کد خبر 525792
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

شرکت ها و تجارت خانه های اروپایی عجله ای برای خرید نفت ایران ندارند، زیرا ابهاماتی قانونی در مورد لغو تحریم ها وجود دارد که برطرف شدن آنها هفته ها زمان می برد.

به گزارش مشرق، شرکت ها و تجارت خانه های  اروپایی عجله ای برای خرید نفت ایران ندارند، زیرا ابهاماتی قانونی در مورد لغو تحریم ها وجود دارد که برطرف شدن آنها هفته ها زمان می برد.
عدم پرداخت به دلار، نبود یک مکانیزم ثابت برای خرید های غیردلاری، نبود شفافیت کافی در زمینه بیمه کشتی ها و عدم تمایل بانک ها در مورد فراهم کردن اعتبارات اسنادی جهت تسهیل تجارت از علل عملکرد محتاطانه شرکت های اروپایی هستند.

ایران قبل از تشدید تحریم ها، روزانه 800 هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه های اروپایی در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان صادر می کرد. بازارهای اروپایی از آن زمان تاکنون با نفت اضافی عرضه شده از سوی عربستان، روسیه و عراق پر شده است.

پس از آنکه تحریم های غرب علیه ایران روز شنبه برداشته شد، تهران دستور افزایش روزانه 500 هزار بشکه در تولید نفت خود را صادر کرد که 200 هزار بشکه از آن به بازار اروپا خواهد رفت. اما بسیاری از شرکت های اروپایی نگران نقض آن دسته از تحریم های دولت آمریکا هستند که همچنان پابرجا باقی مانده است.

واگیت آلکپروف، مدیر ارشد شرکت لوک اویل روسیه گفت، هنوز مشخص نیست که آیا پالایشگاه های این شرکت در ایتالیا یا هلند برای خرید نفت ایران از ریسک های حقوقی آزاد شده اند یا نه.

وی در حاشیه نشست داووس به رویترز گفت: «در زمینه پتروشیمی قضیه شفاف است. ما می توانیم پول انتقال دهیم و محصولات آنها را خرید و فروش کنیم. در زمینه نفت خام، وکلای ما در حال کار روی این مسئله هستند.»

مارکو دوناند، مدیر ارشد تجارت خانه مرکوریای سوئیس نیز معتقد است واردات نفت از ایران به اروپا همچنان موضوعی پیچیده است.

وی افزود: «به عنوان یک شهروند اروپایی، من احتمالا در صورتی می توانم نفت ایران را داد و ستد کنم که از دلار آمریکا استفاده نکنم. اما بعدا اگر شما از تبدیل یورو به دلار استفاده کنید، آیا این یک موضوع نامشخص است؟»

دوناند گفت، رفع ابهام های زیادی باید از سوی دولت های اروپایی در مورد چگونگی بیمه کشتی ها و امور بانکی در دوره بعد از تحریم ها صورت گیرد تا واردات بتواند از سر گرفته شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    حالا که تحریمها برداشته شده تازه ما داریم اثرات و عواقبش رو درک میکنیم ،اون کسانی که میگفتند تحریم ها کاغذ پاره اند باید بیان جواب بدن ،راستی کجان ،دارن برای انتخابات دوربعد اماده میشن ،بنظرتون شورای نگهبان باید صلاحیتشون رو تائید کنه یانه؟
  • مهماندار هواپیما ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    0 0
    توضیح اقایان روحانی و ظریف و عراقچی را پیگیر ی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس