آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تأثیر اهل تقوا بودن در تقویت رابطه با خداوند، گفت: فردی که موحدانه زندگی می‌کند می‌داند، هیچ کسی در عالم نیست مگر این که روزی او را تأمین کرده است، موحد همیشه با خداوند سر و کار دارد و هرگز هم از تحریم و غیر تحریم هراسی ندارد.

 به گزارش مشرق، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در جمع علما و روحانیان در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف پرداخت و گفت: خداوند اختلاف بین انسان‌ها را برای این که بهتر زندگی کنند قرار داد، یکی کارفرما، یکی مهندس و یکی طبیب است تا هر کدام مشکل خودشان را به کمک دیگران حل کنند و تسخیر متقابل داشته باشند.

وی با اشاره به آیه « أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِى ٱلْحَیَوٰةِ ٱلدُّنْیَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍۢ دَرَجَـٰتٍۢ لِّیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًۭا سُخْرِیًّۭا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌۭ مِّمَّا یَجْمَعُونَ ﴿٣٢﴾»، بیان کرد: اگر بگویید چرا فلان شخص این طور است و چرا فلان شخص آن ویژگی را دارد، این‌ها خصوصیت‌های شخصی است و اگر مسأله برعکس شود باز هم جای سؤال است، اما اصل اختلاف ضروری است، این آیه مبارکه 32 ذیلش و صدرش رحمت رحیمیه است و در وسطش رحمت رحمانیه وجود دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که دنیا جای گسل زلزله است و جایی نیست که انسان آرامش بیابد، ادامه داد: اگر کسی در میان این مردم بود و دینش را حفظ کرد پس از آن ابدیت به انتظار او است، که پس از آن هیچ لذتی برابری با مرگ مؤمن نمی‌کند، الان تمام شرف ما این است که دست ما به ضریح حرم سیدالشهدا(ع) برسد، اما در روایات است که چهارده معصوم به بالین محتضر می‌آیند، وضع دنیا این است.

وی با قرائت آیه « وَلَوْلَآ أَن یَکُونَ ٱلنَّاسُ أُمَّةًۭ وَ‌ٰحِدَةًۭ لَّجَعَلْنَا لِمَن یَکْفُرُ بِٱلرَّحْمَـٰنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفًۭا مِّن فِضَّةٍۢ وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ ﴿٣٣﴾»، گفت: طلا و نقره معیار فضیلت نیست، اگر مردم به کفر نمی‌گراییدند خداوند فرمود برای کفار نردبان‌های و تیرهای سقف آنان را از طلا قرار می‌دادیم و برای خانه‌ها و اتاق‌های آنان در خانه‌ها درها و تخت‌هایی قرار می‌دادیم که مرفهانه در این خانه‌ها زندگی کنند، ما اگر این امکانات را به کفار می‌دادیم همه به سمت کفر حرکت می‌کردند.

آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: زخرف هم به معنای طلا و هم به معنای زینت است، حالا چون بیشتر زینت‌ها از طلا است برخی گفتند زخرف همان طلا است، این زینت‌ها معیار شکوه و جلال نیست، «وَزُخْرُفًۭا ۚ وَإِن کُلُّ ذَ‌ٰلِکَ لَمَّا مَتَـٰعُ ٱلْحَیَوٰةِ ٱلدُّنْیَا ۚ وَٱلْءَاخِرَةُ عِندَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ ﴿٣٥﴾»، و همه اینها کالای زندگانی دنیاست، و آخرت در نزد پروردگارت از آن پرهیزگاران است‌.

وی ادامه داد: خداوند فرمود چرا شما خودتان را به کوری زدید، چرا تجاهل می‌کنید و خود را به کوری می‌زنید، حالا که خودتان را به کوری زدید ما هم برای شما یک رفیقی انتخاب می‌کنیم، کسی از محدوده یاد و نام خدا خودش را به کوری بزند، همراه بدی دارد، خواب خوبی هم ندارد و شیطان در خواب و بیداری علیه او وسوسه می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند فرمود همه را ما روزی می‌دهیم، اظهار کرد: یک وقت یک کاسبی هر روز دخل و خرج می‌کند و خیال می‌کند که دخل و خرج رازق او است، او با خداوند کاری ندارد، اگر کسی هم متقی باشد ما یک راه خصوصی هم به او نشان می‌دهیم و رابطه تنگاتنگ با او برقرار می‌کنیم و او موحدانه زندگی می‌کند، هیچ کسی در عالم نیست مگر این که روزی او را تأمین کرده است، موحد همیشه با خداوند سر و کار دارد و هرگز هم از تحریم و غیر تحریم هراسی ندارد، چون می‌داند خداوند رازق او است.
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس