کد خبر 525759
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۶

رئیس‌جمهور در اولین سفر اروپایی خود 5 تا 7 بهمن ماه به ایتالیا و فرانسه می‌رود.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در اولین سفر اروپایی خود 5 تا 7 بهمن ماه به ایتالیا و فرانسه می‌رود. رییس جمهور طی سفر به رم پس از استقبال رسمی، ملاقات‌هایی با رییس جمهور، نخست وزیر و سایر مقامات بلندپایه ایتالیا خواهد داشت. وی همچنین قرار است با تعدادی از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ ایتالیا ملاقات داشته باشد.


حضور در واتیکان، دیدار و گفت‌وگو با پاپ از دیگر برنامه‌های سفر روحانی به اروپا شمرده می‌شود. رییس جمهور در ادامه سفر خود به اروپا، پس از استقبال رسمی از سوی رییس جمهور فرانسه، با وی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. ملاقات‌های دوجانبه و چند جانبه، نشست و مصاحبه با سردبیران ارشد رسانه‌های اروپایی، ایتالیایی و فرانسوی، دیدار با نخبگان و اندیشمندان، نشست با صاحبان صنایع بزرگ و سرمایه گذاران از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده سفر او به اروپا است.


رئیس جمهور در حالی عازم اروپا می‌شود که تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شده است و پیش‌بینی می‌شود، تلاش بیشتری برای ارتقا و گسترش مناسبات تجاری، سیاسی و اقتصادی با طرف‌های اروپایی صورت پذیرد. به همین دلیل تعدادی از وزرا و مقامات بلندپایه کشورمان، رییس جمهور را در این سفر همراهی خواهند کرد و اسنادی نیز برای همکاری‌های دو جانبه در عرصه‌های مختلف از سوی آنان به امضا خواهد رسید.

مردادماه گذشته پس از توافق هسته‌ای، لوران فابیوس نخستین وزیر خارجه یک کشور اروپایی بود که به تهران آمد و در جریان سفرش به ایران گفت حامل نامه دعوت رسمی فرانسوا اولاند از روحانی است. وی در دیدار با همتای ایرانی خود ابراز امیدواری کرد که دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی خود را دوباره از سر گیرند و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و تمایل ایران، همکاری در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های فرانسوی گسترش یابد.



به دنبال دعوت رسمی مقامات بلندپایه اروپایی دکتر روحانی قرار بود 23 تا 26 آبان به اروپا سفر کند اما به دلیل حملات تروریستی پاریس و با هماهنگی میزبانان قرار شد این سفر در فرصت دیگری انجام شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از حملات تروریستی پاریس در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: "در گفت‌و‌گو با همتای ایتالیایی خود اظهار داشتم که اکنون زمان آن است که از فرصت فاجعه امروز در فرانسه برای هماهنگی بین‌المللی و مبارزه با تروریسم استفاده کنیم بنابراین بهتر است سفر دکتر روحانی به اروپا در زمان بهتری در آینده نزدیک صورت گیرد».

اکنون پس از آماده شدن مقدمات سفر رئیس جمهور به اروپا جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا می‌گوید: ما معتقدیم که شرایط به عقب باز نخواهد گشت. جهان فهمیده است که تحریم چاره‌کار نیست. آژانس هسته‌ای نیز تایید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز و اعمال تحریم‌ها ناعادلانه بودند.


 
وی ادامه می‌دهد که ایتالیا برای ما دریچه‌ای به سوی اروپا محسوب می‌شود و در دوران پس ازتحریم‌های اقتصادی نیز در موقعیتی ممتاز با تهران قرار دارد و به همین دلیل است که نخستین مرحله از سفر رییس جمهوری به اروپا، به پایتخت ایتالیا صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به روابط قدیمی و عمیق میان ایران و ایتالیا تاکید می‌کند: ایتالیا قبل از اعمال تحریم‌ها نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بود و تاریخ روابط سیاسی تهران با رم بسیار طولانی‌تر از بسیاری از کشورهای جهان است. ایتالیا جزو معدود کشورهای اروپایی بود که در بدترین شرایط نیز روابط اقتصادی با ایران را حفظ کرد. بنابراین انتظار می‌رود که در این سفر بحث‌های مهمی میان رهبران دو کشور صورت گرفته و آینده ای روشن برای دو کشور ترسیم شود. 

مظفری یادآور می‌شود: برداشته شدن تحریم‌ها یک خبر مسرت‌بخش برای اقتصاد ما بود، چرا که صدور نفت، آزاد و امکان مبادلات بانکی فراهم می‌شود. همچنین امکان سرمایه گذاری‌های خارجی در ایران بوجود می‌آید و داد و ستد با جهان راحت‌تر و دارایی‌ها ایران در خارج از کشور آزاد می‌شود. البته از ابتدای این گفت‌وگوها همواره مخالفت‌هایی از سوی افراطیون امریکا، اسراییل و عربستان برای خدشه‌دار کردن گفت‌وگوها انجام شده است، اما آنها موفق نشدند و این توافق صورت گرفت. ما با دقت اوضاع را تحت نظر داریم و سعی می کنیم راه خود را برویم. 

وی همچنین با تاکید بر روابط خوب میان ایران و واتیکان خاطرنشان می‌کند: پاپ و واتیکان برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار هستند و روابط میان جمهوری اسلامی ایران و واتیکان همواره عالی بوده و هیات های متعدد میان ایران و واتیکان در حال تبادل است.

به هرحال با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها و افزایش رفت‌وآمدهای سیاسی امید می‌رود که گام‌های موثرتری در جهت رشد و توسعه اقتصادی و دیپلماتیک برداشته شود تا کشورمان بتواند ظرفیت‌های خود را در همه زمینه‌ها در عرصه بین‌الملل بهتر به نمایش گذارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس