردگی این فلز شده به طوری که کاهش وزن وسایل نقلیه را به دنبال خواهد داشت.

به گفته اسماعیلی، از آنجایی که در صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و حمل و نقل ریلی هر یک کیلوگرم نقش بسیار مهمی دارد، با بهره گیری از آلیاژهای منیزیوم توسعه یافته می توان وزن وسایل حمل و نقل امروزی را که از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند، تا 30 درصد کاهش داد.

وی همچنین تاکید می کند که با کنترل ریزساختار آلیاژ می توان آلیاژهای منیزیومی ساخت که دچار خوردگی آهسته تری شوند و از قدرت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار باشند.

نتیجه تحقیق این دانشمند ایرانی حاکی از مقاومت خوردگی 4 برابری آلیاژ منیزیوم توسعه یافته نسبت به نوع متداول آن است. این دستاورد می تواند گام بزرگی در کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای CO2 باشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس