کد خبر 521171
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲

یک روزنامه فرانسوی در گزارشی اعلام کرده که ذخایر مالی ریاض به سبب کاهش قیمت نفت و هزینه‌های نظامی و نیز تعهدات اجتماعی، با آغاز سال 2020 به پایان خواهد رسید.

به گزارش مشرق، روزنامه اقتصادی "لیزیکو" در مقاله ای آورده است: کاهش سریع سهام مالی عربستان، اخیرا آل سعود را وادار کرده تا قیمت سوخت خودرو را به میزان 50 درصد در داخل عربستان افزایش دهند و همچنین ممکن است مرحله بعد حذف یارانه های آب و برق و نیز توقف طرح های ساخت و ساز در این کشور باشد؛ علاوه بر این، ریاض برای نخستین بار اعمال 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بررسی می کند. تمام این تدابیر برای کنترل کسری بودجه عربستان است که در سال جاری به 19درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.

این روزنامه فرانسوی می افزاید؛ درآمدهای حاصل از فروش نفت فقط نیمی از هزینه های عربستان را تامین می کند که این امر ریاض را یا به قرض گرفتن و یا برداشت از ذخایر مالی خود وادار می کند که به گفته کارشناسان صندوق بین المللی پول، با میانگین فعلی، ذخایر مالی عربستان با آغاز سال 2020 از بین خواهد رفت.

با این وجود، کاهش قیمت نفت تنها تهدید فرا روی عربستان نیست؛ بلکه به گفته "لیزیکو" مشکل دیگر عربستان رویارویی با ایران بر سر تسلط بر منطقه است که عملیات نظامی در یمن، آخرین رویارویی های غیرمستقیم آن به شمار می آید.

به نوشته این روزنامه اقتصادی فرانسوی زبان، از لحاظ نظامی، عملیات نظامی عربستان در یمن به خوبی پیش نمی رود، زیرا مشخص شده که ظرفیت نظامی - عملیاتی ارتش عربستان ضعیف است، در حالی که 11 درصد از تولید ناخالص داخلی صرف هزینه های نظامی این کشور می شود که این رقم یک رکورد جهانی به شمار می آید.

بنا بر اعتقاد کارشناسان، کاهش شدید قیمت نفت (که خود توطئه ای از سوی سران آل سعود برای ضربه زدن به ایران، روسیه و عراق بوده) در کنار تامین هزینه های گروهک های تروریستی در عراق و سوریه و همچنین هزینه سرسام آور تجاوز عربستان به یمن و مشکلات داخلی موجب کسری بودجه رژیم عربستان شده است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس