رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برنامه‌های ملی کاهش آلودگی هوا 15 ساله است.

به گزارش مشرق، معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و نهادهای مردمی فعال در حوزه محیط زیست در این استان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند سبب قوام و بالندگی جامعه ما باشند اظهار کرد: سیاست‌های دولت یازدهم در بحث حمایت از سازمان‌های مردم نهاد تاکید بر افزایش توان و قدرت اجرایی و نقش آنها در مسائل اجتماعی دارد.

ابتکار تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و دولت می‌بایست تمام توان و تلاش خود را در توانمند‌سازی، آموزش و ارتقاء علمی و تخصصی آنها گام برداشت‌.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهادی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند می‌بایست تخصصی و علمی شوند، خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها به‌دلیل نوع فعالیتی که انجام می‌دهند از پیچیدگی خاص و متنوعی برخوردارند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست چه اقدامات علمی در جهت کاهش فوری آلودگی هوا انجام داده است، گفت: با توجه به طرح برنامه‌های زیست محیطی استان خوزستان در برنامه ششم توسعه، به‌همین منظور گروه آمایش و برنامه‌ریزی محیط زیست استان تشکیل شد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه ملی دولت در مورد برنامه‌های زیست محیطی که زمان دولت هشتم مطرح شد و در دولت یازدهم با جدیت و تاکید رئیس جمهور دنبال می‌شود در گام اول سرب از بنزین حذف شد.

ابتکار اضافه کرد: به صنعت خودرو‌سازی ابلاغی مبنی بر استاندار کردن خودرو شد و در سال 83 در ادامه سیاست‌های کاهش آلودگی پیکان را از رده خارج کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ملی کاهش آلودگی 15 ساله‌ است، بیان داشت: برای تمام کلان‌شهرها و به‌ویژه شهرهایی که از آلودگی بسیار بالایی رنج می‌برند برنامه جداگانه‌ای تدوین شد، که اهواز جزو همین شهرها بود.

ابتکار خاطرنشان کرد: این برنامه با وجود شروع با تاخیر اما گام‌های خوب و مهمی در زمینه رفع آلودگی از شهرها برداشته شد.

وی با اشاره عدم توفیق برنامه دولت در سال 84 مبنی بر ارتقاء بنزین به یورو 4 و 5 گفت: خوشبختانه در همین راستا دولت یازدهم در اواخر سال 92 و اوایل 93 موفق به حذف بنزین سرب‌دار و ارتقاء آن به بنزین و گازوئیل یورو 4 و 5 براساس مصوبه برنامه‌ای ملی شد.

وی با بیان اینکه از ماه آینده وزارت نفت متعهد شده است بر اساس طرح اماک جمع‌آوری فلزهای نفتی را آغاز کند، تصریح کرد: برنامه ملی کاهش آلودگی‌های زیست محیطی 15 ساله است و چنانچه در این برنامه وقفه ایجاد شود به عقب بر‌می‌گردیم و تلاش‌های ما بی‌نتیجه خواهد ماند.

ابتکار با اشاره به مشکلات تنفسی پس از اولین باران در استان اظهار داشت: به‌منظور پیدا کردن دلایل مشکلات تنفسی در استان بررسی‌های علمی و تخصصی انجام شد تا بتوانیم به علل اصلی این مشکل دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برای مشکل تنفسی برخی شهروندان در استان 16 دلیل احصا کردند که می‌تواند علل مختلفی دلیل تنگی نفس در استان باشد.

ابتکار از میان دلایل عنوان شده به گرد و غبار؛ سوزاند‌ن نیشکر و انواع گرده‌های درختان اشاره کرد و افزود: با بررسی‌هایی که توسط سازمان هواشناسی و محیط زیست انجام شد بیشترین احتمال دلیل تنگی نفس در استان به‌سمت گرده‌های گیاهی می‌رود.

وی تاکید داشت: اکنون میزان آسم و آلرژی در مناطق صنعتی و دارای آلاینده‌های صنعتی زیاد است.

وی تصریح کرد: آسم و تنگی نفس می‌تواند دلایلی همچون گرد و خاک؛ حساسیت به گرده‌های گل و حتی تغذیه‌ای باشد.

رئیس سازمان محیط زیست فعال کردن "شورای حفاظت کیفی کارون" را از اقدامات خوب دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: استارت کار این شورا در دولت هشتم بود و در دولت یازدهم فعال‌تر شد.

وی افزود: این شورا با همت و حمایت استاندار خوزستان و تدوین برنامه‌های علمی و با همکاری دانشگاه‌ها به نتایج خیلی خوبی دست پیدا کرد.

ابتکار گفت: در راستای حفاظت کیفی از کارون بیمارستان‌ها به‌عنوان پیشگام اول در رفع آلودگی کارون گام‌های خوب و موثری در جهت نریختن آلاینده‌های خود به رودخانه داشتند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به طرح‌های سدسازی در استان اظهار داشت: همیشه مشکل نداشته و جاهایی که دچار مشکل شده به‌دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی است.

ابتکار با بیان اینکه انتقال ذهاب به تالاب شادگان کیفیت تالاب خوب شده و انتقال آن با اندازه‌گیری و نظارت بوده بیان کرد: در مواردی ذهاب تصفیه و بازیافت می‌شود و در مصارف کشاورزی به‌کار می‌رود.

وی یادآور شد: طی تدوین یک برنامه ملی 350 هزار هکتار کانون‌های بحرانی گرد و غبار شناسایی شد.

وی حفاظت از مراتع استان؛ جلوگیری از فشار مضاعف دام بر مراتع و... را از برنامه‌های مهم حفظ محیط زیست استان عنوان کرد.

ابتکار خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم و نگذاریم به‌دلیل چرای مراتع طبیعت خود را از دست بدهیم و سبب آسیب به محیط زیست بشویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امین ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    ایشالا شما تا اون موقع دست از ریاست بر خواهی داشت
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    شما هماهنگ کن چند تا کنسرت دیگه برو چند تا سفر خارجی هم با خانواده برید بالاخره خدا بزرگه یه باد و بارونی میاد هوا تمیز میشه
  • kambiz ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خانوم ابتکار تا اون موقع نصف جمعیت طهران دور از جون شما در اثز الودگی هوا دار فانی رو وداع گفتند.!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس