کد خبر 527365
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰

2017 سال عملیاتی شدن جنگنده نسل پنجمی ت 50 یا پک فا روسیه اعلام است که در ارزیابی های نظامی رقیب اف 22 و همچنین جنگنده بدنام آمریکایی اف 35 است که پس از 14 سال تلاش متخصصان برای رفع نقایص طراحی و بهسازی عملکرد آن با وجود بروز چند سانحه، توانست مجوز ورود به عملیات را بگیرد.

پرواز «ت 50» رادار گریز پاسخ روسیه به غرب +عکسبه گزارش مشرق، نمونهٔ آزمایشی هواپیمای جنگی پک فا کوتاه شده نام روسی «هواپیمای تاکتیکی پیشرفتهٔ آینده» نخستین پرواز آزمایشی خود را ۹ بهمن ۱۳۸۸ با موفقیت انجام داد.

اینتر فکس گزارش داده است که «ویکتور بونداروف» فرمانده نیروی هوا فضای روسیه از پایان آمدن انتظارها برای تولید انبوه و عملیاتی شدن جنگنده رادارگریز تی-50 خبر داده است.
براساس گزارش های انتشار یافته، روسیه در صدد است با اجرای برنامه تولید انبوه و عملیاتی کردن این پرنده آهنی جنگی به عنوان جایگزین میگ-29 و سوخوی 27؛ پروژه برتری را در جنگ های هوایی مقابل غرب ادامه دهد.
بونداروف همزمان با اعلام برنامه زمانی عملیاتی شدن پک فا، همچنین در باره نوسازی و گسترش زیرساخت های نیروی هوا فضا در کشور روسیه با 17 میلیون و 50 هزار کیلومتر مربع مساحت، گفت: سال 2016 برنامه ریزی لازم برای نوسازی و عملیاتی کردن مجدد 40 پایگاه هوایی، صورت گرفته و همچنین 140 هواپیما و بالگرد جدید به خدمت گرفته خواهد شد و اجرای 500 رزمایش هوایی نیز در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر، سال 2016 و 2017 برای نیروی هوا فضای روسیه ورود به عرصه پیشرفته ترین عرصه جنگ های هوایی است که نخستین نشانه آن پک فا یا تی 50 هواپیمای جنگی متفاوت با الگوی ساخت دیگر جنگنده های روسی است که به عنوان جنگنده چند منظوره با 5500 کیلومتر برد پروازی توسط مهندسان سوخو طراحی شده است.
پک فا که از سال 2001 برنامه ساخت آن در دستور کار روسیه قرار گرفته است، با سقف وزنی 35،5 تن به عنوان جنگنده تک نفره متکی به دو موتور پرقدرت تا 2600 کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته و تا 33 متر بر ثانیه اوج می گیرد و همچنین 10 تن مهمات حمل می کند.
این جنگنده که قرار است در کارخانه هواپیما سازی گاگارین در شهر کومسومولسک بر آمور روسیه ساخته شود، افزون بر سوختگیری در حال پرواز، قدرت بالای کشف پرنده های دشمن و توان مانورهای ناگهانی به دلیل ویژگی های آئرودینامیکی، می تواند همزمان در یک شعاع 400 کیلومتری 60 هدف را ردگیری کرده و 16 هدف دارای اولویت و خطرساز را با انواع تسلیحات و موشک های خود هدف آتشباری در جا قرار دهد که وجود مجموعه ای از این توانایی ها در جنگنده های دیگر روسی کمتر دیده شده است و نام متفاوت آن نسبت به دیگر جنگنده های سوخو و میگ نیز می تواند بیانگر قصد طراحان آن برای اعلام تفاوت های آن با نسل های قبلی باشد.
کاربرد پیشرفته ترین سامانه های راداری در کنار مواد کامپوزیتی ضد ردیابی توسط دشمن و امکان نشست و برخاست در باندهای کوتاه از دیگر ویژگی های جنگنده ت 50 معرفی شده است.
پک فا با طول 20 متر و عرض نوک تا نوک بال 15 متر و دو موتوره از خلبان مجازی همکار خلبان جنگنده بهره خواهد گرفت که می تواند توان ضربه زنی و سرعت در جنگ هوایی را افزایش دهد.
هر چند بخش اصلی اطلاعات مربوط به طراحی و ساخت این هواپیما هنوز فوق محرمانه است و روسیه قصد دارد برای به خدمت گرفتن آن یگان ویژه ای را در نیروی هوایی این کشور تاسیس کند، ولی بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی هواپیمای ت 50 را رقیب قدرتمندی برای اف 35 آمریکا می دانند که پس از بروز چند سانحه بالاخره توانست ماه پیش مجوز ورود به خدمت را بگیرد.
براساس برنامه اعلام شده قرار است تولید انبوه این هواپیمای جنگنده از سال 2016 جایگزین روند ساخت نمونه های آزمایشی آن بشود.
همچنین با همکاری هند نوع صادراتی هواپیمای جنگنده ت ـ 50 (پک فا) موسوم به FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) ساخته می شود و در نظر است تحویل این هواپیماها به نیروهای مسلح در سال 2016 آغاز شده و اولین یگان نیروی هوایی برای به خدمت گرفتن آن تا سال 2020 در روسیه تشکیل شود.
همزمان با تصمیم روسیه برای ساخت این سوپر جنگنده، آمریکا اعلام کرده پنتاگون قصد دارد 2 هزار و 400 فروند جنگنده اف 35 را به مبلغ تقریبا 400 میلیارد دلار خریداری و در یک بازه زمانی 30 ساله، جایگزین جنگنده های قدیمی کند.
از میان مدل های گوناگون اف – 35، مدل F-35B که عمودپرواز است، با 134 میلیون دلار، گرانترین نمونه به شمار می رود.
تاخیر در آماده سازی نهایی این جنگنده و رفع اشکال های فنی، باعث افزایش بهای تمام شده و انتقاد از صرف بودجه فراوان برای آن شده است.
همچنین منتقدان می گویند نتیجه رزمایش های مشترک میان اف – 35 و اف – 16 نشان می دهد که نمی توان با قاطعیت گفت در نبرد هوایی میان این دو جنگنده، اف – 35 پیروز میدان خواهد بود که پنتاگون پاسخ داده است نبرد هوایی، ماموریت اصلی اف – 35 نیست.
طرح ت — 50 پاسخ روسیه به جنگنده های نسل پنجم آمریکایی اف- 22 رپتر و اف- 35 لایتنینگ دو می باشد.
ت — 50 جنگنده کم مرئی برای رادار ها با هدف برتری هوایی، نابودسازی و تخریب هدف های هوایی و زمینی و سطح دریا است.
این هواپیما دارای طیف وسیع تسلیحات از قبیل موشک های 'هوا- هوا' و 'هوا- زمین' و بمب ها و توپ نیرومند است.
آلکساندر خرولنکو مفسر خبرگزاری روسیه نوشته است: تجربه دهه های اخیر نشان می دهد که وسیله نظامی اساسی غرب برتری کمی و کیفی آن در هوا است و از این رو اولویت نظامی روسیه مقابله با تجاوز هوایی و ایجاد نیروی نظامی هوایی مقتدر خواهد بود و پیاده کردن طرح ت — 50 برای تامین امنیت و پیشرفت فناوری و صنایع هواپیماسازی و تثبیت مواضع بازرگانی ما در بازار جهانی تسلیحات از اهمیت بالا برخوردار است.
کارلو کوپ رییس آژانس تجزیه و تحلیل نیروی هوایی استرالیا معتقد است که جنگنده های آمریکایی اف — 35 هر چند برای رادارها کم مرئی هستند، اما از نظر خصوصیاتی مانند تحرک، سرعت کروز، قدرت موتور و تسلیحات با مقتضیات ماشین نسل پنجم مطابقت ندارد و در نبرد با ت — 50 هیچ شانس پیروزی را ندارد.
'ژنرال دیو دپتولا' رییس سابق اطلاعات نیروی هوایی آمریکا گفت که ت — 50 از نظر خصوصیات ایرودینامک و تحرک از اف — 35 به مراتب برتر است.
'دیف مجومدار' محقق دیگر آمریکایی پس از بررسی امکانات ت —50 و اف — 22 رپتر به این نتیجه رسیده که ماشین بسیار جدید روسیه دشمن واقعا خطرناک اف — 22 است.
اروپام**1516

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 1
    ای مشرق روس پرست....
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 1
    سلاح های جنگ زمینی روسیه قابل مقایسه با سلاح های امریکائی نیست . روس ها درک بهتری از عرصه جنگ دارند .
  • منوچهر ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اف 35 جنگنده ای برای مقابله بیشتر با اهداف زمینی است و توان مقابله با سوخوی 27 و میگ 29 رو خواهد داشت نه بیشتر تنها جنگنده آمریکایی اف 22 است که میتوان با تی 50 مقایسه کردفقط چندسوال اینجا مطرح است؟ 1.آمریکا جنگنده اف 22 روسال 2005 عملیاتی کرده و تاالان خیلی ارتقا پیدا کرده و پیشرفته تر شده. 2.آیا جنگنده های رافائل یا تایفون با مجهز به رادارهای aesa هستند میتواننن جلوی این جنگنده رادارگریز وایستن یا خیر یا اینکه فقط توان مقابله با سوخوی 30 یا میگ 35 یا سوخوی 35 دارند؟ 3.آیا امریکایی ها به غیر از اف 22 هواپیمایی دیگری دارد که رو نکرده و مهرمانه است و توان مقابله ی صد درصد با تی 50 و اس 400 رو داشته باشد؟
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    مثل اف سی و پنج عمود پرواز نیست؟
  • ناشناس ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    عجب جنگنده اي است، اي كاش ما هم ميتونستيم از اين ها بسازيم!!!
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 1
    جنگنده خوبی و رقیب سرسختی برای f35 است ولی حداقل 10 سال عقب تر از f22 است. F35 و t50 جنگنده های نیمه پنهانکارند، درحالی که f22 تا حد خیلی بیشتری رادارگریز است.
  • تورج ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اميدوارم ما هم ازاينا بخريم
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    الله اکبر آنکه سوخوی 34 هست و معروفه به تانک پرنده از بس که مهمات میگیره ( 8 تن ) این دیگه چیه با ده تن مهمات ؟ و تازه آنهم فقط یک سرنشین
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 2
    احتمالا بعد از سال 2020 اولین پک فا ها به تولید برسن در صورتی که رقیب آمریکای اون از سال 2000 در خدمت بوده فاصله غرب وشرق هم همین 20 ساله !!!
  • کمال ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    درعوض ما هم پرایددارم که ازاون پیشتر کشته میگیره
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    عجب پاسخ دیرهنگامی؟ بعداز عملیاتی شدن 2 مدل نسل 5 غربی تازه از 2017 قراراست این یکی عملیاتی شود . که البته با توجه به سابقه قبلی و شرایط بد اقتصادی شاید بیشتر هم بشود
  • امیر ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    منوچهر جان این عبارت را در گوگل ایمجز سرچ کن:f-37talonq برای نیروی دریایی و مکمل f35است (مشرق لطفا منتشر کن)
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    شصت روسیه تو چشم امریکا
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    تحریم صنعت هوافضای امریکا از طرف روسیه باعث شد امریکا چند پرتاپ ناموفق ماهواره داشته باشه!!!!!!!!!!!! روسیه برترین قدرت هوافضای دنیاست امریکا هرچی داره زود رو میکنه ولی روسیه بعد چندسال رو میکنه!!!!!
  • منوچهر ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    راست میگه اف 22 کامل رادار گریز ولی تی 50 نیمه پنهان کاره یا نیمه رادار گریزه کامل رادار گریز نیست
  • منوچهر ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    دوست عزیز من این جنگنده رو توی فیلمی تو سال 2005 ساخته شده بود دیدم ولی فکر کنم این جنگنده طرح روی کاغذه و ساخته نشده هرچند آمریکایی هارو نباید دست کم گرفت ما خبر نداریم ولی جایی خوندم که آمریکا هواپیمایی بعد از اف 22 ساخته که رو نکرده یعنی محرمانست راست و دروغشو نمیدونم
  • موتور سوار ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    سال دیگر بچه های خودمان نمونه جدیدش را به تولید انبوه می رسانند
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    برای ما روسیه مهم نیست ولی دشمن دشمن من دوست من است. این را هیچ وقت فراموش نکنید!
  • علی ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    با سلام مسئولین ما هم یک ذره جهادی کار کنن و به جوانها و نخبگان بها بدهند و پشتیبانی کنند همه اینها مثل موم توو دست ماست. یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس