کد خبر 527691
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴

به نظر می‌رسد اپل از روزهای طلایی خود در سال گذشته‌ میلادی که به‌عنوان با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت نام گرفت، فاصله گرفته است، چراکه هلدینگ آلفابت یا همان کمپانی مادر گوگل با کسب ارزش سرمایه گذاری ۴۲۰ میلیارد دلاری، اپل را با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۹۳ میلیارد دلار پشت سرگذاشته است.

 به گزارش مشرق، به نظر می‌رسد رقابت در دنیای فناوری برای تبدیل شدن به با ارزش‌ترین و بزرگ‌ترین کمپانی در حال فعالیت جهان بیش از پیش افزایش یافته است. سال گذشته با افزایش ارزش سهام اپل، این کمپانی به عنوان با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت شناخته شد، چراکه ارزش بازار این کمپانی که شامل ارزش کل سهام عرضه شده در بورس اول است، از ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت، بطوری‌که حتی ارزش بازار اپل از ارزش کل کمپانی‌های موجود در تالار بورس روسیه نیز فراتر رفته بود، اما به نظر می‌رسد با پیش‌بینی کاهش فروش آیفون‌های اپل و انتشار اخباری در خصوص کاهش سفارش تولید، وضعیت برای اپل چندان مساعد نیست.

براساس گزارش‌های منتشر شده، این روزها با در نظر گرفتن ارزش سرمایه‌گذاری، اپل دیگر با ارزش‌ترین کمپانی نیست و آلفابت این عنوان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر کمپانی آلفابت با داشتن ارزش سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیارد دلار، اپل را با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۹۳ میلیارد دلار پشت سر گذاشته است. البته اپل از نظر ارزش بازار سهام با ارزش ۵۳۵ میلیارد دلار همچنان با ارزش‌ترین کمپانی از نظر مجموع ارزش سهام است. ارزش مجموع سهام آلفابت بیش از ۴۸۵ میلیارد دلار برآورد شده که فاصله‌ی چندانی با اپل ندارد.
 
ارزش سرمایه‌گذاری (Enterprise Value) معیاری اقتصادی است که حاکی از ارزش بازار کمپانی مورد نظر است. در این فاکتور اقتصادی تمام معیارهای مورد نظر لحاظ شده و ارزش کمپانی تنها محدود به ارزش بازار یا ارزش کل سهام نیست. در واقع ارزش سرمایه‌گذاری با احتساب فاکتور‌هایی نظیر اعتباردهندگان به کمپانی و سهامداران عادی و ممتاز، نگرشی جامع‌تر را در مورد ارزش کمپانی به دست می‌دهد.
 
کارشناسان کاهش ارزش کمپانی را یکی از نشانه‌های رکودی می‌دانند که گریبان اپل را خواهد گرفت. برآوردهای صورت گرفته نشان از این دارد که ارزش بازار سرمایه‌ی اپل در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی پس از کاهش ارزش سهام بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سقوط کرده است که رقم بسیار بزرگی است. شاید ۲۰۰ میلیارد دلار در ظاهر عدد چندان ملموسی نباشد، از این‌رو بهتر است بدانید که ارزش بازار سرمایه‌ی کمپانی‌هایی نظیر IBM کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار است.
 
درک دلیل کاهش ارزش سهام اپل چندان نیز سخت نیست. اپل وابستگی زیادی به آیفون دارد و از این‌رو ارزش سهام این کمپانی نیز با آیفون رابطه‌ی مستقیمی دارد. سهامداران از این موضوع نگرانند که سود سرشار کسب شده از طریق عرضه‌ی آیفون ادامه دار نباشد. اپل سال گذشته ورود موفقی به بازار چین داشت، اما چالش اصلی این کمپانی یافتن بازار‌های جدید پس از پشت سرگذاشتن فصل‌های رویایی یکی پس از دیگری است. در کنار اشباع بازار کشور‌های توسعه یافته و همچنین ورود به بازار چین، نبود قابلیت‌های کاربردی و ایده‌های جدید در آیفون‌های آینده‌ی اپل را نیز می‌توان دلیلی برای بی میلی کاربران به بروزرسانی گوشی هوشمند و در نتیجه کاهش احتمالی فروش این گوشی‌هوشمند خواند.
 
اپل از سال ۲۰۰۷ میلادی که با عرضه‌ی نسل اول آیفون همراه بود، همواره گزارش‌های مالی خود را با عملکرد مثبت از نظر فروش آیفون منتشر کرده است. گزارش‌های مالی این کمپانی که در انتهای هر فصل منتشر شده، نشان از این داشته که کاپرتینویی‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن همواره با افزایش فروش روبرو شده و در نتیجه با سود بیشتری روانه‌ی جیب سهامداران شده است، اما اغلب کارشناسان در این مورد که اپل در سال جاری میلادی اولین گزارش مالی خود مبنی بر کاهش فروش آیفون را منتشر می‌کند، هم عقیده هستند.

چیزی که اپل برای بازگشتن به روزهای خوب به آن نیازمند است، یک محصول یا ایده‌ی خلاقانه‌‌ی بسیار کاربردی و پرطرفدار است. شواهد امر نشان از این دارند که این محصول نمی‌تواند اپل واچ باشد، اما به نظر می‌رسد خودروی هوشمند اپل پتانسیل لازم برای دمیدن روحی تازه در اپل و بهبود وضعیت و تداوم روزهای خوب را دارد. البته سهامداران نمی‌توانند به پروژه‌ای که هنوز وجود خارجی ندارد، دل ببندند. ضمنا وجود رقبایی نظیر تسلا و آلفابت که کار خود در حوزه‌ی خودروهای هوشمند و خودران را از سال‌ها پیش آغاز کرده‌اند، کار را برای اپل بیش از پیش سخت‌تر خواهد کرد.
 
در سال‌های گذشته تعداد معدودی از کارشناسان و متخصصان در حوزه‌ی فناوری تحلیل‌هایی را مبنی بر کاهش احتمالی ارزش سهام اپل و روبرو شدن این کمپانی با مشکلات پیش بینی کرده‌ بودند. یکی از این تحلیل‌گران، عدنان احمد نام دارد؛ وی در سال‌های اخیر بارها با یادآوری سرنوشتی که نوکیا و بلک بری با آن روبرو شده، احتمال دچار شدن اپل به این شرایط را پیش بینی کرده است. برآوردهای احمد میانگین قیمت ۸۵ دلاری را برای هر قطعه سهم اپل مطرح کرده است.
 
بسیاری در انتظار شنیدن آخرین وضعیت اپل پس از انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی هستند. این کمپانی در هفته‌ی جاری گزارش مالی مربوط به فصل چهارم سال ۲۰۱۵ را منتشر خواهد کرد. گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۱۵ از این رو اهمیت دارد که در آن میزان فروش اپل واچ و نسل جدید آیفون‌های اپل مشخص خواهد شد. سال گذشته اپل با فروش بیش از ۷۰ میلیون دستگاه آیفون در طول سه ماهه‌ی منتهی به سال نوی میلادی سود خالص ۱۸ میلیارد دلاری را به جیب زده بود که به نوعی بهترین سه ماهه‌ی این کمپانی بود. حال باید دید که آیا اپل قادر خواهد بود تا موفقیت‌های گذشته را تکرار کند یا خیر؟
 
همانطور که اشاره کردیم آلفابت از نظر ارزش سرمایه‌گذاری اپل را پشت سر گذاشته و ارزش بازار این کمپانی نیز در حال نزدیک شدن به اپل است. کمپانی مایکروسافت نیز بیکار ننشسته و با سکان‌داری ساتیا نادلا فاصله‌ی خود را بیش از پیش با رقبای دیرینش کم کرده است. باید دید که در آینده وضعیت برای کمپانی‌های پیش رو در عرصه‌ی فناوری به چه ترتیب خواهد بود؟

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس