کد خبر 520441
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸

عنوان مرد سال ۲۰۱۵ فوتبال دنیا در حالی دوشنبه شب هفته جاری به صاحبش تعلق می‌گیرد که این عنوان نه چندان تاریخی در طول دو دهه، داستان‌های جالبی را برای فوتبال‌دوستان ساخته است.

همه آمارها و رکوردهای جایزه مرد سال دنیا
به گزارش مشرق، نسل جدیدتر از وقتی جایزه خاص مرد سال فوتبال جهان را شناخت که لوتار ماتیوس افسانه‌ای به غرورآمیزترین شکل ممکن وسط چمن جوزپه‌مه‌آتزا ایستاد و در روزهای محرک بودن و نه خواب‌آور شدن سری A، اولین قسمت سریال برنده‌های مرغوب‌ترین جایزه فردی پایان سال را اکران کرد.

تا قبل از اینکه جایزه مرد سال جهان از سوی فیفا و با رای کاپیتان‌ها و مربیان تیم‌های عضو  و البته عده‌ای از روزنامه‌نگاران صاحب رای به نفر برنده اعطا شود، عنوان توپ طلای اروپا، سقف آرزوهای یک فوتبالیست بود. از یاشین که اولین و تابه حال تنها دروازه‌بان برنده جایزه فردی پایان سال است گرفته تا پلاتینی، اولین برنده 3 دوره توپ طلا و خاص‌های شرقی مانند بلوخین،  قبل از تصمیم سال 1991 فیفا، توپ طلا معیار برتری بود.

پایان آپارتاید سیاسی، پایان آپارتاید فوتبالی

انگار پایان حکفرمایی دکلرک، آخرین رئیس‌جمهور رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، پایان تبعیض‌های مشابه در حیطه فوتبال هم بود چون با ورود جایزه‌ای به نام مرد سال جهان در حوالی سقوط«دکلرک»، دیگر عنوان بهترین بازیکن دصرفا به اروپایی‌ها تعلق نمی‌گرفت و حتی مقرر شد اهالی خارج از قاره سبز، علاوه بر جایزه مرد سال جهان برای توپ طلای اروپا هم مبارزه کنند. این اتفاق البته آه و حسرت بزرگانی مانند پله و مارادونا را در پی داشت؛ آن‌هایی که به خاطر اروپایی بودن جایزه، با وجود استحقاق چند باره، هرگز این جایزه فردی را نبردند. به هرحال از سال 1991 جایزه مرد سال اروپا به بازار مکاره فوتبال اروپا آمد و ماجرا تغییر کرد.

داستان جالب

از همان انتخاب اول معلوم شد به قول معروف کت تن کیست!

ابتدا ماتیوس اینتری، سپس فان‌باستن میلانی، سپس روبرتو باجوی یوونتوسی، 3 جایزه اول مرد سال را به ایتالیا بردند. روماریوی بارسایی، نام لالیگا را در جمع برنده‌ها قرارداد. ژرژ وه‌آ لیبریایی با تبدیل شدن به اولین آفریقای و به طور کلی غیر اروپایی برنده جایزه، تاریخ‌ساز شد؛ آن هم در اولین سال لغو ممنوعیت انتخاب غیر اروپایی‌ها! انگار راه باز شده بود. رونالدوی برزیلی یک سال با بارسا  ویک سال با اینتر به اولین برنده دو جایزه مرد سال تبدیل شد. شب رویایی فرانسه درجام‌جهانی خانگی، انتخاب زیدان به عنوان مرد سال 1998 اجتناب‌ناپذبر جلوه می‌داد.

میخ برتری لالیگا با برتری مویرگی ریوالدوی بارسلونایی بر بکام منچستریونایتدی کوبیده شد و سال 2000، بار دیگر زیدان، یوونتوس را سربلند کرد؛ یک سال قبل از انتخاب فیگو در آخرین روزهای بارسایی بودن. چند ماه قبل از جاودانه شدن به خاطر خیانت به بارسا با پیوستن به رئال‌مادرید. زیدان با یووه دومین جایزه را برد و قبل از اینکه سال 2003 با پیراهن رئال‌مادرید به دومین بازیکن برنده جایزه مرد سال با 2 تیم مختلف  تبدیل شود، رونالدوی برزیلی به پاس قهرمان کردن تیمش درجام‌جهانی 2002، اولین برنده 3 جایزه برترین بازیکن جهان شد.

ظهور رونالدینیو، جایزه را در محدوده لالیگا حفظ کرد و کاناوارو در سال 2006 برند ایتالیا و یوونتوس را به رخ کشید. عصر کریس - لیونل در راه بود و  کاکای برزیلی میلانی‌ها آخرین برنده جایزه مرد سال جهان قبل از شروع رالی مسی و رونالدو شد. کریس در لباس منچستریونایتد تنها صاحب غیر لالیگایی  و سری A  مرد سال جهان را معرفی کرد و آن یک بار، شد آخرین بار! مسی هم سال 2009 آخرین جایزه مرد سال را به خانه برد.

تجمیع جوایز

وسلی اسنایدر هلندی چقدر بدشانس بود که در اولین سال اعلام تجمیع توپ طلای اروپا با عنوان مرد سال جهان در سال 2010، بیشترین رای برای به دست آوردن توپ طلای اروپا به دست آورد!  قرار بود از دل این تجمیع، جایزه توپ طلای جهان خارج شود و عنوان توپ طلای اروپا به جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ‌قهرمانان تقلیل یابد!

این اقدام در قدرت‌نمایی مسی تاثیری نداشت، چون 3 سال دیگر توپ طلا را برد و به نظر می‌رسد پس از 2 فصل واگذاری به رونالدو دوباره تاج پادشاهی فوتبال دنیا را بر سر بگذارد.

هژمونی سری A – لالیگا

در 25 دوره انتخاب مرد سال جهان، 14 بار بازیکنان شاغل در لالیگا و 10 بار بازیکنان حاضر در سریA جایزه مرد سال جهان ( توپ طلای دنیا) را بالای سر برد‌ه‌اند و تنها یک بار لیگ برتر با کریس رونالدو منچستریونایتدی در سال 2008 به این سلطه، پایانی موقت داد. طولانی‌ترین سلطه یک لیگ در انتخاب بهترین بازیکن سال جهان در برهه فعلی رخ داده؛ جایی که امسال برای هفتمین سال متوالی، برنده از دل لالیگا بیرون می‌آید!

تفکیک کشورها

هر چند لالیگا برترین لیگ در زمینه معرفی بازیکن بوده اما به تفکیک کشور، برزیل با معرفی 8 برنده و 14 حضور درجمع 3 نفر برتر، موفق‌تر از بقیه نشان داده است. آرژانتین با 4،  فرانسه با 3 و پرتغال و ایتالیا با 2 حضور در رده‌های بعدی هستند.

بارسلونا در صدر

طبیعی است که وقتی مسی 4 بار جایزه بهترین بازیکن سال جهان را به بارسلونا می‌برد، ابرقدرت فوتبال باشگاهی دنیا درصدر پرافتخارترین تیم‌های معرفی‌کننده برترین بازیکن سال قرار بگیرند! با احتساب اشغال 2 رتبه از 3 رده اول انتخابات امسال، بارسلونا تا به حال 10 بار مرد سال را معرفی کرده و رئال‌مادرید و یوونتوس با 4 بازیکن در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش تسنیم، مرد سال فوتبال جهان در سال 2015 دوشنبه 21 دی ماه توسط فیفا معرفی خواهد شد. مسی آرژانتینی، نیمار برزیلی و کریس رونالدوی پرتغالی برای کسب این عنوان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس