کد خبر 521409
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

روزنامه فرانسوی اکو در گزارشی از خالی شدن خزانه عربستان به دلیل سقوط قیمت نفت خبر داد و اعلام کرد، ریاض در حال دست و پنجه نرم کردن با نیازهای نظامی و اجتماعی خود است.

 به گزارش مشرق، نشریه فرانسوی «اکو» طی گزارشی به قلم «ایو بوردیون» نوشت: سقوط قیمت نفت در حال تخلیه خزانه‌های عربستان سعودی است و این در حالیست که این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با نیازهای نظامی و اجتماعی خود و در تلاش برای تأمین این نیازهاست.

در حالیکه قیمت جهانی نفت در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود طی 12 سال گذشته رسیده است، قیمت نفت عربستان سعودی 50 طی یکسال گذشته به دلیل تصمیم دولت این کشور برای کاهش یارانه‌ها افزایش 50 درصدی داشته است.

ریاض گزینه دیگری ندارد و خزانه آن به دلیل سقوط قیمت نفت که به رغم منابع بودجه‌ای آن همچنان منبع درآمد اصلی این کشور محسوب می‌شود، به سرعت در حال تخلیه است.

عربستان سعودی علاوه بر حذف یارانه نفت و لغو پروژه‌های ساخت‌وساز کوچک در آینده نزدیک، درنظر دارد یارانه آب و برق را نیز کاهش دهد که در واقع این کاهش یارانه‌ها را می‌توان برای کشوری که عادت به ثروتمندی دارد، یک قربانی دانست.

ریاض در تلاش برای در دست گرفتن کنترل کسری بودجه کشور است که به 19 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور یعنی چیزی در حدود 87 میلیارد دلار در سال 2016 خواهد رسید.

ریاض انتظار دارد در صورتیکه قیمت نفت به بشکه‌ای 26 دلار برسد، 124 میلیارد یورو درآمد کسب کند اما عربستان سعودی هم‌اکنون از نفت خود تنها برای تأمین مالی نیمی از هزینه‌هایش استفاده می‌کند و احتمال آن وجود دارد که حتی بدهکار شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    کشوری که می توانست با پول هنگفت خود در کشورهای تشنه منطقه نفوذ قانونی محکم برای خود فراهم کند و موجب آبادانی خود و سایر مسلمانان شود جنگ را برگزید و به تدریج همه چیز را خواهد باخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس