کد خبر 527638
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

سران دربار نفتی عربستان با ریخت و پاش های ثروت خدادادی نفت به مردم این کشور، برای پیشبرد اهداف شوم خود و تداوم بخشیدن به کشتار مردم بیگناه در سوریه و عراق و نیز ایجاد بحران در کشورهای رقیب خود از جمله مصر، پرداخت رشوه را بهترین و آسانترین راه می پندارند.

به گزارش مشرق، سران سعودی که بسیاری از گروه های تروریستی و بویژه داعش در سوریه و عراق و بوکوحرام در نیجریه و کامرون را مورد حمایت مالی خود قرار می دهند، پرداخت رشوه به مقامات و دولت های مختلف و حتی مراکز دانشگاهی و آکادمیک را در دستور کار خود دارند.

پرداخت 607 میلیون دلاری عربستان به نخست وزیر مالزی

" محمد اپندی علی " دادستان کل مالزی پس از ماه ها پنهان کاری لاجرم امروز سه شنبه تایید کرد که نجیب تون رزاق نخست وزیر این کشور دو میلیارد و 600 میلیون رینگیت برابر 607 میلیون دلار از خانواده سلطنتی عربستان دریافت و به حساب شخصی اش واریز کرده است.

وی در عین حال تاکید کرد که  که این رشوه مالی سران سعودی به آنان بازگردانده شده است.

براساس اسنادی که کمیسیون مبارزه با فساد مالزی در اختیار دادستان قرار داده است در مجموع 681 میلیون دلار برابر با دو میلیارد و 80 میلیون رینگیت کمک خانواده سلطنتی سعودی از 22 مارس 2013 تا چهارم آوریل این سال در چهار نوبت به حساب شخصی نخست وزیر واریز شده است.

از سوی دیگر پایگاه خبری "مالزی آزاد امروز" نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که سران عربستان چند میلیون دلار به نجیب تون رزاق رئیس حزب حاکم 'آمنو' داده اند.

این پایگاه خبری این سئوال را طرح کرد که اکنون که تنش های ایران و عربستان افزایش یافته، آیا ریاض به ازای بخشش این پول به مالزی، انتظاراتی ندارد؟

به اعتقاد کارشناسان، سران دلارهای نفتی سعودی در سال های گذشته با سفر به مالزی، رایزنی هایی در مورد سیاست های ریاض انجام داده و مقامات کوالالامپور نیز از سیاست ها ستیزه جویانه عربستان مانند حمله به یمن پشتیبانی کردند.

این کارشناسان معنقدند که این کمک را شرکت پتروسعودی سال 2013 همزمان با انتخابات مالزی در اختیار نجیب قرار داد تا حزب حاکم آمنو در برابر مخالفان پیروز شود.

دنیس ایگنانتیوس سفیر پیشین مالزی در شیلی و آرژانتین نیز تاکید دارد که جایی از فرایند مدیریت مذهب در مالزی با خطا مواجه است. مالزی باید به طور موثری با بمب ساعتی وهابیسم که با پول عربستان کوک می شود، مقابله کند.

رشوه برای بالا بردن رتبه دانشگاه های عربستان

سران آل سعود در دیماه گذشته نیز سر کیسه دلارهای نفتی را باز کرده و بدون توجه به نیازهای مردم عربستان و اختلاف طبقاتی شدید در این کشور، به دانشگاه ها برای بالا بردن رتبه دانشگاه سعودی رشوه پرداخت کرده اند.

پایگاه خبری النشره در این باره گزارش داد: یک سازمان ضد فساد در عربستان اعلام کرده بود که یکی از دانشگاه های این کشور به هدف قرار گرفتن دررتبه بالای رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در نظام رتبه بندی QS (موسسه کاکارلی سیموندز بریتانیا)، بیش از دو میلیون دلار به یکی از دانشسراهای استرالیا رشوه داده است.

براساس نظام QS (موسسه کاکارلی سیموندز) انگلستان، ۹ دانشگاه عربستانی در فهرست رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۴- ۲۰۱۵م در دو سطح جهانی و عربی قرار گرفتند.

دانشگاه های نفت و معدن ملک فهد، دانشگاه ملک سعود و دانشگاه ملک عبدالعزیز در بین دانشگاههای کشورهای عرب، به ترتیب در رده های اول، سوم و پنجم قرار گرفتند.

پیشنهاد پرداخت رشوه از سوی عربستان و رد آن توسط مسکو

دولتمردان وابسته و وهابی عربستان که از پیش بینی می کردند جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته ای مقابل ابر قدرت های جهان به موفقیت دست یابد و برجامی اجرایی شود، در اردیبهشت ماه گذشته هیاتی را بدون مشورت با مقامات آمریکا راهی مسکو کرد که به گفته  برخی منابع پیشنهاد پرداخت  رشوه داد ولی با پاسخ منفی شدید مقامات کرملین مواجه شد.

ظاهرا سران سعودی متوجه این امر نبودند که کشوری به قدرتمندی روسیه که در عرصه بین الملل دارای نقش تعیین کننده است به دلیل توانایی های  اقتصادی و سیاستی که کرملین در پیش دارد به اینگونه تحرکات منفی فکر نمی کند.

سعودی ها در ادامه پرداخت رشوه به برخی نهاد های بین المللی از جمله عربستان به پرداخت رشوه به سازمان ملل نیز اقدام کردند تا بتوانند ریاست کمیته حقوق بشر این نهاد را در دست بگیرند تا فشارهایی که علیه نقض حقوق بشر علیه این کشور وجود دارد کم کنند.

پایگاه خبری الوعی نیوز نیز مرداد ماه گذشته خبر داد که سعودی ها با پرداخت یک میلیون دلار به احمد شهیر مخبر حقووق بشر سامان ملل در امور ایران پرداخت کردند تا گزارش های منفی علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کند.
 
"وبستر گریفن تارپلی"، مورخ امریکایی می‌گوید که در شهریور ماه سال 1392 نیز عربستان و قطر، به کنگره آمریکا برای حمله نظامی علیه سوریه رشوه پراخت کردند
هستند.

تارپلی می افزاید: «گزارش شده بود که عربستانی‌ها و قطری‌ها، مقادیر زیادی پول به عنوان رشوه به خانواده‌ا و ذی‌نفوذان سیاسی و اقتصادی مرتبط با اعضای کنگره پرداخت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: «هیلاری کلینتون، ۵۰۰ هزار دلار طلا و جواهر از شاه عربستان سعودی دریافت کرده و هیلاری کلینتون اکنون فقط در اندیشه جنگ است.

به هر روی سران سعودی در تلاشند با پرداخت رشوه و انتقال چمدان های فلزی مملو از دلار از ریاض به پایتخت های برخی کشورها و مقر برخی سازمان های بین المللی تفکرات وهابی خود را گسترش و محقق کنند که در بسیاری موارد ناموفق بوده اند.

منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس