رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تا سه‌شنبه هفته جاری ۱۳ پیکر جان‌باختگان منا به کشور باز می‌گردد، گفت: احتمال دارد اعزام زائران به سوریه از نوروز ۹۵ از سر گرفته شود.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد در خصوص آخرین آمار سفرهای اربعین گفت: امسال یک میلیون و 700 هزار ایرانی به عتبات در ایام اربعین سفر کردند که افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با وجود محدودیت ویزای اجباری عراق، امسال زائران بیشتری نسبت به سال گذشته به عتبات سفر کردند و در سال 91- 70 هزار نفر، در سال 92 - 250 هزار نفر، در سال 93 یک میلیون و 600 هزار نفر و امسال یک میلیون و 700 هزار زائر ایرانی به عتبات سفر کردند.

وی با بیان اینکه تا آبان ماه سال جاری مدیریت سفر به عتبات با نماینده ولی فقیه در بعثه‌مقام معظم رهبری بود، گفت: به دلیل شرایط خاص امنیتی و پیروزی‌های ارتش عراق بر داعش و همچنین بمباران سنگین منافقین در پایگاه لیبرتی توسط گروه‌های مردمی عراق از سوی دولت درخواست شد تا مدیریت متمرکز اربعین به وزارت کشور واگذار شود و مدیریت بسیار خوبی هم صورت گرفت.

اوحدی با اشاره به گسترده شدن بزرگترین سفره پذیرایی از مردم توسط خود مردم در اربعین امسال گفت: امسال 160 موکب مردمی در مرز شلمچه برپا شد. همچنین خانواده‌ای در شلمچه خانه خود را برای تأمین مخارج موکب فروخت و خانواده‌ای دیگر وسیله نقلیه خود را فروختند.

رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص توسعه زیرساخت‌ها در مرزهای 3 گانه ایران و عراق گفت: در سال گذشته مرز مهران 30 گیت خروجی داشت که امسال به 100 گیت رسید و با پشتیبانی و مساعدت مالی سازمان حج و زیارت به وزارت کشور عراق 100 گیت ورودی به گیت‌های کشور عراق نیز اضافه شد.

وی با بیان اینکه باید به دلیل خدمات منحصر به‌فرد و تلاش‌هایی که سپاه پاسداران در اربعین انجام داد تشکر ویژه صورت بگیرد، گفت: امسال 450 دستگاه برای حمل و نقل زائران به صورت رایگان توسط سپاه پاسداران تأمین شد همچنین برای برگشت زائران روزانه 100 هزار غذا در هر وعده توسط سازمان حج و زیارت تهیه می‌شد و توسط هلی‌کوپترهای سپاه به مردم در راه مانده توزیع می‌شد همچنین سپاه پاسداران ظرفیت 40 هزار نفر اقامت شب در خرمشهر و 25 هزار نفر اقامت شب در چزابه را به سازمان حج و زیارت واگذار کرد و در قبال تمام خدمات و تلاش‌هایش هیچگونه تبلیغاتی را انجام نداد.

اوحدی با بیان اینکه امسال مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی دستور دادند که عکس‌هایشان در مسیر راهپیمایی حمل نشود، گفت: این تصمیم از سوی این دو مرجع عالیقدر شیعیان موجب ایجاد وحدت مثال‌زدنی در ایام اربعین شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار امیدواری کرد که با پیروزی‌های ارتش عراق مسیر سامرا باز شود و سفر به سامرا در بسته‌های سفرهای عتبات سازمان حج و زیارت قرار گیرد.

اوحدی با اشاره به اینکه قرار شد سال آینده تمام اعزام‌ها در اربعین به صورت کاروانی باشد، گفت: امسال در سامانه سماح یک میلیون و 200 هزار نفر ثبت نام کردند و برای تمام آنها نیز ویزا صادر شد.

وی با اشاره به اینکه سفر اربعین با بودجه دولتی قابل مدیریت نیست و تنها با پشتوانه مردمی قابل مدیریت است، گفت: امسال ما روی نرخ ارز صدور ویزا انتقاد داشتیم و به نظر ما 40 دلار نرخ خوبی برای سفر زائران اربعین نیست که در سال آینده باید اصلاح شود.

وی در خصوص از سر گیری اعزام‌ها به سوریه گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین مسئولین سازمان حج و زیارت و مسئولین سوری منعقد شد و قرار شد به مدت 6 ماه روی این تفاهم‌نامه کارشناسی صورت بگیرد و هیأت سوری به ایران اعزام شود. بعد از پیروزی‌های بزرگ سیاسی و میدانی در سوریه به نظر می‌رسد امنیت خوبی در این کشور برقرار شده است و می‌توان به از سرگیری اعزام‌ها امیدوار بود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: تفاهم‌نامه میان ایران و سوریه یک پیوست امنیتی دارد و سفیر سوریه در ایران توسط نخست وزیر سوریه به عنوان نماینده تام‌الاختیار این کشور برای تنظیم این پیوست امنیتی منصوب شده است و 2 هفته بعد نیز هیأت مشترک ما به سوریه اعزام می‌شوند و اگر تمام کارها خوب پیش رود امیدواریم در نوروز اعزام‌ به سوریه از سر گرفته شود.

وی در خصوص اقدامات امسال سازمان حج و زیارت در زمینه اعزام عتبات عالیات گفت: امسال کار مهمی از سوی سازمان حج، شرکت شمسا و بعثه مقام معظم رهبری صورت گرفت و آن هم تشدید نظارت بر مراکز غیرقانونی و برخورد با آنها است و همچنین معرفی بسته‌های مختلف سفر با قیمت‌های گروهی متفاوت است.

اوحدی در خصوص بسته‌های گوناگون سفر عتبات گفت: این بسته‌ها در قالب سفرهای 7، 5، 4 و 3 روزه است و متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه www.atabat.org.ir از نحوه سفرها مطلع و نوع سفر خود را انتخاب کنند. ضمن اینکه نرخ اعزام‌های هوایی ما در بسته 7 روزه بین یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 580 هزار تومان است و نرخ زمینی برای آن بسته نیز بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه زائران حتماً به دفاتر مورد تائید سازمان حج و زیارت برای اعزام به عتبات مراجعه کنند، گفت: متأسفانه برخی از دفاتر غیرقانونی زوار را با مبالغ اندک به عتبات می‌برند و در آنجا مبالغی اضافه را برای سفر به کاظمین و هزینه‌های خروج از مرز دریافت می‌کنند که از نظر ما غیرقانونی است.

وی به تفاهم‌نامه‌های سازمان حج با سازمان‌های دیگر اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد برای اعزام افراد تحت پوشش این سازمان با قیمت‌های پایین‌تر امضاء کرده‌ایم همچنین با بسیج تفاهم‌نامه‌ای برای اعزام کاروان‌های راهیان نور به کربلا امضاء کرده‌ایم.

اوحدی ادامه داد: قرار است در روز سه‌شنبه تفاهم‌نامه‌ای را با بانک ملت برای اعطای 20 هزار وام یک میلیونی با کارمزد 4 درصد به دانشجویان امضاء کنیم و همچنین تفاهم‌نامه‌ای شبیه آن را با بانک انصار برای اعزام دانش‌آموزان امضاء کرده‌ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار کاروان دختران مجرد دانشجو نیز راه‌اندازی شده است، گفت: قرار است کاروان‌های عتبات از 40 نفر به 80 و 120 نفر افزایش پیدا کنند و برای هر کاروان یک روحانی کاروان در نظر بگیریم تا شاهد کاهش 10 درصدی قیمت‌ها باشیم.

وی در خصوص اعزام‌های نوروزی سازمان حج به عتبات گفت: ثبت‌نام‌ اعزام‌های نوروزی از اواسط بهمن‌ماه آغاز و اعزام‌ها از 23 اسفند شروع می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت مفقودین و جانباختگان فاجعه مناء گفت: تا این لحظه از 461 جان باخته ایرانی فاجعه مناء فقط 3 مفقود داریم که امیدواریم تا پایان هفته این 3 مفقود نیز شناسایی شوند.

اوحدی ادامه داد: در روزهای نخست توانستیم 382 زائر جانباخته ایرانی را به کشور منتقل کنیم و 79 نفر از جان‌باختگان و مفقودین بدون مجوز در عربستان دفن شده بودند که 37 نفر از خانواده‌های آنان درخواست کردند که پیکرها به ایران منتقل شود و تاکنون 5 پیکر به ایران منتقل شده و تا سه‌شنبه همین هفته 13 پیکر دیگر نیز به ایران منتقل خواهد شد و امیدواریم تا هفته‌های آینده 22 پیکر دیگر نیز به ایران منتقل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون 65 خانواده با هزینه سازمان حج برای شناسایی مفقودین به مکه اعزام شده‌اند، گفت: برای تسلی خاطر آنها زمینه تشرف این خانواده‌ها به مدینه نیز فراهم شد.

وی با بیان اینکه پیگیری حقوق جان‌باختگان بر عهده معاونت کنسولی وزارت خارجه است، گفت: تاکنون چند پرونده درباره عربستان سعودی در وزارت امور خارجه باز است که در کنار فاجعه مناء به آنها نیز رسیدگی می‌شود از جمله پرونده هواپیمایی که در فرودگاه مدینه فرود اضطراری داشت و پرونده 2 پلیس مجرم فرودگاه جده که هفته پیش از سوی قوه قضاییه سعودی حکم این دو پلیس خاطی به وزارت کشور ابلاغ شد و ما منتظریم تا این حکم اجرا شود و پس از اجرا می‌توانیم طبق مصوبه شورای امنیت ملی درباره از سر گیری عمره تصمیم بگیریم.

اوحدی با بیان اینکه ما پس از فاجعه مناء در بیش از 16 شهر در میان خانواده‌های قربانیان حضور یافتیم و وظیفه دیگری که به عهده سازمان حج و زیارت در خصوص فاجعه مناء است تلاش برای فراموش نشدن این فاجعه و جلوگیری از به وقوع پیوستن مجدد حوادثی مشابه این است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: قرار است کتابی با عنوان «شرحی بر فاجعه غم‌بار مناء» از سوی سازمان حج و زیارت منتشر شود که در آن تمام مستندات این فاجعه منتشر شده است و همچنین امیدواریم با تشکیل NGOها بتوانیم یاد این فاجعه را زنده نگه داریم.

وی در خصوص حج تمتع امسال گفت: امسال 450 کاروان به حج تمتع اعزام خواهند شد در صورتی که سال گذشته 450 کاروان اعزام شدند و این یعنی امسال کاروان‌های ما بزرگ‌تر می‌شود همچنین سهمیه اعزام‌ها برای حج تمتع 95 ماننده حج گذشته است و تاکنون افزایش سهمیه نداشتیم.

وی افزود: در تمتع 94 تعداد 19 ایستگاه پروازی داشتیم که برای تمتع 95 به 20 ایستگاه رسانده‌ایم همچنان 60 درصد زائران مدینه قبل هستند و 40 درصد آنان مدینه بعد. در سال گذشته در 13 استان امکان انتخاب مدینه قبل یا مدینه بعد وجود داشت که امسال در تلاشیم تعداد این استان‌ها را افزایش دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: 17 مرداد عوامل ستادی سازمان حج و زیارت به عربستان اعزام می‌شوند و اولین پرواز زائران از 21 مردادماه به مدینه و از تهران انجام خواهد گرفت.

اوحدی اظهار داشت: در 17 ربیع‌الاول فراخوان سازمان حج و زیارت اعلام شد و در 17 و 18 بهمن‌ماه اطلاعات تکمیلی و اسامی کاروان‌ها و همچنین گروه‌های قیمتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر خواهد شد؛ همچنین امسال ثبت‌نام‌ها به صورت اینترنتی از طریق آدرس www.haj95.haj.ir انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه 23 بهمن‌ماه امسال ثبت‌نام استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین آغاز خواهد شد، گفت: در 21 و 22 بهمن‌ماه اطلاعیه ثبت‌نام‌های استانی اعلام می‌شود و براساس آن استان‌ها می‌توانند در روزهای 24 و 25 بهمن‌ماه برای حج تمتع ثبت‌نام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اینکه از مجموع شهدای مناء 76 نفر از اهل تسنن و 31 نفر هم از بانوان بودند، گفت: در بازدیدهایی که ما از خانواده‌های شهدای مناء داشتیم آنها یک خواسته مشترک داشتند و آن هم دیدار با مقام معظم رهبری بود که امیدواریم در آینده نزدیک این امر محقق شود.

وی در خصوص پوشش بیمه‌ای جان‌باختگان مناء گفت: ما با بیمه ایران کف قیمت با بالاترین پوشش خسارات برای بیماران، مجروحین و احتمال حادثه بستیم اما به استان‌ها ابلاغ کردیم که هر زائری که می‌خواهد می‌تواند از بسته‌های مورد تفاهم ما به عنوان بیمه تکمیلی استفاده کند که بیش از 20 هزار زائر از این بسته‌ها استفاده کردند.

اوحدی در خصوص دفن‌شدگان فاجعه مناء در مکه گفت: 42 خانواده جان‌باختگان منا درخواست کردند که پیکر عزیزانشان در همان مکه مدفون بماند و به محض از سر گیری عمره 2 نفر از بستگان آنان را برای زیارت قبور عزیزانشان به مکه اعزام می‌کنیم همچنین این عزیزان در مقبره‌الشهدای مکه دفن شده‌اند و تمام قبرها استاندارد و انفرادی است و عربستان متعهد شده که هیچ پیکر دیگری را در آنجا دفن نکند.

وی در خصوص کارت‌های شناسایی زائران تمتع گفت: در حال مطالعه هستیم تا پابندهایی را برای شناسایی افراد ایجاد کنیم و همچنین یک GPS جدید روی نرم‌افزارها و پابندهای شناسایی نصب شود که بتوانیم گم‌شدگان در تمتع را پیدا کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: امسال 10 درصد از عوامل ستادی ما محرم شدند و بخشنامه‌ای داریم برای تمتع 95 که هیچ مدیر کاروان و معاونی نمی‌تواند محرم شود و از عوامل ستادی و تیم‌های پزشکی فقط بار اولی‌ها محرم می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود فاجعه منا در تمتع امسال آیا پیش‌بینی می‌کنید که استقبال زائران از حج تمتع 95 کاهش یابد، گفت: وقتی که اعزام به عمره متوقف شد از 6.5 میلیون نفری که برای حج عمره ثبت‌نام کرده بودند 18 هزار نفر معادل با 2.5 درصد انصراف دادند اما از 1.5 میلیون نفری که برای حج تمتع ثبت نام کرده‌اند تا این لحظه حتی یک نفر هم انصراف نداده است زیرا حج تمتع یک فریضه واجب الهی است و در هیچ زمانی نباید متوقف شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس