کد خبر 536014
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵

نمایشگاه جت های جنگنده جهان روز سه شنبه در حالی در سنگاپور برگزار می شود که برخی نگرانی ها در مورد صنعت هوایی منطقه و جهان در سال های پیش رو به سئوال برخی تحلیلگران تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، در این نمایشگاه جت های جنگنده از کشورهای مختلف شرق و غرب جهان از جمله سنگاپور، فرانسه، کره جنوبی و آمریکا حضور دارند.

براساس گزارش شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور، این نمایشگاه بین المللی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری با هدف تجارت حرفه ای برپا می شود و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز میزبان علاقمندان به صنعت هوایی است.

آسمان دولت – شهر سنگاپور و مرکز نمایشگاه 'چانگی' روز گذشته (یکشنبه) شاهد نمایش هوایی مختصری از آنچه که قرار است در روزهای آینده بر فراز آسمان سنگاپور به نمایش گذاشته شود، بود.

نمایشگاه دو سالانۀ صنعت هوایی سنگاپور در حالی برگزار می شود که فعالان هوا - فضا معتقدند از یک سو فشار رو به افزایش برای تقاضا جت ها ادامه دارد و از سوی دیگر نیز طرح های تولید همچنان در مسیر خود قرار دارند.

نگرانی ها در مورد اقتصاد جهانی و تنش های موجود در دریای جنوبی چین از جمله عواملی است که این نمایشگاه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

بحث هواپیماهای پهن پیکر مسافری نیز از مسائل مهمی است که در همایش های این نمایشگاه بین المللی صنعت هوا – فضا بررسی می شود. در حال حاضر ترافیک هوایی با توجه به افزایش درآمد خانوارها و همچنین افزایش سود شرکت های هواپیمایی از ناحیه کاهش بهای جهانی نفت ادامه دارد.

اما از آنجایی که سهام شرکت های هوایی با توجه به شرایط اقتصادی جهانی رو به کاهش است، تحلیلگران دوام چرخه گسترش صنعت هوا - فضا را در یک دوره هشت ساله مورد سئوال قرار داده اند.

سنگاپور نیز که قطب پرواز تجاری محسوب می شود و یکی از بهترین ظرفیت ها آموزش نیروی دریایی در جنوب شرقی آسیا محسوب می شود، اکنون میزبان نمایشگاه و کنفرانسی است که مباحث امنیتی و تجاری را زیر ذره بین توجه کارشناسان منطقه ای و بین المللی قرار داده است.

سنگاپور به عنوان میزبان این نمایشگاه هوایی، با جنگنده اف – 15 ایگل (عقاب) ساخت آمریکا به قدرت نمایی می پردازد.

سنگاپور همچنین با بالگردهای 'ای اچ-64 آپاچی' که یک نوع بالگرد تهاجمی چهار پره و دو موتوره با ارابه فرود چرخ زیر دم و یک کابین برای دو خدمه است، در این نمایشگاه حضور دارد.

آمریکا با جت های جنگی خود، بمب اندازها و هواپیمای باری در این نمایشگاه حضور یافته است.
اف-16 فایتینگ فالکن، جت جنگندهٔ چندمنظورهٔ تک موتورهٔ مافوق صوت است که آمریکا با آن در این نمایشگاه بخشی از قدرت خود را به معرض نمایش می گذارد.

اف-16 به عنوان یک جنگنده سبک و ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده که بتوان تعداد زیادی از آن را در اختیار داشته و از این طریق برتری هوایی را به دست آورد. تاکنون بیش از چهار هزار و 500 فروند از این جنگنده تولید شده و آخرین خریدار آن نیز عراق است که 18 فروند اف-16 سفارش داده است.

آمریکا همچنین با 'بوئینگ بی-52 اچ استراتوفورترس' خود که یک جت بمب افکن راهبردی فروصوت است در نمایشگاه هوا- فضای سنگاپور حضور یافته است.

این هواپیما برای ماموریت های بازدارندگی هسته ای در دوره جنگ سرد و به عنوان جایگزینی برای بمب افکن بی-36 ساخته شد. این مدل قادر به پرواز با سرعت های نزدیک به سرعت صوت تا ارتفاع 15 هزار متری است. این هواپیما قادر به حمل بمب های اتمی یا متعارف هدایت شونده و قابلیت ناوبری دقیق جهانی است.

'سی - 17 گلوبمستر' نیز بزرگترین و مجهزترین هواپیمای باربری موجود در نیروی هوایی آمریکا است که در نمایشگاه سنگاپور عرضه شده است.

فرانسه نیز با هواپیمای جنگ 'رافائل' خود در این نمایشگاه حضور یافته است. این نوع هواپیمای جنگی دو موتورۀ چند منظوره قابلیت پنهان کاری نسبی دارد و می توان به طور همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریت های بازدارندگی اتمی را ایفا کند.

مالزی نیز برای عقب نماندن از قافله نمایش دهندگان قدرت نظامی، با جت جنگی 'سوخو 30 ام.کی.ام' ساخت روسیه که 18 فروند از آن در اختیار نیروی هوایی این کشور است، به نمایش قدرت خود می پردازد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس