کد خبر 529485
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲

برخی نمایندگان لایحه ششم توسعه را برنامه نمی‌دانند و معتقدند دولت قصد دارد توپ بررسی برنامه ششم توسعه را به میدان مجلس بیندازد.

به گزارش مشرق، با تاخیر به مجلس ارائه شد و به اعتقاد برخی به برنامه شباهت ندارد؛ برنامه که قرار است در پنج سال اخیر برنامه ششم توسعه تلقی شود حالا به اعتقاد برخی بهارستان نشینان تنها 30 احکام ؛ آنهم برای اجرای برنامه دارد.

حسن روحانی رئیس جمهور هفته گذشته (یکشنبه 27 دی ماه) لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه را پس از یک ماه و نیم تاخیر تقدیم مجلس کرد، لایحه ای که از زمان ارائه به مجلس واکنش‌هایی را از جانب برخی نمایندگان به همراه داشت.

                                                  برنامه، برنامه است؟                                       

 «دولت احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم را  به مجلس ارائه کرده است» این اظهارات مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران است که برنامه ششم توسعه را برنامه نمی‌داند. وی طی اخطاری در جلسه سه شنبه 29 دیماه مجلس تاکید دارد: معتقدم اگر نمایندگان به خوبی برنامه مدنظر را مطالعه کنند، متوجه خواهند شد که این برنامه، برنامه ششم نیست.

این پایان واکنش‌ها به برنامه ششم توسعه در مجلس نبود و حتی پیش از ارائه این برنامه به مجلس، زمزمه‌هایی مبنی بر تمدید برنامه پنجم از جانب محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شنیده می‌شد. وی طی تذکری در جلسه یکشنبه، 20 دیماه مجلس گفت: دولت باید یک سال و نیم قبل از ارائه لایحه بودجه، لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس تحویل می‌داد که این اقدام را نیز انجام نداده است. نمی‌دانیم پشت این قضیه چه ماجرایی است؟ پورابراهیمی ادامه می‌دهد: من پیشنهاد دادم که برنامه پنجم توسعه برای یک سال دیگر تمدید شود و قطعا برنامه ششم توسعه با وجود تعداد جلسات علنی که در پیش داریم به این دوره نمی‌رسد.

                                           مخالفت کمیسیونی !                                           

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اقتصاددانان مجلس معتقد بودند که لایحه برنامه ششم که از سوی دولت ارائه شده است، لایحه کاملی نیست، لذا خواستار تمدید برنامه پنجم در راستای تدوین لایحه برنامه ششم شدند. پورابراهیمی ادامه داد: در همین رابطه نامه‌ای از سوی بنده با امضای ۳۰ نفر از نمایندگان به رئیس مجلس نوشته شده است که در این نامه نیز خواستار تمدید یکساله برنامه پنج ساله و رسیدگی به لایحه برنامه ششم در سال آینده شده‌ایم.

در حالی انتقادات نمایندگان مجلس به محتوای برنامه ششم توسعه ادامه می‌یابد که این برنامه حتی در برخی کمیسیون‌های مجلس از جمله کمیسیون اقتصادی و همچنین کمیسیون اجتماعی مجلس مورد مخالفت قرار گرفت. درهمین رابطه غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگویی عنوان می‌کند: نمایندگان در کمیسیون‌ها این لایحه را بررسی کرده‌اند و برنامه‌ای در آن دیده نشده؛ بلکه احکام مورد نیاز جهت اجرای برنامه ارائه شده است. نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس افزود: معتقدم به دلیل نبودن برنامه و خلا قانونی برنامه پنجم تمدید می شود.

این پایان ماجرا کش و قوس بر سر برنامه ششم توسعه در مجلس نبود و اینبار منتقدان برنامه، طرحی دوفوریتی درباره تمدید برنامه پنجم با 30 امضا تقدیم هئیت رئیسه مجلس کردند.

                                                  قابل تمدید نیست !                                          

در حالی طرح  تمدید برنامه پنجم توسعه به مدت یک سال راهی هیئت رئیسه  مجلس  می‌شد که این طرح منتقدینی هم داشت که معتقدند: برنامه پنجم براساس مقتضیات 5 سال پیش تنظیم شده است و قابل تمدید نیست.

در همین رابطه اسماعیل جلیلی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگویی می‌گوید: باید توجه داشت قانون برنامه پنجم توسعه کشور، قانونی است که در بیش از پنج سال گذشته تدوین شده، بنابراین این قانون براساس ملاحظات آن زمان بوده است.

نماینده مردم مسجد سلیمان همچنین اضافه می‌کند: با تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه کشور مخالف هستم چراکه قانونی که پنج سال قبل نوشته شده و تعیین کننده سیاست ها برای مدت پنج سال بوده باید به روز شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح پشنهادی ادامه می‌دهد: می‌توان با همکاری دولت لایحه احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه را با اصلاح و اضافه کردن محتوا و تغییر عنوان فعلی به عنوان "لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور" در مجلس بررسی کرد.

                                  جدال نوبخت و توکلی روی پله ششم                            

این پایان چالش‌های نمایندگان بر سر برنامه ششم توسعه با دولت نبود و نوبخت برای رفع دغدغه‌های نمایندگان مجلس، میهمان گفتگوی ویژه خبری شد. گفتگویی که اینبار احمدی توکلی یکی از اقتصاددانان مجلس به اظهارت وی پاسخ می داد. در این گفتگو رئیس سازمان مدیریت ‎و برنامه ریزی اقدام دولت در ارائه احکام برنامه ششم به‌جای کل برنامه به مجلس شورای اسلامی را، نوآوری دانست که در واکنش  به این اظهارات احمد توکلی عضو کمیسیون تلفیق این اقدام دولت را غیرقانونی است.

نوبخت همچنین در برنامه مذکور خبری تاکید کرد: از نظر دولت مجلس فصل الخطاب است و هر بخش از برنامه ششم توسعه را تصویب کند و حتی جداولی را هم به آن اضافه کند دولت اجرا خواهد کرد و ما در پی آن هستیم که هیچ نقطه اختلافی در عمل و اجرا با مجلس شورای اسلامی نداشته باشیم. سخنگوی دولت ادامه داد: ما همه برنامه ششم توسعه را در اختیار مجلس قرار می‌دهیم و اگرچه از نظر دولت این برنامه نیازمند تصویب بخشی از آن است اما مجلس مختار است که همه آن را هم بررسی و تصویب کند.

  توپ  بررسی برنامه ششم در زمین مجلس 

احمد توکلی که به طور  ارتباط تلفنی با نوبخت گفتگو می‌کرد، با بیان اینکه برنامه با بیان اینکه هیچ نماینده‌ای برنامه ششم را ندیده است، گفت: این اقدام دولت بدعت و کار جدیدی است و دولت می‌خواهد در حالی که نمایندگان برنامه را ندیده‌اند لایحه اجرای احکام آن را تصویب کنند. وی افزود: این نخستین بار است که چنین می‌شود و این امر با آئین‌نامه داخلی مجلس و قانون برنامه و بودجه مغایر و ناسازگار است. توکلی می‌افزاید: طبق قانون مجلس باید برنامه توسعه را بررسی و تصویب کند و سپس آن را برای اجرا به دولت بدهد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه توضیح داد: دولت برنامه ششم توسعه را بر اساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی که ناظر بر اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاست تنظیم کرده در حالی که برنامه‌های توسعه‌ای بر اساس اصل ۴۳ قانون اساسی باید تدوین و به مجلس تقدیم شود. توکلی افزود: دولت لایحه اجرای احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه را نه برای تصویب که برای صرفاً مطالعه به مجلس داده است. عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با تأکید بر اینکه دولت باید اصل لایحه برنامه ششم را به مجلس تقدیم کند، اضافه کرد: این رفتار دولت غیرقانونی است و کمیسیون نمی‌تواند صرفاً لایحه اجرای احکام برنامه ششم را بررسی کند.

توکلی با بیان اینکه براساس آنچه دیده می‌شود مجلس از فرآیند تصویب برنامه، طرحهای عمرانی و مسائل سیاسی حذف می‌شود، ادامه داد: با این حساب حتی ممکن است رشد ۶ درصدی هم محقق نشود و برای رسیدن به اهداف برنامه باید دولت با مجلس به نقطه تفاهمی برسد. وی گفت: نباید دولت توپ را در بررسی برنامه ششم توسعه به میدان مجلس بیندازد چون مجلس ظرفیت این کار را ندارد بلکه باید به قواعد بازی و قوانین عمل کند.

پایان برنامه  

در حالی اظهارت موافقان و مخالفان تمدید برنامه پنجم به مدت یکسال، به بحث جدی بهارستان نشینان و پاستورنشینان تبدیل شده است که در این بین برخی هم از  مغایرت برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت سخن می‌گویند، اظهاراتی که باید منتظر ماند و دید دولت حسن روحانی در آینده چه واکنش‌هایی مبنی بر آن خواهد داشت و اینکه اصرار دولت برای تصویب واصرار مجلس برای تمدید ، چه سرنوشتی برای برنامه ششم توسعه رقم خواهد زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس