حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: «ما در شرایط نابرابر نمی توانیم درهای کشور را باز کنیم. در برابر ورود محصولات خارجی تولیدکننده نوپا نمی‌تواند روی پا بایستد و رشد کند. تابلوهای برند خارجی خلاف قانون است. خوشبختانه انجمن طراحان تشکیل شده و مشغول کارند با اینکه دیر شروع بکار کرده است.»

به گزارش مشرق، در این مناظره که با اجرای محمود احمدی افزادی انجام شد، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ،عیسی کشاورز و جلال ابراهیمی دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه شرکت داشتند.

حضار داخل استودیو نیز جمعی از اصناف و کسبه و تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می‌دادند. جلسه با اولین سوال یکی از اصناف شروع شد مبنی بر اینکه مساله‌ای که امروز برای تولید‌کنندگان داخلی اتفاق افتاده وانهادن تولیدکننده‌ها به مشتری است و این قضیه مقصری جز رسانه‌ها و تبلیغاتشان ندارد. یک طراح لباس از بین مخاطبین هم اضافه کرد که تا وقتی ما برای لباس‌ها و مدمان مدلسازی اسلامی و دلخواهمان را نکرده‌ایم و هنوز نتوانستیم به استاندارد‌های آموزشی در دانشگاه‌ها برسیم چطور توقع داریم که به مد ایرانی برسیم؟!

حمید قبادی در پاسخ به این مسائل گفت: «ما یک استاندارد جهانی داریم که قادر به تغییر آن نیستیم. ما فقط می‌توانیم لباس را بومی کنیم.»

کشاورز دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس دولت قبل اینگونه جواب داد: «چگونه می‌خواهیم به مد و تولید برسیم در حالیکه نمی‌دانیم چگونه می خواهیم این کار را بکنیم؟ ما در یک بازار نوظهور سرگشته‌ایم که نمی‌داند چگونه و چه چیزی را می‌خواهد! ما باید بدانیم و بپذیریم که قهرمان مد، مصرف‌کننده است.»

{$sepehr_media_1343396_400_300}
دانلود فیلم مناظره
قبادی در خصوص دفاع از عملکردش در سال‌های اخیر توضیح داد که ما باید به زیرساخت‌ها هم نگاهی بیاندازیم. تا سال ٨٥ صنعت نساجی هنوز در اولویت دولت نبود و ما تعریف درستی از مد به عنوان یک محصول فرهنگی در قانون نداشتیم. و اگر مقام معظم رهبری در سخنانش تاکید نمی‌کرد که ما طرفدار مد هستیم به شرط آنکه ایرانی باشد، ما صد سال اجازه نداشتیم از مد و لباس ایرانی حرف بزنیم.»

کشاورز با رویکردی انتقادی عنوان کرد که مد یعنی مدیریت ذائقه مردم، حتی اگر در زیر یک پله و در پستو تولید شود. لباس باید با ذائقه مردم باشد.

یکی از اصناف حاضر در سالن گفت: «جای شکرش باقیست در کشوری که تا ده سال پیش نمی‌شد از مد حرف زد، از لباس‌های رنگی و تنوع پوشش حرفی زد، امروز داریم از مد حرف می‌زنیم. ولی هنوز یک خلاء بزرگ وجود دارد و آن سیستم فروش و توزیع سنتی و بنکداری ماست که هنوز صنعتی نشده و چرخه تولید ما کامل نیست.»

با اضافه شدن ابراهیمی دبیر بازرگانی ایران و ترکیه پای صحبت همکاری بین این دو کشور پیش آمد و سر درد دل خیلی از اصناف باز شد که چرا اجناس ترکیه بازار ایران را قرق کرده است؟! این در حالی است که به ما اجازه فعالیت در ترکیه را نمی‌دهند! قبادی هم در همین راستا اعلام کرد بعد از سوخت بیشترین قاچاق مربوط به لباس و پوشاک است.»

ابراهیمی در دفاع از خودش گفت: «من مستشار اقتصادی نیستم. حتما تولیدکنندگان ما سلیقه ندارند. بروید و با ترک‌ها صحبت و رایزنی کنید ببینید آنها چه می‌کنند که شما بلد نیستید! بی‌برنامگی‌های شما باعث این اتفاقات شده است.»

مناظره ای غیرمحرمانه برای اوضاع مَد و لباس +فیلم
پیشنهاد قبادی در این باره چنین بود: «ما نمی‌توانیم جلوی ورود را بگیریم و لذا باید رقابت کنیم.»

کشاورز در جواب گفت: «ما امروز دو دغدغه داریم یکی فرهنگ و دیگر اقتصاد. قاچاق لباس هم تولیدکننده را نابود می‌کند و هم فرهنگ را و این برای من وطن‌پرست نگران‌کننده است. ما تلاش می‌کردیم که سال ١٤٠٤ ایران پایتخت مد اسلامی شود. این مشکل ذهنیت مصرف‌کننده ماست که کالای خارجی را ترجیح می‌دهد.»

قبادی پاسخ داد: «ما در شرایط نابرابر نمی توانیم درهای کشور را باز کنیم. در برابر ورود محصولات خارجی تولیدکننده نوپا نمی‌تواند روی پا بایستد و رشد کند. تابلوهای برند خارجی خلاف قانون است. خوشبختانه انجمن طراحان تشکیل شده و مشغول کارند با اینکه دیر شروع بکار کرده است.»

ابراهیمی در جواب کشاورز که ورود به بازارهای جهانی را نکته مثبت قلمداد کرد گفت: «امروز برویم و در بازارهای جهانی چه بگوییم؟ ما باید کیفیت را ارتقا بدهیم و وقتی مثل ترک‌ها به دیگران اجازه ورود بدهیم خودمان هم پیشرفت می‌کنیم.»

کشاورز در این مناظره گفت: «من هم آزمون و خطا کردم. من سنگ بنای بدی بنا نهادم و حاضر هستم اگر در این حوزه کم کاری کردم محاکمه شوم.»

سپس حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: «آقای کشاورز سنگ بنای بدی نگذاشتند و کارهای خوبی انجام شد، اما به قدری کم کاری در این حوزه وجود داشته که هر قدر صحبت کنیم بد است. اصلا قبلا مد و لباس ایرانی غیر از اقوام وجود نداشته یعنی اصلا مدسازی تا سال ١٣٨٥ نبوده است.»

او در ادامه افزود: «ما در مقابل یک عقب ماندگی چند ده سالگی قرار داشتیم. مردم باید بدانند که کشف حجاب اصلی تغییر ماهیت لباس مردانه و زنانه ما بوده است. ما تلمبار تاریخی در این حوزه داشتیم و همچنان تابوهایی در این خصوص وجود دارد و اگر مقام معظم رهبری وارد بحث مد و لباس نمی‌شدند ما تا ٢٠ سال دیگر نمی‌توانستیم در این خصوص حرف بزنیم.»

قبادی نیز با اشاره به اینکه دومین محصول پر قاچاق در کشور ما پوشاک است، اظهار داشت: «بانک مرکزی مصرف کشور را ٨ میلیارد دلار در حوزه پوشاک عنوان کرده است که با کمربند و کیف و کفش برآورد ما ٢٠ میلیارد دلار است. مردم فکر می‌کنند برخی از کالاهای عرضه شده در کشور غیر ایرانی است در حالی که ایرانی هستند.»

کشاورز در این قسمت اضافه کرد: «من هم حامی تولید هستم اما نه با رانت خواری در فضای فعلی. اقتصاد و تولید و نفت و خودروی دولتی در وضعیت خوبی نیست. نفت دولت سال آینده ٣٠ دلار است و تا کی باید از دولت انتظار داشت؟ الان شما بهترین تولید را داشته باشید فروش نمی‌رود چون برند بازار چیز دیگری است.»

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پاسخ افزود: «ما برای کارمان مدل داریم و وزارت صنعت و تجارت این را دیده است و در برنامه ششم هم روی آن کار کردیم. قرار است ستاد تدوین راهبردهای مد و لباس بهتر کار کند. در سیاست‌های ما بازدارندگی وجود ندارد و دنبال رقابت تولیدکننده با کالای خارجی هستیم. به مردم می‌گویم غیر از یک برند ترکی سایر برندها همه قاچاق است و مطئن باشید.»

قبادی دراین برنامه خطاب به برخی حاضران گفت: «در جمع ما گروهی واردکننده غیرمجاز لباس‌های خارجی هستید که برخی حاضران خندیدند و برخی اعتراض کردند.»

او همچنین به عنوان آخرین پیشنهاد اعلام کرد: «ما باید این وادادگی را از ذهن ملت پاک کنیم. ما در حال برنامه‌ریزی برای ذائقه مردم هستیم و باید به ظرفیت‌های داخلی اتکا کنیم.»
مستند مناظره «غیر محرمانه» کاری از گروه امور اجتماعی شبکه ٢ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ٢١  روی آنتن خواهد رفت.

منبع: کارگروه ساماندهی مد و لباس


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس