کد خبر 586236
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰

مقاله دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی معماری کامپیوتر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در مجله IEEE Transactions on computers که از معتبرترین مراجع علمی شناخته شده در دنیا است، به عنوان مقاله برجسته ماه ژوئن انتخاب شد.

 به گزارش مشرق، 'حسام الدین شعبانی' پژوهشگر و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی معماری کامپیوتر در رابطه با طرح تحقیقاتی خود با عنوان ' طراحی سوییچ آگاه از اتلاف و الگوریتم تشخیص عدم بن بست برای شبکه های ارتباطی نوری در مقیاس درون تراشه' گفت: امروزه داشتن پردازنده های قدرتمند به منظور انجام محاسبات پیچیده، به یک نیاز حیاتی برای کاربردهای گوناگون روزمره نظیر ایجاد اپلیکیشن های جدید در تبلت ها و تلفن های هوشمند تبدیل شده است.

وی افزود: از همین رو شاهد افزایش تعداد هسته های پردازشی موازی در تراشه های امروزی هستیم و افزایش تعداد هسته ها می تواند ارتباطات الکتریکی جاری را با چالش های جدی در کارایی سیستم نظیر توان مصرفی و پهنای باند ارتباطی روبه رو کند.

شعبانی با بیان اینکه با پیشرفتهای اخیر تحقیقاتی در زمینه تکنولوژی های نانو سیلیکون نوری، بستری مناسب برای بکارگیری از ارتباطات نوری به عنوان کاندیدایی مطلوب برای مواجهه با چالش های مذکور فراهم شده است، ادامه داد: سوییچ ها از اجزای مهم در طراحی شبکه های ارتباطی نوری هستند و در این مقاله سوییچ نوری عاری از بن بست 'Helix-h' به منظور بهبود در پارامترهای لایه فیزیکی و کارایی شبکه ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مقاله با استفاده از محیط شبیه سازی ارائه شده توسط تیم تحقیقاتی Lightwave دانشگاه کلمبیا ایالت متحده، بر روی Helix-h مطالعات موردی کاربردی و ارزیابی با ابزارهای محک‌زنی ترافیکی انجام داده ایم.

به گفته شعبانی، براساس نتایج به دست آمده شاهد کاهش چشمگیر اتلاف در شبکه های نوری خواهیم بود که موجب بهبود در چگالی پهنای باند و مقیاس پذیری شبکه های با تعداد هسته های پردازشی زیاد می شود و انتظار می رود شاهد بهبود چشمگیر در پارامترهای کارایی سیستم نظیر پهنای باند، راندمان انتقال و تاخیر در همبندی های ارتباطی نوری پرکاربرد باشیم.

دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات گفت: دیگر نوآوری صورت گرفته در این مقاله ارائه الگوریتمی جامع با بکارگیری از تئوری گراف ها، به منظور تشخیص بن بست در سوییچ های نوری است به طوریکه تشخیص بن بست را در طراحی سوییچ ها ساده تر کرده و همچنین قابلیت ارزیابی برای سوییچ های نوری با هر تعداد پورت را ایجاد می کند.

براساس این گزارش مجله IEEE Transactions on computers از قدیمی ترین مجلات ISI زیر مجموعه IEEE Transactions است و زیر نظر Computer Society IEEE بوده که قدمت 70 ساله دارد و از بدو تاسیس (در سال 1952) همواره در برخی زمینه های کامپیوتری نظیر علوم کامپیوتر جزو مراجع اول مورد استناد در دانشگاه های معتبر دنیا محسوب می شود.

براساس رده بندی سایت 'سایمگو' Scimago در طول سالهای اخیر در اکثر زمینه های کامپیوتری، جایگاه این مجله در سطح Q1 (بالاترین سطح) در نظر گرفته شده است. نسخه پی دی اف این مقاله به مدت یک ماه به صورت رایگان قابل دریافت است و علاوه بر این ویدیویی به زبان انگلیسی توسط حسام الدین شعبانی و همچنین ویدیویی به زبان چینی توسط دکتر لیو Liu تهیه شده که هر دو به شرح مختصری از این مقاله پرداخته اند.

تمامی این موارد روی صفحه اول سایت مجله به نشانی www.computer.org/web/tc قابل دسترس است. از زمان انتخاب مقالات برجسته در دوره مدیریت جدید این مجله، مقاله مذکور اولین مقاله از دانشگاه های داخل کشور بوده که به عنوان مقاله برجسته ماه انتخاب می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس