کد خبر 517551
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۳

شاید یکی از همان راهکارهای کوتاه مدت و سریع معاون رییس دولت تدبیر و امید برای معضل آلودگی هوا راه‌اندازی کمپین دمای ۱۸ درجه باشد؛ اما این پیشنهاد فقط تا ۴ درصد از از غلظت آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد و این در حالی است که دود امان مردم را بریده است.

 به گزارش مشرق، پس از آن‌که تهران و کلانشهرها در پاییز و زمستان سال 94 با افزایش غلظت آلاینده‌ها دست به گریبان شد و صحبت‌های رییس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت یازدهم مبنی بر تغییر سوخت‌های تولید داخلی و افزایش روزهای سالم نتوانست دارویی برای التیام نفس تنگی مردم شود، چالش دمای 18 درجه را در رسانه‌ها طرح کرد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رییس‌جمهوری در روزهایی که مردم با آلودگی هوا دست به گریبان بودند و میان مرگ و زندگی نفس می‌کشیدند پیشنهاد تازه‌ای را طرح کرد و آن هم راه‌اندازی کمپین چالش 18 درجه بود.

ابتکار که هرازگاهی علتی را برای آلودگی هوا مطرح می‌کند و راهکاری تازه را می‌اندیشد این‌بار در یک طرح ابتکاری همکاران، کارمندان و عموم مردم را به این کمپین دعوت کرد و آدرس کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای را این موضوع دانست.

راهکارهای رییس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر واردات بنزین‌های به اصطلاح یورو 4 و یا حتی توجه بیشتر به معاینه فنی نه تنها نتیجه نداد بلکه نسخه‌ای تازه از سوی خانم دکتر پیچیده شد.

در روزهایی که مردم منتظر شنیدن دستورهای کوتاه مدت دولت برای کاهش آلودگی هوا بودند و خواهان اقدامی عاجل همانند گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی یا کاهش ساعات ادارات و ...بودند راه حل کمپین تعجب همگان را برانگیخت.

چالش دمای 18 درجه و کمپین اینگونه بود که ابتکار در صفحه تلگرام خود به انتشار تصاویر نامه‌نگاری‌های انجام شده در این‌باره پرداخت و در نامه‌ای به معاونان ریاست‌جمهوری، وزرای وزارتخانه‌ و استانداران سراسر کشور تأکید کرد: نظر به افزایش میزان آلودگی هوا در روزهای اخیر در کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور و لزوم کاهش میزان مصرف انرژی که تأثیر بسیار زیادی در تولید آلودگی در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و اداری دارد و در اجرای مفاد بخشنامه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و ماده 150 قانون برنامه پنجم خواهشمند است دستور فرمایید در فصل زمستان ضمن انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها، دمای فضاهای بسته، ساختمان‌های تابعه در کل کشور طی ساعات کاری در اتاق‌ها از 21 درجه و در راهروها و فضاهای سرپوشیده از 18 درجه سانتی‌گراد بیشتر نبوده و از روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی و مصرف‌کننده سوخت در روزهای تعطیل جداً خودداری شود.

پس از این راه حل تازه دکتر ابتکار و آدرس جدید وی برای کاهش آلودگی هوا، همکاران رییس سازمان حفاظت از محیط زیست که نیز به این پیشنهاد لبیک گفته و در اقدام‌هایی هماهنگ در صفحه‌های مجازی خود به این طرح واکنش نشان دادند.

محمدجواد ظریف، شهیندخت مولاوردی و محمود واعظی از جمله نخستین کسانی بودند که به این دعوت پاسخ مثبت دادند و در صفحه‌های مجازی از آن استقبال کردند.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز از این قاعده مستثنی نبود و در نامه‌ای به معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نوشت: با توجه به آلودگی موجود در کلانشهرها و تأثیری که کاهش مصارف گرمایشی گاز می‌تواند در کاهش این آلودگی‌ها داشته باشد، لذا در اجرای بخشنامه شماره ١٢٣٧٣٥ مورخ 22 آذر سال 94 معاون اول رئیس‌جمهوری، لازم است اکیداً دستور فرمایید با تعیین و اعزام گروه‌های ویژه بازرسی، کنترل شود که دمای ادارات دولتی و ساختمان‌های عمومی در هیچ شرایطی در فضاهای بسته در ساعات کاری از ٢١ و در راهروها و فضاهای سرپوشیده از ١٨ درجه سانتیگراد بیشتر نباشد و مراقبت شود که شب‌ها و روزهای تعطیل نیز دستگاه‌های گرمایشی خاموش باشند.

در موارد مراعات نشدن بخشنامه یاد شده، برای اصلاح امر به واحد ذیربط اخطار شود و در صورت اصلاح نشدن وضع، ظرف مدت ٢ روز پس از اخطار، آن شرکت باید به قطع موقت گاز ساختمان متخلف اقدام کند و همزمان نیز موضوع را به دفتر وزیر محترم ذیربط و دفتر اینجانب منعکس کند.

این دستور وزیر و همچنین دعوت به کمپین  برخی از وزیران و معاونان رییس‌جمهوری در حالی صورت گرفته که از دید کارشناسان و شهردار تهران عامل اصلی آلودگی هوا ناشی از عوامل متعدد دیگری است که باید برای آن‌ها راه حلی اندیشیده شود.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم درباره تجزیه و تحلیل‌ها نهاد متبوعش می‌گوید: 82 درصد از آلایندگی هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک است؛ سهم خودروها، صنعت، نیروگاه و پایانه‌ها در تجزیه و تحلیل‌های ما مشخص شده و نکته‌ جالب این است که آلایندگی ناشی از گرمایش خانگی علی‌رغم تصور برخی افراد کم‌تر از 4 درصد است.

این تحقیقات به همراه صحبت‌های کارشناسان مبنی بر این‌که آلودگی هوا ناشی از عوامل متعددی همچون خودروهای فرسوده، افزایش نیافتن حمل و نقل عمومی، تولید موتورسیکلت‌های غیراستاندارد و عدم توجه به کاتالیست خودروها و ... است نشان می‌دهد که مسئولان ذیربط گاهی آدرس غلط می‌دهند.

مسئولان می‌توانند چالش‌هایی همچون تولید نکردن خودروی بی‌کیفیت، تحویل وام متقاضیان خودروهای فرسوده، عدم توزیع سوخت غیراستاندارد وارداتی،‌ تعطیلی کارخانه‌های تولید آلاینده، توسعه حمل و نقل عمومی و ...را راه‌اندازی کنند تا شاید هوای کلانشهرها و به ویژه پایتخت کمی بهبود پیدا کند.

مردم این روزها همچنان منتظر راهکارهای فوری و کوتاه مدت مسئولان هستند و هیچ‌گونه اتهام زنی سیاسی و یا فرافکنی را درباره آلودگی هوا نمی‌پذیرند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هومن ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    خانم دکتررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس