زیاد شدن کاج و بابانوئل در اماکن فرهنگی تهران نشان می‌دهد که ما در ترویج و یا استفاده از مُدهای فرهنگی همچنان مصرف کننده کالاها، نظریه‌ها، هنر، سبک زندگی و... از دیگران هستیم تا فرهنگ اسلامی و ایرانی خود.

گروه فرهنگی مشرق- اغلب اوقات اماکن فرهنگی و هنری در بعضی تغییرات سبک زندگی مردم پیشتازند. یعنی حالا وقتی می‌بینی مراکز فرهنگی خصوصی با هم دارند کار مشترکی انجام می‌دهند باید خوب بو بکشی و ببینی چه اتفاقی دارد می‌افتد. مثل حالا که شهر کتاب و کتاب‌فروشی و سینما و ...هر کدام درآستانه سال نو یک کاج تزیین شده را توی ویترینشان گذاشته‌اند. خیلی پررنگ‌تر از سال‌های گذشته.

کاج‌ها خبر از تغییر می‌دهند؟

بعضی از مجتمع‌های خرید چند منظوره، کافی شاپ‌ها، شهر کتاب‌ها و حتی معابر و گذرگاههای عمومی مرکز و شمال تهران؛ این روزها شکل و ظاهری غریبه به خود گرفته است. با آغاز فصل زمستان و آغاز سال نوی میلادی؛ شمایل مراکزی عموما تجاری- فرهنگی در مرکز تهران با همیشه خود تا حدودی متفاوت است. این مراکز در آستانه سال نوی میلادی ۲۰۱۶در تهران  با نمادهای کریسمس یا مراسم عشای ربانی حضرت مسیح(ع)؛ تزئین شده‌اند.

کاج‌ها خبر از تغییر می‌دهند؟

تزئینی که در سال‌ّهای پیش در مراکز فروش هموطنان مسیحی و عموما ارامنه در خیابان‌های میرزای شیرازی، نجات‌اللهی، اطراف کریمخان و برخی از محله‌های شرق تهران  چشم‌نوازی می‌کرد و لب‌َها را به تبریک می‌گشود. اما امسال؛ انواع کاج ها، بابانوئل، هدیه دادن و مراسم جشن، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه مراکز تجاری – فرهنگی در همه‌جای تهران قرار گرفته است. اینکه چرا اقبال نسبت به این جشن، امسال رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، سوالی است که می توان از جنبه‌های مختلف به آن پرداخت.


کاج‌ها خبر از تغییر می‌دهند؟

تبادل اطلاعات و گسترش ارتباطات به واسطه عضویت در شبکه‌های اجتماعی، و زیستن در فضایی مجازی، کاربران را با دنیایی فراتر از مرزهای جغرافیایی خود آشنا کرده است. در برقراری ارتباط میان کاربران؛ فرهنگ از جمله مقوله‌هایی ست که منتقل می شود. سبک زندگی، نوع پوشش، نوع جهان بینی، دیدگاه های مختلف و متضاد در مورد مسائل اساسی و بنیادین در این فضا به سهولت در دسترس قرار دارد و در کمترین زمان، یک شهروند تهرانی می‌تواند با آنسوی مرزها تعامل و ارتباط داشته باشد.

کاج‌ها خبر از تغییر می‌دهند؟


بعد از کلیشه شدن تاخر فرهنگی شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران و نپرداختن به مسائل و مقولاتی که این فناوری می‌تواند برای هر کاربری چه فواید و پیامدهایی داشته باشد؛ امروزه عضویت در شبکه های اجتماعی برای شهروندان ضرورتی انکارناپذیر شده است. شبکه هایی که در ابتدای شروع فعالیت خود با ممانعت بسیار و سپس ادعای مدیریت از سوی مسئولین روبرو شد؛‌کنش افراط و تفریطی که برای جامعه ایران کاملا آشناست. در این میان اما، این افراط و تفریط؛ هزینه هایی را نیز بر جای گذاشته است. بعضی کاربران ایرانی شبکه های مجازی، امروز جشن کریسمس را در کنار جشن نوروز، شب یلدا، عید قربان و غدیر و بسیاری از آئین های سنتی و مذهبی؛ گرامی می دارند. گویی انتخابی برایش وجود ندارد و او در این مسیر از پیش تعیین شده؛ باید چشم بسته همراه با جامعه جهانی، با بابانوئلی که نماد یک اسقف مهربان ترکیه‌ای است، عکس بیندازد و در پیجِ خود تشخص اجتماعی اش را حفظ کند تا مبادا از جرگه دیگر همقطارانش جا نماند.

کاج‌ها خبر از تغییر می‌دهند؟

دیدن انواع و اقسام نمادهای جشن کریسمس در مراکز تجاری – فرهنگی تهران امروز، می تواند یادآور تمام المان‌ها و نشانه‌هایی باشد که سالیان سال در میان ما ایرانیان به تقلید استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، مراسم هدیه‌ دادن در روز ولنتاین بود که دیگر برگزاری مراسمش راه‌بندان و ترافیک ایجاد نمی‌کند اما هنوز در پیج‌ها حضور دارند! و گردش مالی بالای آن از مراکز تجاری – فرهنگی به سوپرمارکت‌های‌ِمحلی هم رسیده است، هرچند کم‌جان و بی رمق. شاید اگر به اطراف خود کمی نگاه تیزبین‌تری داشته باشیم، استفاده از انواع و اقسام نمادهای ادیان در زیورآلات جوانان، بدون هیچ فلسفه و بینشی و تنها برای به روز بودن و پیروی از مُد ما را در مسیری می اندازد که بازگشت از آن دشوار است. اما در نگاه به جوانان کشورهای اروپایی و امریکایی، هیچ نماد و نشانی از مذهب و آئین ایرانی- اسلامی دیده نمی‌شود. در تقسیم بندی‌های ارتباطی ما در میان کشورهای جنوب قرار داریم. کشورهایی که مصرف‌کننده و در حال‌توسعه محسوب می‌شوند. کشورهایی که همیشه باید یک نگاهی از بالا بر آنها سلطه داشته باشد.
اما از منظر دیگر، فروش کاج‌ها و دیگر المان‌های جشن کریسمس و گسترش این پدیده در یکی- دو سال‌ اخیر، نشان از نوعی میل به تغییر و دگرگونی در آداب و باورهای بعضی از ایرانیان باشد. ایرانیانی که دیگر نوروز برای آنها مفهوم دور هم جمع شدن و دید و بازدید به شدت و گرمی گذشته را ندارد. در روزهای آخر سال، با نزدیک شدن به ساعات سال تحویل، بسیاری ترجیح می دهند تعطیلات را به تنهایی در جمع کوچکی که خود انتخاب کرده‌اند، باشند یا به دیدن مناطق دیدنی خارج یا داخل کشور بروند تا اینکه تعطیلات خود را به دید و بازدید سپری کرده باشند. نوروزی که دیگر در آن صفای دهه‌های قبل دیده می شود و به جای خانه های شلوغ و پر از زمزمه های خنده و شادی، جاده هایی مملو از ماشین با سرنشینانی را در خود دارد که فردگرایی و دوری از جمع؛ جشن آنها را لذتبخش خواهد کرد.  نوروزی که سازمان ملل در 24 فوریه 2010، آن را به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان نامید. اما کمتر ایرانی احساس می‌کند که نوروز باستانی به جشنی بین المللی تبدیل شده است. در آستانه این جشن بین المللی، تهران؛ شهری که «دبیرخانه نوروز» است، اتفاقا بهترین مکان می‌شود برای قدم زدن؛ چراکه شهروندانش آنرا تنها گذاشته‌اند و برای رفتن از این شهر در ایام تعطیل؛ از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

اما به راستی به میزانی که کریسمس در ایران مورد توجه قرار گرفته است؛ نوروز درمیان سایر کشورها، جشن گرفته می‌شود؟ به جز کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان که به لحاظ فرهنگی و جغرافیایی، به ایران نزدیک هستند؛ سایر کشورهای دیگر چقدر در مورد نوروز می‌دانند؟ نوروز در فرهنگ آنها چه جایگاه و شانی دارد؟ آیا در جشن نوروز، سبزه های سفره هفت سین در خانه های آنها پیدا می‌شود؟ رنگ سبز کاجی‌هایی که این روزها، در تهران به وفور دیده می‌شود؛ به میزان سبزه‌ای که آنها بر سر سفره خود می‌گذارند؛ دیده می‌شود؟

کاج‌ها خبر از تغییر می‌دهند؟

به نظر می‌رسد، ما در ترویج و یا استفاده از مُدهای فرهنگی همچنان مصرف کننده کالاها، نظریه‌ها، هنر، سبک زندگی و... از دیگران هستیم تا فرهنگ اسلامی و ایرانی خود. تا سبزه نوروز جای خود را به کاج‌های شب کریسمس نداده است؛ تا مراکز تجاری – فرهنگی ستاره مهربانی بابانوئلِ پولدار را بر قلب کودکان‌مان حک نکرده‌اند، می‌توانیم امید داشته باشیم به هوشمندی انسان ایرانیِ امروز در ارتباط با فرهنگی که تلاش می‌کند از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی زیست محیطی، او را با خود همراه کند تا بدون چون و چرا پذیرایش باشد.

رویا سلیمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    مشکل نداشتن نماده اگه عمو نوروزو بزرگ کنیم مثلا فقط تو اماکن عمومی شکلات بده دست مردم خیلی ذهنیت رو مثبت میکنه نسبت به ایرانی بودن نمادها
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    كريسمس مبارك
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    نفوذ فرهنگی که میگن همینه دیگه .
  • امیر علی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام و سپاس از مشرق. بسیار به موقع و هوشمندانه بود. به نظرم بعضی ها که هنوز از تحلیل حماسه اربعین عاجزند به دنبال جایگزین کردن فرهنگ پسابرجامی هستند. ما به حضرت مسیح ارادت داریم اما اینجا مملکت شیعه و امام زمان است. اللهم عجل لولیک الفرج.
  • فرشاد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    آقا ما طبق گفته شما در اول این نوشته "خوب بو کشیدیم" رسیدیم به بوی گند مقاله شما!!! حالا چکار کنیم. داریم از هوش میریم. خدا وکیلی چند وقت بود "رو دل" فرموده‌ بودید که اینجوری باز شده؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    خود باخته گی فرهنگی یک مشت تازه بدوران رسیده بی هدف الکی خوش!
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    این خودباختگی همه ریشه در کودکی ما دارد. اینهمه سال برنامه های کودک سریالی خارجی تلویزیون حتما قسمتهایی را به جشن کریسمس خود با موسیقی ها و رنگهای زیبا اختصاص می دادند اما حتی یک سریال ایرانی که اختصاصا درباره عید نباشد از نوروز ما نگفت مثلا همین کیمیا که بک دوره زمانی چند ساله را نشان میدهد هیچ اثری از نوروز در آن نیست. آنچه از کودکی در ذهن ماننشسته مهم است در حالیکه نوروز خیلی بیشتر از ابنها جذبه و زیبایی دارد که رسانه های ما در نشان دادن ان کوتاهی کردند.
  • محمد از کرمانشاه ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    ملتی که تاریخ خودش رو فراموش کنه همین بلاهم سرش میاد ، وقتی اسم نوروز و مهرگان و کوروش و داریوش میاد یهو برخی انگار برق گرفتدشون ، وقتی اسم پدرانمون را روبه فراموشی میزاریم اینام میشه نتیجش.
  • mohsen ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    فازتون چیه منفی میدین؟
  • حسین ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اینا فاز ندارن همشون نولن به همه چی منفی نگامیکنن
  • حسین ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    مشرق جان اون موقع که زنان ما عفت و مردان ما با غیرت بیگانه شدن خطر تغییر نماد به گوش رسید نه حالا که دیگه...!!!
  • ممد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    يكي از ايرادهاي وارده به سايت مشرق اينه كه هميشه نيمه خالي ليوان رو مي بينه و اون رو بزرگ نمايي مي كنه در باره مردم ايران واقعيت اينه كه هميشه ايرانيها هنر رو در هرجاي دنيا مي بينند،اون رو ميگيرن و به سبك و سليقه خودشون اشاعه ميدند.وسلام
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    ممنون از نگاه دقیق و به موقع شما........ عالی بود.....
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    برادر عزیز نکته در اینجاست که اتفاقا 80 در صد همون کسایی که به کوروش و تاریخ باستان افتخار میکنن تو تهران درخت کریسمس تو ویتریناشون گذاشتن
  • aras ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    تولد حضرت مسیح تبریک داره و سال تحویل میلادی که به ما ربطی نداره که تبریک بگیم ، مثلا تا به حال ندیدم کسی سال نو چینی تبریک بگه (!!!) ، حالا اگه بگه ما چه واکنشی نشون بدیم شما راضی میشید ؟
  • فلانی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    من موندم جشن کریسمس به ما چه ؟ مگه مسیحی ها روز عید فطر یا عید نوروز به من و شما تبریک میگند؟ وقتی یکی از اعیاد خودمون فرا می رسه ( عید فطر , عید نوروز , عید ....) خیلی کم آثارش توی خیابونا دیده میشه . وقتی کریسمس فرا می رسه همشون میشند مسیحی و... میدونید چرا ؟ چون به قول خودشون کریسمس کلااااااااس داره ! دولت مثلا تدبیر و امید باعث این غرب گرایی بین مردم شده. شما وقتی کتاب هایی که در مورد بر اندازی ایران هست رو میخونی میبینی نوشته دیگه توان مقابله نظامی با ایران وجود نداره . بعدش چندتا راهکاری نوشته . یکیش غرب گرا کردن مردم ایران ! از ما گفتن بود ... مردم حواستون جمع باشه...
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    نکته جالبی رو بهش اشاره کردید، سپاس. البته اگر از همین الان پویشهایی برای معرفی و بزرگداشت نوروز، سپندرمزگان و نمونه هایی مشابه مذهبی و ملی آن تشکیل بشه، خیلی خوبه ولی عزم زیادی وجود نداره متاسفانه
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    ایراد تو خود همین نمادهاست. عمو نوروز و حاجی فیروز ما گدایی می کنند اما بابا نوئل اونها بخشنده است و می بخشد!
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    پایتخت شیعه و نماد مسیحیت واقعا چه مناسبتی داره مگه اعیاد شیعه رو مسیحیا حساب میکنن و یا عکس اولی که یه به اصطلاح هنر مند در کنار کاج ایا این در کنار نماد شیعه هم عکس میگیره
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    این کار فقط برای مد بودنه و ارزش دیگه ای نداره
  • مهدی از قم ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اقای محسن و حسین مشکل ما با بی هویتی و سطحی بودن شما است.دکتر شریعتی میگفت عده ای ایرانی در اروپا میرفتند اپرا و رنج میکشیدند تا این نمایش تمام شود و پول بلیط گران را پرداخت میکردند و لذت هم نمیبردند این کار را میکردند تا هر چی بیشتر مثل اروپایی ها شوند اصلا نه معنی این کار میفهمیدند نه میفهمیدند چی میگه.اینقدر این ادم ها الینه شده بودند و از خود خالی که مثل ادم اهنی فقط پیروی میکردند.روایت شما هم همین است.اگر کسی سال نو را به یه افغانی یا لبنانی یا سوری تبریک بگه همین امثال شما شروع به پرخاش گری میکنید ولی غلام دست به سینه انسان غربی هستید.انسانی که در طول تاریخ بیشترین خیانت ها را به من و شما و کشورمان کرده است
  • محسن ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    خودباختگی دلیلش نداشتن عزت نفسه ، باید یه فکری به حالروشهای تربیتی خانوادهها و جامعه کرد.
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اشتباهی منفی دادم ببخشید...
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    همون ملی گرا ها که تا اسم کوروش میاد سینه چاک میدن، درخت کریسمس هم استفاده می کنند !!!
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    بعضی ها فکر میکنند اینکار یعنی کلاس یعنی ما خیلی بلدیم و آبدیتیم
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    بیشتر این تصاویر مربوط به محل های خرید هم وطنان مسیحی است
  • مصیب ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    باسلام! وتبریک ولادت رسول مهربانیها محمدالمصطفی(ص) ومیلادابن مریم مسیح(ع) واقع مطلب اینه که کوتاهی ازماست که به مقوله فرهنگ تفننی وابزاری نگاه میکنیم ؛بفرمایید درکشور ی که مبنای انقلابش فرهنگی بوده چندتاحماسه سازفرهنگی داشته‌ایم ،چراکارگردانان، نویسنگان، روزنامه نگاران افراد ثابت قدم وماندگاری برای انقلاب وکشورنیستند خلق حسن رسول خداوساده زیستی ایشان کجای زندگی ما جادارد مبنای افکارماچیست؟ رضای خدا.یاغیر
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    تبریک به هموطنان مسیحی. دوستون دارم. اینایی هم که مسیحی نیستن و کریسمس میگیرن هیچی از خودشون ندارن
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    اینم مثل شمع روشن کردن برا فرانسویاس بدبختی ما ایرانی ها اینه همیشه فرهنگ بیرون رو به فرهنگ خودمون ترجیح دادیم حالا چی میشد اونا فرهنگ مارو کپی میکردن
  • هومن ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    فکر می کنم تمایل به کریسمس از تمایل قشری از ایرانیان به خارجی بودن و خارجی شدن بر می خیزد این که هفت سین یا چیز دیگری علم شود یک موضوع بی ربط است چون اگر اروپایی ها با یک چوب خشک هم مراسمی را برگزار کنند عده ای در ایران دقیقا همان کار را می کنند ولو این که بوستانی از گل های ایرانی یا هر چیز دیگری را به آنان به عنوان جایگزین وطنی عرضه کنید باید پذیرفت که - درست یا غلط - خود غرب و فرهنگ غرب برای بسیاری در ایران و خارج از آن جذابیت دارد و پیشنهاد دهنده ی این مشابه سازی های ناموفق فقط فهم خودش را به سخره می گیرد غرب برای ما شرقی ها - به غلط یا درست - نماد گسست از پایبندی های سنتی و آزاد شدن از کهنگی و پیوستن به جریان تغییر و نو شدن است چه بخواهیم و چه نخواهیم تنها نماد نو شدن و آزاد شدن برای شرقی ها و مسلمانان "غرب" است و گسترش کریسمس از چنین ریشه ی محکمی نشات می گیرد و یک مشت کارهای روبنایی چیزی در ریشه عوض نمی شود بلکه تنها باعث می شود یک نماد غربی به یک نماد دیگر غربی تبدیل شود
  • عرفان ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    باور بفرمایید بنده که لندن هستم از هر ۱۰ خانه فقط ۳ یا ۴ تا تزیین شدن و مراسم کریسمس رو اجرا و تا کنون بعد از چند سال زندگی هیچ بابا نوءلی ندیدم که در کوچه و خیابان دست بچه ها کادو یا یا شکلات بده. از این ۳ یا ۴ خانه یک صاحب خانه هم به جرات کلیسا شرکت خواهد کرد. عجیب ایران!!!!
  • عرفان ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نباید مردم رو سرزنش کنیم که چرا برخی آداب و رسوم قدیمی که دلیل منطقی و عقلی نداره رو اجرا نمیکنند.
  • عرفان ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    دقیقا مثل اسم شما!!!
  • عرفان ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فرنگ از همه رنگ!!! از قدیم بوده متاسفانه ضرب المثل انگلیسی. چمن همسایه سبزتره.!!!
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مرغ همسایه غازه!
  • مهدی 90085 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    جالب اینجاست تمام کسانی که این کار را میکنند افرادی هستند که برای نام کوروش وداریوش خودشان را ج.......................میدهند ؟؟؟؟؟؟؟
  • عباس ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بنظر من که کار بدی نیست. ما با خانواده رفتیم میرزای شیرازی. فضای خوبی بود. تفریحی کردیم و برگشتیم. نه مسیحی شدیم. نه از ایرانی و مسلمونی خودمون پشیمون شدیم. فقط جالب بود. کسی که با کاج عکس میگیره لزوما وطن فروش و اجنبی پرست نیست. ارامنه جریی از مردم ایران هستند. در قانون اساسی هم مورد حمایت قرار گرفتند. در جنگ شرکت کردند. شهید دادند. حالا چه ربطی به فرهنگ غرب داره؟ حالا مشرق منتشر نکن
  • عباس ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اخه چرا منفی میدین؟ مسیح که در قران امده. در قانون اساسی ما هم مورد حمایت هستند. در جنگ هم شرکت کردند و شهید دادند. دیگه چتونه؟
  • عباس ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    چه ربطی به شیعه بودن ما داره! مگه مسیح شما قبول نداری؟ مگه قانون اساسی رو قبول نداری؟ مگخ تو جنگ شرکت نکردند؟ مگه شهید ندادند؟ مگه مگه مگه
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نشنیدی که تو مجلس ختم می گن ان شالله تو شادی هاتون جبران کنم .داستان همینه
  • ناشناس ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    افراط و تفریط، بلای جان ما ایرانیان است. از مسئول و وزیر و غیره گرفته تا مردم کوچه و بازار. ممنون مشرق
  • آقایی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    خیلی جالب بود. ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس