کد خبر 526440
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴

دولتمردان در پی آن هستند که با بزرگنمایی برجام و فتح الفتوح جلوه دادن آن و استناد به سخنی از رهبر انقلاب درباره تجربه مذاکرات هسته ای، می کوشند از مذاکرات هسته ای فراتر رفته و وارد میدانی دیگر شوند.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان در 14 شهریور سال جاری دوران بعد از برجام را مهم تر از خود برجام دانسته و گفتند: یکی مسئله ‌برجام است، یکی مسئله ‌بعد از برجام است که به نظر من مسئله ‌بعد از برجام، از مسئله ‌برجام مهم تر است.
اگر چه این موضوع در زمان خود تحلیل های بسیاری را به دنبال داشت، اما به نظر می رسد اکنون بهتر می توان در این باره اظهار نظر کرد. با فرا رسیدن روز اجرای برجام و رفع تحریم های هسته ای، دولتمردان در پی آن هستند که برجام را یک مدل موفق و قابل تعمیم به سایر حوزه ها معرفی کنند. آنان با بزرگنمایی برجام و فتح الفتوح جلوه دادن آن و استناد به سخنی از رهبر انقلاب درباره تجربه مذاکرات هسته ای، می کوشند از مذاکرات هسته ای فراتر رفته و وارد میدانی دیگر شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی 20 فروردین سال جاری فرموده بودند؛ «حالا، این [مذاکرات هسته‌ای] تجربه‌ای خواهد شد؛ اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های معمولی خودش دست برداشت، این یک تجربه‌ای برای ما می‌شود که خیلی خب، پس می‌شود در یک موضوع دیگر هم با این‌ها مذاکره کرد.»

دولتی ها سعی دارند این تجربه را کاملاً موفق و قابل الگوبرداری جلوه دهند. روحانی در سخنرانی روز یکشنبه قبل صراحتاً اعلام کرد برجام می تواند یک مدل باشد. این برخورد دولتمردان با برجام در حالی است که واقعیت برجام چیز دیگری است و به گفته رهبر معظم انقلاب؛ «محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعف های ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه ‌به ‌لحظه، ‌می تواند به خسارت های بزرگی برای حال و آینده ‌کشور منتهی شود.»

ایشان در پاسخ نامه روحانی نیز تاکید کردند: «در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.»

مدل سازی از محصولی با هزینه های سنگین، آن هم در شرایطی که طرف غربی تاکنون چند اقدام در نقض آن، یعنی برجام، انجام داده و همواره سعی در خنثی نمودن همان اندک امتیازات داده شده دارد، رویه خطرناکی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.
یکی از خطرات این مدل در سخنان چند روز قبل اوباما درباره توافق هسته ای اشکار شد. وی در سخنان خود دوگانه ای قابل تامل را مطرح کرد. دوگانه ای مبتنی بر مقاومت و تعامل با آمریکا که از دل آن برجام ساخته می شود.


منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    یک سوال اینجا باقی است و آن هم این است که آیا دشمن مردم ایران بیرون از کشور است یا درون کشور؟؟؟ با وجود افکاری چون مشرق مردم ایران هرگز طعم آسایش را نخواهند چشید نعوذ بالله من الشیطان الرجیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس