رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات نباید تخریب‌کننده عزت ملی کشور باشد، گفت: نباید انتخابات طوری باشد که سایش‌های سیاسی در کشور ایجاد شود.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین همایش قضات دادسرای عمومی تهران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام میلاد حضرت محمد (ص) اظهار داشت: این ایام فرخنده را تبریک می‌گویم و این باعث خوشحالی و سعادت بنده است که در جمع شما حضور می‌یابم.

وی افزود: اینکه جرایم کاهش یابد کار لازمی است اما ما در این زمینه دچار کوتاهی شده‌ایم که احتیاج به تجدید نظر دارد.

رئیس مجلس قانون مبارزه با مواد مخدر را نیاز به بازنگری دانست و تأکید کرد: این قانون دو دهه است که در کشور اجرا می‌شود که در این زمان موقعیت خوبی است که آن را ارزیابی و بازنگری کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: با توجه به اینکه در صحنه بین المللی در موضوع مبارزه با مواد مخدر به یافته‌های جدیدی دست یافته‌اند لازم است که ما نیز تجدید نظری در این زمینه داشته باشیم.

وی  اضافه کرد: اینکه ما مقدار زیادی از نگاهمان به افرادی که معتاد است، به عنوان مجرم تمرکز داشته باشد درست نیست و نباید این طور باشد. خیلی از کشورها به این فکر پیوسته‌اند که معتاد مجرم نیست و بیمار است و جا دارد که اصلاحاتی در قانون مبارزه با مواد مخدر صورت گیرد، البته مجلس نیز آمادگی دارد در این زمینه با قوه قضاییه همکاری کند.

رئیس مجلس با اشاره به مشارکت قضات باتجربه در تدوین قوانین قضایی در کشور گفت: اینکه از تجربیات قوه قضاییه در تدوین قوانین قضایی استفاده شود، نگاه درستی است؛ البته اعضای کمیسیون قضایی مجلس نیز به کارشان آشنا هستند و اغلب از تجربیات قضات استفاده می‌کنند. ما در تدوین قوانین مهمی نظیر آیین دادرسی کیفری از بضاعت فکری قوه قضاییه استفاده می‌کنیم البته خودشان باید در قوه قضاییه جلسه بگذارند و افکارشان را به مجلس منتقل کنند.

لاریجانی با اشاره به مشکلات مالی ایجاد شده در قوه قضاییه و قضات در رسیدگی به جرایم و سطح زندگی آنها نسبت به سطح شغلی‌شان گفت: شما از نظر وضعیت مالی جزو خوب‌ها هستید و در بسیاری از راه‌های کشور نیز همین مشکلات مالی و اعتباری وجود دارد.

وی همچنین بنیه اقتصادی در سطح کلان را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: وقتی بنیه اقتصادی کشور در کلان تعریف شود خیلی از بخش‌ها دچار مشکل می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی رخ می‌دهد، با این شرایط اقتصادی اگر اصلاحاتی بخواهد در بخش‌ها ایجاد شود به سادگی صورت نمی‌گیرد.

رئیس مجلس در همین زمینه تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور به نحوی است که قدرت مانور و ایجاد ابتکار در اصلاحات را سلب می‌کند. البته سوءمدیریت و مشکل تحریم‌ها به وضعیت اقتصادی امروز منجر شده است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر نگاه کلی به وضعیت بودجه جاری و عمومی کشور داشته باشیم می‌بینیم که سهم آبادانی کشور به شدت پایین آمده است و این به دلیل تورمی است که در بودجه جاری کشور ایجاد شده است.

وی به ذکر مثالی از یکی از کشورها درباره وضعیت نیروی انسانی و جمعیت اشاره کرد و گفت: یکی از کشورها جمعیتش یک و نیم و یا دوبرابر جمعیت ما است اما نیروی انسانی فعال یک دهم است بنابراین مشخص است که ما در انبوه بخشنامه‌های اداری و دیوانی با مشکل مواجه هستیم و این مانعی برای رونق تولید در کشور شده است که نیازمند علاج جدی است.

رئیس مجلس همچنین بر شناسایی ریشه‌های جرم کشور تأکید کرد و گفت: باید ریشه‌های جرم را علاج کرد. بنابراین مقدار پرونده و مجرم در کشور ما اگر همین روال باشد، وضعیت همین طور است و این در شأن کشور ما نیست.

لاریجانی با طرح این سوال که باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که می‌خواهیم با علت برخورد کرده و یا با معلول مواجه شویم گفت: این شیوه برای بسیاری از بخش‌های دیگر کشور هم مطرح است، متأسفانه در بخش‌های دیگر هم اوضاع را به صورت وصله پینه‌ای علاج می‌کنند که ما امروز شاهد وضع موجود هستیم و می‌بینیم که اتکا بودجه به نفت بیشتر می‌شود.

وی با تأکید براینکه باید موانع از پیش پای مردم برای سرمایه گذاری برداشته شود اظهار داشت: با این روش دیوانی کشور نمی‌شود کاری انجام داد، باید سیستم دیوانی کشور چابک شود.

رئیس مجلس ادامه داد: شرایط ما از جهات مختلفی قابل تأمل است شاید ما در هیچ زمانی مانند امروز در شرایط به هم تنیدگی اوضاع داخلی و بین المللی نبوده باشیم.

لاریجانی شرایط منطقه‌ای را پرتنش و مخل امنیت دانست و اظهار داشت: با این شرایط منطقه در شرایط داخلی هم اوضاع اقتصادی به گونه‌ای است که باید به اقتصاد توجه شود.

وی همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 اشاره کرد و افزود: از نظر بین المللی در موضوع اتمی  و حقوق بشر درگیر بودیم که با تلاش زیاد و آگاهانه همراه با دقت مسیر هسته‌ای وارد مرحله دیگری شد در بازی‌ای که غربی‌ها 12 سال با ما می‌کردند وارد شرایط جدید حل موضوع شدیم و این کار با دقت صورت گرفته است.

رئیس مجلس ادامه داد: این سند برجام که به تفاهم رسید از جهاتی منافع کشور را تأمین می‌کند به طوری که هم دانش هسته‌ای در زمینه تحقیق و توسعه را برای ایران باقی می‌ماند و هم تحریم‌ها برداشته می‌شود. اگر ابعاد و ضمائم این سند مورد توجه قرار گیرد، می‌بینیم که این اهداف در آن هست اما شیطنت غربی‌ها پایان نمی‌پذیرد و با ایران شیطنت می‌کنند و در اجرای برجام نیز به دنبال شیطنت هستند.

لاریجانی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر لغو محدودیت در صدور روادید برای کشورهایی که با ایران و چند کشور دیگر تردد دارند، گفت: برخی از کارهایی را انجام دادند که با روح برجام سازگار نیست این نمونه‌ایست که باید مراقبت بیشتری داشت. باید توجه داشته باشیم که آنها در مقام اجرا روش‌های دیگری را دنبال می‌کنند و باید مراقب آن باشیم.

وی اضافه کرد: بلوکه کردن اموال ایران به خاطر دعاوی من درآوردی، سرقت است، اگر ایران منابعی دارد آیا شما می‌توانید آن را بلوکه کنید؟ این یک زورگویی است البته باید دستگاه دیپلماسی در داخل کشور چاره‌ای بیاندیشد.

رئیس مجلس مسائل بین المللی را "داغ" توصیف کرد و گفت: باید به این مسائل توجه کنیم. ما در منطقه امروز شاهد به هم ریختگی هستیم، در دو دهه اخیر موضوع تروریسم کمی و کیفی رشد پیدا کرده و مثل گذشته تروریست در غارهای افغانستان زندگی نمی‌کنند و امکانتشان مانند قبل نیست و سرزمین دارند و از طرفی از تجهیزات جنگی آمریکایی استفاده می‌کنند، بنابراین به جغرافیای کوچکی نیز معطوف نیستند و برای امت اسلامی ناامنی ایجاد کردند.

لاریجانی با بیان اینکه ایران در دو دهه اخیر با تروریسم بهترین مبارزه را انجام داده است اظهار داشت: رفتار ایران با تروریسم به گونه‌ای نبوده است که فقط مثل برخی کشورها بیانیه صادر کند و اقدام عملی جدی نیز انجام ندهد. بعید می‌دانم تروریسم در کوتاه مدت هلاک شود، بنابراین ما با این پدیده مواجه هستیم و زندگی می‌کنیم و باید شرایط داخلی را برای تبعات آن آماده کرد.

وی سال جاری را سخت‌ترین دوره در شرایط اقتصادی کشور دانست و گفت: امسال قیمت نفت سقوط جدی کرد و به زیر بشکه‌ای 30 دلار رسید تبعاً چون مسائل برجام اجرا نشده است از طرفی با فشار مواجه شدیم. البته مشکلات اقتصادی ما دارای موضوعات ریشه داری است.

رئیس مجلس اضافه کرد: رشد اقتصادی ما در این سه دهه گذشته، سه درصد بوده است که این برای کشوری که می‌خواهد استقلال داشته باشد، در مقایسه با کشورهای دیگری که در اقتصاد جهندگی دارند، سهم خوبی نیست.

لاریجانی ادامه داد: همیشه تورم ما دو رقمی بوده است در شرایط تحریم نیز ما تورم دو رقمی داشته‌ایم بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد ریشه داخلی و ساختاری دارد، لذا شرایط اقتصادی سخت است، البته با اجرای برجام امیدواریم که شرایط بهتر شود و پیش بینی می‌شود که در سال آینده از نظرنرخ رشد اقتصادی از وضعیت معقولی برخوردار شویم.

وی با بیان اینکه برای خروج از وضعیت اقتصادی موجود نیازمند مجاهدت در این عرصه هستیم، گفت: تا وقتی که اقتصادی بومی نشود این مشکلات قابل حل نیست، با شرکت‌های دولت شاهد جهشی در اوضاع اقتصادی نخواهیم بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: مجموع این شرایط اقتضا می‌کند که در کشور همبستگی ملی را دنبال کنیم.

لاریجانی ادامه داد: وقتی رهبری انقلاب راجع به نفوذ صحبت می‌کند، باید به همبستگی درونی و ملی توجه کنیم زیرا این مسئله مانع نفوذ کشور می‌شود؛ باید منافع ملی مدنظر قرار داده و چالش‌های سیاسی را کاهش دهیم تا بتوانیم با نفوذ مقابله کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وضعیت مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور گفت: وقتی مردم احساس یکرنگی کنند و آرامش روانی داشته باشند، همبستگی ملی محقق می‌شود که هم رسانه‌ها و هم قوه قضاییه در آن نقش دارند.

رئیس مجلس قوه قضاییه را مظهر اقتدار ملی دانست و اظهار داشت: مردم باید با اطمینان به قوه قضاییه تکیه کنند و این پرستیژ برای قوه قضاییه مهیا شود.

لاریجانی با تأکید براینکه تضعیف و تخریب قوه قضاییه آرامش روانی جامعه را برهم می‌زند گفت: البته در این زمینه رفتار قوه قضاییه هم خیلی مهم است اما دیگران هم باید به این نکته توجه کنند.

وی تأکید کرد: قوه قضاییه باید طوری عمل کرده و سلوکی داشته باشد که آرامش روانی را به جامعه بدهد، گفت: مردم باید از رفتار قوه قضاییه مطمئن باشند که مصدرها ملاک نیست بلکه قانون ملاک است.

رئیس مجلس همچنین به افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی براساس آمارها اشاره کرد و افزود: سرقت های مسلحانه و نیز مواردی نظیر مواد مخدر از جمله موضوعاتی است که افزایش یافته و امنیت اجتماعی را برهم می‌زند. پیش از اینکه به مجازات این افراد فکر کنیم باید کاری کنیم که قوانین بازدارنده باشد البته رسانه‌ها باید کمک کنند که آسیب‌های اجتماعی رخ ندهد.

لاریجانی وضعیت تجاوز به عنف در جامعه را تأسف بار دانست  و اظهار داشت: معمولاً رسانه ملی از بیان این گونه جرایم پرهیز می‌کند اما بنده معتقدم که باید در سطح رسانه ملی مطرح شود تا آگاهی ایجاد کند.

وی در ادامه اطاله دادرسی را باعث کم اثر کردن جرم دانست و افزود: قوه قضاییه کمتر در صحنه جرم حضور می‌یابد تا سروصدایی برای جرم صورت گرفته راه بیاندازد و این مطلوب نیست. باید قضات طوری رفتار کنندکه بازدارنده باشد.

رئیس مجلس تحقق امنیت اجتماعی را یکی از شاخص‌های برقراری همبستگی ملی دانست و گفت: باید به امنیت اجتماعی بها دهیم تا همبستگی ملی رخ دهد. در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید با مفاسد اقتصادی در کشور به طور جدی برخورد شود، گفت: اگر مفاسد در ادارات شیوع پیدا کند برخورد با آن کمی سخت می شود که این مسئله خیلی مهم است و باید به آن توجه کنیم.

لاریجانی همچنین به ابلاغ قانون پیشگیری جرایم از سوی قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: اگر جرایم اقتصادی فراگیر شود، مبارزه با آن سخت خواهد بود. باید طوری باشد که کسانی که کار اقتصادی می‌کنند احساس کنند که فضای امن برای آنها فراهم است.

وی همچنین مشکل بیکاری در کشور را یکی از مواردی دانست که همواره دولت‌ها با آن دست به گریابنند، گفت: در سیستم دولتی شغل ایجاد نمی‌شود شغل از زمانی ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند نه اینکه سرمایشان را به سمت دلالی سوق دهند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به فضای کشور در آستانه نزدیکی به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری اشاره و تأکید کرد: در شرایط انتخابات معمولاً ولوله سیاسی در کشور ایجاد می‌شود، باید شرایط کشور آرامش داشته باشد. دلیلی ندارد که هیاهوی سیاسی در انتخابات به راه بیفتد.

لاریجانی اضافه کرد: انتخابات برای یک کشور مردم سالار امر مبارکی است و چرخش نیرو در آن رخ می‌دهد که باید این ظرفیت استفاده شود.

وی یکی از امتیازات ایران در منطقه را دموکراسی قوی دانست و افزود: سوالی که مطرح است این است که چرا باید در زمان انتخابات نگرانی برای مسائل امنیتی ایجاد شود؟ اگر همه احساس کنند که از پشتیبانی قانونی برخوردارند و رقابت‌ها مطابق قانون است نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: انتخابات نباید تخریب‌کننده عزت ملی کشور باشد و تبلیغات نیز نباید طوری باشد که افراد تخریب شوند و سایش‌های سیاسی در کشور ایجاد شود و به جای هم‌افزایی شاهد سایش‌های سیاسی باشیم. قوه قضائیه در این بین نقش اساسی دارد.

لاریجانی با بیان اینکه باید از ظرفیت انتخابات برای افزایش همبستگی ملی دوباره استفاده کنیم افزود: چه کاندیداها و چه مسئولان اجرایی و چه قوه قضائیه به عنوان مظهر عدالت در کشور ما باید این فضا را برای ایجاد همبستگی ملی در برگزاری انتخابات ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: همه موارد در انتخابات باید بر اساس قانون باشد و هر کسی باید قاعده خودش را انجام دهد و قوه قضائیه هم در این بین دقت کافی داشته باشد.

رئیس مجلس با ابراز امیدواری از اینکه شاهد انتخاباتی پرثمر و سرنوشت‌ساز در کشور باشیم، گفت: اقبالی هم که مردم در نام‌نویسی انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از خودشان نشان دادند، نشاندهنده نشاط و انگیزه مردم برای تعیین سرنوشت‌شان است و احساس هم‌سرنوشتی نسبت به یکدیگر دارند که ایجاد رقابت بزرگ در کشور قابل تقدیر است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس