کارشناس روس بر این باور است نشست‌های اخیر «ریاض» و «قاهره» ضمن به نمایش گذاشتن بیچارگی سعودی، این واقعیت را نشان داد که آل‌سعود از راه جنجال آفرینی در منطقه به فکر برهم زدن اجرای توافق هسته‌ای است.

به گزارش مشرق، «ایگور پانکروتینکو» کار‌شناس سیاسی روس در یادداشتی تلاش‌های دیپلماتیک اخیر آل سعود و اقدامات تحریک آمیز آن علیه جمهوری اسلامی را شکست خورده عنوان کرد.

متن کامل این یادداشت در پی می‌آید.

*************

نشست اضطراری اخیر وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در ریاض و قاهره برای آل سعود عملا نتایجی را به همراه نداشت. البته در این 2 نشست تعدادی از پادشاهی‌های عضو حمایت‌های خود از سیاست ضد ایرانی آل سعود را اعلام و با عصبانیت «فعالیت‌های ایران» را محکوم کردند و از «دخالت» تهران در امور داخلی عربستان سعودی و کشورهای منطقه انتقاد به عمل آوردند.

اما، این همه ابراز صداقت در اصل یاوه سرایی‌ بیش نیست چرا که سایر پادشاهی‌های عرب تمایل ندارند به خاطر منافع عربستان سعودی روابط خود با ایران را قربانی کنند.

بنابراین تعرض گسترده‌ای را که ریاض در جبهه دیپلماتیک در نظر گرفته بود، ماهیتا شکست خورده است. همچنین تلاش‌های آل سعود برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی ضد ایرانی که در آن نه تنها همسایگان شبه جزیره عربستان بلکه کشورهایی مانند مصر و پاکستان حضور داشته باشند، به هیچ وجه به نتایج مورد نظرشان دست پیدا نکرد.

هم در قاهره و هم در اسلام‌آباد به فرستادگان ریاض این پیام را دادند که ابتکار عمل ضد ایرانی مشکل آل سعود بوده و خود باید برای آن راه حل پیدا کند. چرا که مقامات مصری، پاکستانی و کشورهای دیگر بدون این هم گرفتاری‌های زیادی داشته و تمایلی به شرکت در ماجراجویی ریاض ندارند. بنابراین وزارت امور خارجه عربستان به عنوان نتیجه عملکرد «موفق» خود جهت پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی فقط می‌تواند نام جیبوتی و سومالی را به ثبت برساند که این مورد بیش از یک سیاست واقعی به طنز می‌ماند.

چارچوب این مطلب اجازه پرداختن به چرایی حمایت‌های متفاوت و عمدتا محدود پادشاهی‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس (از فراخوانی سفیر کویت تا کاهش سطح دیپلماتیک نمایندگی امارات متحده عربی و محکوم کردن حوادث مربوط به سفارت خانه و کنسولی عربستان سعودی در تهران و مشهد از سوی قطر و عمان) از ریاض را نمی‌دهد. مهم‌تر چیز دیگری است.

واکنش وزرای امور خارجه 2 سازمان یادشده که به درخواست عربستان سعودی جمع شده بودند یک قانونمندی بسیار ساده را به نمایش گذاشت: برای آن‌ها سودی که از روابط اقتصادی و تجاری با ایران به دست می‌آورند و یا خواهند آورد، به مراتب مهم‌تر از سیاست ایران هراسی آل سعود و دعوت آن برای اتحاد اعراب علیه تهدید افسانه‌ای «ایران و تشیع» می‌باشد.

عربستان دشمن ایران باقی خواهد ماند

در حقیقت این قانونمندی به این پرسش که چه سیاستی در برابر پادشاهی‌ها موثر‌تر تمام خواهد شد، جواب می‌دهد. طرح بحث تنش زدایی و گفت‌و‌گو با آل سعود که توسط برخی از سیاستمداران ایرانی مطرح می‌شود از سوی ریاض و شرکای آن در شبه جزیره عربستان به عنوان ضعف و تمایل به سازش تلقی می‌شود.

اما موقعی آن‌ها در برابر انتخاب بین جاه طلبی‌های سعودی و زیان‌های واقعی اقتصادی از کنار گذاشتن پروژه‌های تجاری با ایران قرار می‌گیرند، مسئله کاملا فرق می‌کند. بنابراین توسعه فعال روابط تجاری با جهان عرب و از جمله پادشاهی‌های خلیج فارس یکی از اقدامات کاملا موثر برای کمرنگ کردن نقش ریاض در برابر کشورهای این حوزه می‌باشد.

البته این تصور که عربستان سعودی با شکست تلاش‌های دیپلماتیک اخیر خود ساکت می‌نشیند، اشتباه خواهد بود. چرا که هدف اصلی نشست ریاض و همچنین اجلاس دیروز وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره دامن زدن به یک جنجال بین‌المللی است تا آمریکا مجبور به مداخله شده و از این طریق اجرای موافقت‌نامه وین در معرض تهدید قرار گیرد. اینکه در واشنگتن خیلی‌ها به دنبال بهانه می‌گردند تا زیر توافق هسته‌ای بزنند، بسیار واضح است. تاکنون آل سعود و متحدانش در تحقق این برنامه موفق نبوده‌اند که این وضعیت ریاض را وادار به اقدامات دیگری خواهد کرد و آن اینکه جنگ پنهان علیه ایران در مناطق پیرامونی آن دنبال خواهد شد.

هدف از این برنامه منحرف کردن تهران در بحث حمایت از خواسته‌های مشروع شیعیان پادشاهی‌های خلیج فارس بوده و در این راستا در مناطقی که برای ایران دارای اهمیت استراتژیکی است، به صورت حداکثر مشکل ایجاد خواهند کرد.

بنابراین شکی نیست که در آینده بسیار نزدیک افراط گرایی سلفی در عراق و لبنان تشدید خواهد شد. همچنین بر روی پروژه جدایی طلبی در بلوچستان (هم در بخش ایرانی و هم پاکستانی آن) توجه ویژه مبذول خواهند کرد. افزایش نفوذ سعودی‌ها به کشورهای آسیای مرکزی و از جمله تاجیکستان و افغانستان و تقویت حمایت از عناصر وابسته به آن‌ها در این کشور‌ها کاملا قابل پیش بینی می‌باشد.

همانگونه که اشاره شد ریاض برای جبران شکست تلاش‌های دیپلماتیک اخیر خود به فکر انتقام می‌باشد. بنابراین نباید فریب بیانیه صلح آمیز «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در این خصوص را که ریاض علاقه‌مند اختلاف گسترده با ایران نمی‌باشد، خورد. البته ریاض از درگیری مستقیم با ایران اجتناب خواهد کرد چرا که نتیجه آن از قبل روشن است: شکست خرد کننده و پایان آل سعود. اما سعودی جنگ گسترده پنهان علیه ایران را به صورت مداوم دنبال کرده و در این راستا از استفاده کثیف‌ترین شیوه‌ها نیز منصرف نخواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس