دو فروشگاه بزرگ نرم‌افزاری گوگل و اپل در رقابت مستقیم با یکدیگر هستند و معمولا آمار جالبی از آن ها منتشر می‌شود. با نزدیک شدن تعداد برنامه‌های موجود در هر دو فروشگاه نرم افزاری، حالا بیشتر آمار دانلود و درآمد از این فروشگاه ها اهمیت پیدا کرده است.

 به گزارش مشرق، از نظر تعداد دانلود، وضعیت فروشگاه گوگل پلی‌استور بسیار بهتر از اپ استور اپل است. به لطف بازار‌های در حال توسعه مثل برزیل، هند، اندونزی، ترکیه و مکزیک، تعداد دانلود برنامه و بازی از پلی استور گوگل در سال ۲۰۱۵ به ۲۰۰ میلیون دانلود در سال رسیده است. این آمار برای اپ استور اپل برابر ۱۰۰ میلیون عدد دانلود در سال است. جالب است بدانید تعداد دانلود از گوگل پلی استور در سال ۲۰۱۳ با میزان دانلود برنامه از اپ استور اپل در همین سال برابر و مقدار ۱۰۰ میلیون عدد در سال بوده است.

دانلود از گوگل پلی‌استور 2 برابر اپ استور اپل، درآمد اپ‌استور اپل دو برابر گوگل پلی استور

این یعنی فروشگاه نرم‌افزاری اپل طی ۳ سال اخیر هیچ رشدی نداشته است در حالی که فروشگاه نرم افزاری گوگل شاهد رشد ۲ برابری بوده است. مشخصا تعداد دانلود برنامه و بازی توسط اندرویدی ها به لطف فروشگاه‌های نرم‌افزاری ثالث به شکل محسوسی بیشتر از این آمار است.
 
دانلود از گوگل پلی‌استور 2 برابر اپ استور اپل، درآمد اپ‌استور اپل دو برابر گوگل پلی استور

میزان درآمد اما جاییست که مسلما برای توسعه دهنده ها اهمیت بسیاری دارد و در آن شاهد رشد بیشتر در فروشگاه نرم افزاری اپل هستیم. تفاوت میان درآمد توسعه دهنده‌های اندروید و iOS به شکل مشخصی زیاد است، تقریبا دو برابر! البته اگر تعداد دانلود را هم در این آمار تاثیر بدهیم، به درآمد ۴ برابری برای توسعه دهنده های iOS می‌رسیم!
 
اما دلیل چیست؟ آیا توسعه دهنده اندرویدی واقعا تا این حد کمتر درآمد دارد؟ در گزارش Annie app برخی موارد در نظر گرفته نشده است، حداقل شفاف سازی نشده که در نظر گرفته شده یا خیر. این موارد اول شامل برنامه های رایگان اندرویدی که از راه تبلیغات درآمد کسب می‌کنند اما در iOS پولی هستند و دوم درآمد از راه پرداخت درون برنامه‌ای است. مشخص نیست که درآمد حاصل از پرداخت درون برنامه‌ای در این گزارش لحاظ شده است یا خیر.
 
دانلود از گوگل پلی‌استور 2 برابر اپ استور اپل، درآمد اپ‌استور اپل دو برابر گوگل پلی استور
 
به هر حال می‌دانیم که مشخصا درآمد از فروشگاه نرم‌افزاری اپل بیشتر است اما تا این حد!؟ این جنبه گزارش زیر سوال است. در اندروید برنامه‌های کرک شده به راحتی نصب می شوند، حتی دانلود برنامه رایگان هم لزوما از گوگل پلی استور انجام نمی‌شود و به دلیل همین آزادی، نمی توان آمار خیلی دقیقی از آن بدست آورد.
 
در نهایت از شما می پرسیم، کدام پلتفرم را برای استفاده انتخاب می کنید و اگر توسعه دهنده هستید، کدام یک را برای توسعه؟

منبع: ترنجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس