سجاد اسلامیان، مدیر روابط عمومی جشنواره عمار می‌گوید: اگر مسئولین ارشاد تقویت جبهه فرهنگی انقلاب را در دستور کار خودشان قرار داده باشند باید نه عمار بلکه جریان فیلم‌سازی مرمی که تبلور ظاهری‌اش در عمار است را حمایت کنند.

گروه فرهنگی مشرق- در گرماگرم برگزاری ششمین دوره از جشنواره مردمی عمار هستیم همان جشنواره ای که فیلم‌هایش به دیدن مردم می‌روند نه مردم به دیدن فیلم‌ها. شاید همین جمله بتواند مسیر این جشنواره را برایمان روشن کند. فیلم‌ها آنقدر تنوع دارد که بتواند هم در مدرسه اکران شود و کودکان روستایی تماشایش کنند و هم منتقدین حوزه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی از دیدنش لذت ببرند . آثاری از فیلم‌سازان مردمی که مخاطبش همین مردم هستند و اکران‌های خودجوش و حمایت مردمی دارد ،در یک کلام عمار یک جشنواره تمام عیار مردمی است؛ به بهانه برگزاری ششمین دوره از جشنواره گفت و گوی کوتاهی با سجاد اسلامیان، مدیر روابط عمومی این جشنواره داشتیم.

**ششمین جشنواره عمار با دوره‌های قبل چه تفاوتی دارد؟آیا بخش‌های تازه ای به این دوره اضافه شده است؟

ششمین جشنواره، طبق هرسال برگزار شد با این تفاوت که با دو بخش جدید همراه است. دو بخش ویژه با محوریت «ایران و آمریکا» و «شهدای هفتم تیر» که علاوه بر این‌ها در کنار جشنواره فیلم عمار در این دوره، دو جشنواره «گرافیک عمار» و جشنواره «بازی‌های رایانه‌ای عمار» هم در زمان دیگری برگزار خواهد شد که به‌زودی اعلام می‌شود.

«جشنواره عمار» فیلم‌ها را به دیدن مردم می‌برد

** آیا این تفاوت در آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره هم نمود پیدا کرده است؟


بله. نمود بارزی هم داشته به طوریکه آثار دریافتی در این دوره هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت رشد چشم گیری پیدا کرده‌اند. این همان دستاوردی است که از دوره‌های پیش هدف‌گزاری شده است. یعنی ما بیاییم و جشنواره‌ای را که از حدود 20 اثر از دوره اول شروع کرده به جایی برسانیم که در این دوره میزبان 2000 اثر باشد.

**این هدف گذاری چه نمونه‌های برتری داشته است؟

 به عنوان نمونه می‌شود آقای هادی محمدیان را نام برد که با انیمیشن «پرواز تا بی‌نهایت» به جشنواره آمدند و در این روز‌ها انیمیشن «شاهزاده روم» را  روی پرده دارند که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است یا آقای عظیما را در گروه فاطمة‌الزهرا می شود نام برد که در شاخه انیمیشن کار می‌کنند و تولیداتشان در رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته و به علت آثار و فعالیت‌هایی که این گروه در زمینه مسائل ضد‌صهیونیستی دارند بارها صفحه اینستاگرامشان به مرکزیت شبکه بسته شده است. این‌ دوستان یک گروه از یکی از شهرستان‌های مشهد هستند که این‌طور جهانی شده‌اند و همین نشان از عملکرد و عدالت جشنواره دارد و البته آقای محمد باقر مفیدی‌کیا کارگردان فیلم داستانی«لکه» که در این دوره تیزر «کتاب شینا» را در جشنواره دارد و خیلی‌های دیگر که در هر دوره رشد کرده و با عمار پیش آمده‌اند.

**افتتاحیه امسال که هم‌زمان با میلاد با سعادت پیامبر اسلام بود را چطور دیدید؟

جشنواره در این دوره بسیار متنوع بود و چه در عرصه داستانی و چه در عرصه مستند و باقی بخش‌ها ما با حجم زیادی از آثار رو‌به‌رو بودیم به همین جهت تصمیم گرفتیم آثار منتخب در برخی بخش‌ها را در این روز اعلام و تقدیر کنیم تا بتوانیم در اختتامیه با فرصت بیشتری به جوایز بخش‌های اصلی برسیم مثل بخش «نقد و پژوهش مقالات سینمایی»، «لوح نگار»، «پوستر»، «فیلم ما»،«تیزر» و «نماهنگ» که از برگزیدگانشان در روز افتتاحیه تقدیر شد و علاوه بر همه این‌ها در این روز یک تقدیر خاص از فیلمی داشتیم که بیشترین استقبال مردمی را در طی اکران سال گذشته داشت.

**آیا اکران‌ها در ششمین دوره، همچنان خودجوش و مردمی برگزار می‌شود؟

«جشنواره عمار» فیلم‌ها را به دیدن مردم می‌برد

همانطور که از نام جشنواره مشخص است بخش عمده اکران‌های عمار طبق روال سال‌های گذشته به صورت خودجوش و مردمی برگزار می‌شود این همان بخش قابل تقدیری است که جشنواره کمترین هزینه را در این خصوص دارد و عملا هزینه صفر است چون مردم از هرآنچه در توان داشته مایه می‌گذارند و با حداقل امکانات این بخش از اکران را اداره می‌کنند.

 **هنوز  دست یاری نهاد‌ها سمت جشنواره عمار نیامده است؟

 در خصوص حمایت نهاد‌های دولتی در این مدت عمار یک ریال از دولت نگرفته است البته امسال بودجه‌ای را مجلس به جشنواره در خصوص برگزاری جشنواره دی‌ماه و کارگاه‌های آموزشی در خلال برگزاری داده است اما ارشاد همچنان حمایت نکرده است. اگر مسئولین ارشاد تقویت جبهه فرهنگی انقلاب را در دستور کار خودشان قرار داده باشند باید نه عمار بلکه جریان فیلم سازی که تبلور ظاهری‌اش در عمار است را حمایت کنند. حالا چرا این حمایت وجود ندارد باید این سوال را مسئولین ارشاد جواب بدهند.

«جشنواره عمار» فیلم‌ها را به دیدن مردم می‌برد

**بخش بین‌الملل که چند سالی است به جشنواره عمار اضافه شده در ششمین دوره چه وضعیتی دارد؟

بخش بین‌الملل از دوره چهارم و با 500 اثر ارسالی به دبیر خانه شکل گرفت که این آمار در دوره ششم به بیش از 3000 اثر رسید. ما به دلیل استقبال بالا از این بخش  آن را از بخش اصلی جدا کردیم. بخش بین الملل جشنواره عمار بهار سال آینده برگزار خواهد شد.

**در سالی که گذشت گروه‌ تکفیری داعش فجایع زیادی را در دنیا و به‌ویژه در جهان اسلام رقم زد که لزوم پرداخت به آن در جبهه فرهنگی احساس می‌شود جشنواره در این خصوص چه کرده است؟

یکی از موضوعات اصلی جشنواره عمار «بیداری اسلامی» است که از سال 2011 در کشور‌های عربی آغاز شد و این موضوع در جشنواره در همان دوره در نظر گرفته شد.امسال هم در این زمینه به خصوص درباره مدافعان حرم، آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شده که کارهای بسیار خوبی از نظر حرفه‌ای و سوژه پردازی است طوریکه احتمال دریافت جایزه در ششمین دوره را دارند.

**چشم ‌انداز این جشنواره در آینده چه‌طور می‌تواند باشد؟

در وهله نخست ما خواستار همکاری بیشتری با رسانه‌ها هستیم و در این زمینه تلاش می‌کنیم تا شناخت از جشنواره بیشتر شود. اگر گذشته عمار تا به امروز را دقیق نگاه کنیم می‌توانیم آینده چشم‌گیری را برای این جشنواره متصور شویم جشنواره رو به رشد است و ما امیدواریم چه در جذب مخاطب و چه در تولید آثار برتر انقلابی پیشرو باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس