کد خبر 518463
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران گفت:برای ایجاد هر تخت مراقبت های ویژه، 600 میلیون تومان نیاز است، زیرا این تخت ها دارای تجهیزات پزشکی و دستگاه های پیشرفته برای ارائه خدمت درمانی به بیماران در بخش «آی سی یو» است.

به گزارش مشرق، «بیمار شما باید در آی سی یو بستری شود». این جمله‌ای است که پزشک بیمار به همراهان او می‌گوید و با شنیدن آن باری از اضطراب و دلهره برای خانواده بیمار که عزیزشان در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است، ایجاد می‌کند. بستری در این تخت یعنی چندان حال بیمارتان مساعد نیست و باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرد ولی این اضطراب زمانی چند صد برابر شده که تختی برای بستری در بخش مراقبت ویژه نباشد.

این مشکل و دغدغه شاید برای بسیاری از خانواده‌ها پیش آمده باشد. کمبود تخت ویژه از موضوعاتی است که همواره مسئولان وزارت بهداشت نیز آن را اعلام کرده و از تلاش برای رفع آن خبر داده‌اند. نبود بودجه از مهمترین نکاتی بود که تاکنون آن را از مهمترین دلایل کمبود تخت مراقبت ویژه اعلام می‌کردند ولی روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع جالبی اشاره کرد و گفت: «هر شب چند صد نفر درخواست تخت ویژه همچون ICU را دارند، ولی به دلیل اینکه پرستار نداریم نمی‌توانیم برخی از این تخت‌ها را راه‌اندازی کنیم.»  در حال حاضر کمبود پرستار از مسائلی است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری بر سر آن توافق ندارند به طوری که مسئولان وزارت بهداشت از کمبود 100 تا 200 هزارنفری پرستار در کشور خبر می‌دهند ولی مسئولان سازمان نظام پرستاری اذعان دارند پرستار کم نداریم و وزارت بهداشت توان جذب آنها را ندارد!

کمبود پرستار مانع از راه‌اندازی تخت‌های ICU می‌شود

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته گفت: هر شب چند صد نفر درخواست تخت ویژه همچون ICU را دارند، ولی به دلیل اینکه پرستار نداریم نمی‌توانیم برخی از این تخت‌ها را راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین مدتی پیش با بیان اینکه درصدی از تخت های ICU در جایی استفاده می شود که فایده ای ندارد،افزود: ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم بهترین استفاده را از تخت‌های مراقبت‌های ویژه داشته باشیم.

 قائم مقام وزیر بهداشت در واکنش به کمبود تخت‌های مراقبت ویژه، گفت: در روزهای آینده خبرهای خوشی از افزایش تخت های ICU در بیمارستان‌های دولتی خواهیم داشت به طوری که در شهرهای زیادی شاهد افزایش تخت های مراقبت‌های ویژه داریم.

وزارت بهداشت در رابطه با موضوع کمبود پرستار فرافکنی می‌کند

 اما محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام نظام پرستاری کمبود پرستار را تأئید نمی‌کند و می‌گوید: وزارت بهداشت امکان جذب پرستاران فعلی را ندارد و به جز تهران در بقیه استان‌های کشور نه تنها کمبود پرستار نداریم بلکه این تعداد بیش از مقدار نیاز نیز است.

وی با اشاره به اخراج 100 پرستار در بیمارستان علوم پزشکی کرمان طی آذرماه سال جاری افزود: این تعداد پرستار نیز به جمع پرستاران بیکار قبلی اضافه شدند که باید بیش از اینکه به فکر کمبود پرستار بود چاره‌ای برای اشتغال پرستاران اندیشید.

این مقام مسئول در سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: چندی پیش یکی از رؤسای دانشگاه علوم پزشکی گفته بود که تعداد پرستاران متقاضی چندین برابر مورد نیاز است از طرفی هر پرستار باید طرح اجباری خود را بگذراند که سالانه 300 فارغ‌التحصیل پرستاری در برخی دانشگاه‌ها داریم که حتی نصف آنها را نمی‌توانیم برای طرح جذب کنیم.

شریفی‌مقدم تصریح کرد: وزارت بهداشت در رابطه با موضوع کمبود پرستار فرافکنی می‌کند و به جای پرداختن به علت مسئله معلول را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه علت کمبود پرستار تعداد پرستار نیست بلکه عدم جذب توسط وزارت بهداشت است، افزود: در حال حاضر با تورم تعداد پرستاران و افراد جویای کار مواجه‌ایم 180 دانشکده پرستاری در کشور داریم و برخی از دانشکده‌های فعلی به ویژه دانشکده‌های دانشگاه‌های آزاد شرایط استاندارد تربیت پرستار را ندارد. حال با این وجود می‌خواهیم تربیت پرستار را به بخش خصوصی و بیمارستان‌های دولتی بدهیم!

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: مشکل عدم توانایی وزارت بهداشت در جذب پرستار است و موضوع تربیت پرستار در بیمارستان به سفارش سهام‌داران بخش خصوصی شکل گرفته است.

هزینه ساخت تخت‌های بیمارستانی به هیچ‌وجه در توان دولت نیست

 محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز چند ماه پیش در مورد تخت‌های بیمارستانی اعلام کرد: هزینه ساخت تخت‌های بیمارستانی به هیچ‌وجه در توان دولت نیست و با بودجه‌های دولتی نمی‌توانیم به استانداردهای درمانی برسیم و چاره ای جز سرمایه گذاری بخش خصوصی نداریم اما بخش خصوصی زمانی وارد این عرصه می‌شود که خدماتش با قیمت و تعرفه واقعی خریداری شود و سودآور باشد.

وی گفت: برای ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی 30 هزار تخت بیمارستانی در وسعتی به بزرگی دو هزار و 100 مترمربع نوسازی و بازسازی می‌شوند که 40 درصد از کل 80 هزار تخت بیمارستانی کشور هستند. از این میزان حدود 20 هزار تخت بیمارستانی در 1400 مترمربع نوسازی شدند و 700 هزار مترمربع آن باقیمانده که امسال انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین از نوسازی دو هزار اتاق عمل و خرید و تجهیز 15 هزار وسیله پزشکی بزرگ مانند دستگاه رادیولوژی، سونوگرافی، آندوسکوپی و اکو با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد تومان خبر داد.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در زمان حاضر به ازای هر هزار نفر 1.5 تخت بیمارستانی داریم که این نسبت باید حداقل دوبرابر شود بنابراین برای جمعیت فعلی به 80 هزار تخت بیمارستانی دیگر نیاز داریم اما سالانه فقط دو هزار تخت بیمارستانی به ناوگان درمان دولتی کشور اضافه می‌شود و با این روند 40 سال طول می‌کشد که بتوانیم استاندارد درمانی لازم را برای جمعیت امروز فراهم کنیم.

آقاجانی گفت: هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی حدود 500 میلیون تومان است بنابراین ساخت 80 هزار تخت بیمارستانی جدید به 40 تا 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به هیچ‌وجه پرداخت آن در توان دولت نیست.

15 تا 20 هزار تخت مراقبت ویژه نیاز داریم

علی امیر سوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران نیز در مورد تخت‌های مراقبت ویژه با بیان اینکه اکنون به 15 تا 20 هزار تخت مراقبت های ویژه نیاز داریم، افزود: براساس استانداردهای کشور، باید 10 درصد کل تخت های بیمارستانی، تخت مراقبت ویژه باشد، اما اکنون 150 هزار تخت در کشور داریم که 2700 تخت آن برای بخش های مراقبت ویژه است که این رقم بسیار ناچیز است.

سوادکوهی عنوان کرد: امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع افزایش تخت‌های مراقبت ویژه را در دستور کار خود قرار داده، بطوریکه سال جاری به نام سال مراقبت های ویژه نامگذاری شد.

رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران گفت: برای ایجاد تخت های بخش «آی سی یو» باید میلیاردی هزینه کرد تا بتوان کمبود تخت ها را جبران کرد که در این زمینه نیز دولت باید به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد هر تخت مراقبت های ویژه، 600 میلیون تومان نیاز است، زیرا این تخت ها دارای تجهیزات پزشکی و دستگاه های پیشرفته برای ارائه خدمت درمانی به بیماران در بخش «آی سی یو» است. همچنین کمبود تخت های مراقبت های ویژه را نمی توان در چند سال تامین کرد و زمان بر است و در واقع یک بسیج همگانی می خواهد.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت وزارتخانه های دیگر در کشور جهت تامین تخت های مراقبت های ویژه استفاده کرد، زیرا هزینه تامین آن بسیار بالا است. نیاز کشور به بخش مراقبت‌های ویژه روز به روز افزایش می‌یابد پس کمک دولت و دستگاه های اجرایی مرتبط را جهت ایجاد تخت های مراقبت های ویژه در کشور می‌طلبد.

سردرگمی بیماران نیازمند ICU

 سخنان مسئولان همه حکایت از کمبود تخت مراقبت ویژه در کشور داشته و درخواست رزرو این تخت و شنیدن پاسخ منفی به همراهان بیماران نشان از شرایط بحرانی دارد. وضعیت بسیاری از بیماران در شهرهای مختلف کشور در حالتی بوده که نیازمند این تخت‌ها هستند. مسئولان باید تلاش‌های خود را دوچندان کرده و به جای انداختن توپ مشکل به زمین یکدیگر فکری به حال بیمارانی کنند که مرگ در چند قدمی آنها کمین کرده و در صورت عدم بی توجهی، خانواده‌های زیادی داغدار عزیزانشان می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس