جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اظهاراتی تحقیر آمیز گفت از آنجا که برای امریکا امنیت شهروندانش مهم است، قانون جدید ویزا اجرا خواهد شد.

 به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در اظهاراتی تحقیر آمیز گفت از آنجا که برای امریکا امنیت شهروندانش مهم است، قانون جدید ویزا اجرا خواهد شد.

وی که روز دوشنبه به وقت واشینگتن (30 آذر) با خبرنگاران سخن می گفت، تاکید کرد امریکا از ابتدا هم گفته بود اعمال تحریم های تروریستی علیه ایران را ادامه می دهد.

وی در پاسخ به سوالی در این باره گفته است: «مطمئنا وزیر نگرانی خود را درباره این موضوع به ظریف اعلام کرده است.او این موضوع را در نامه خود آورده است اما تصویب این قانون نقض طرح جامع اقدام مشترک یا تعهدات نیست. وزیر خارجه این موضوع را بیشتر شفاف سازی کرده است که ما این قانون جدید را اجرایی می کنیم و این موضوع در تجارت مشروع با ایران و در حیطه هایی که تحریم ها رفع می شوند دخالتی ایجاد نمی کند. تحریمها زمانی رفع می شوند که ایران گام هایی کلیدی برای عمل به تعهداتش بر اساس طرح جامع اقدام مشترک بردارد. من لازم می دانم که در اینجا موضوعی را درباره برنامه صدور ویزا که پیشتر گفته ام بار دیگر تکرار کنم. ما خواهان تعامل با کنگره در این رابطه بوده ایم و این کار را در رابطه با ایجاد این قانون جدید انجام داده ایم. این موضوع مهمی است که افرادی که به آمریکا می آیند بررسی شوند تا ما از هر لحاظ امنیت و ایمنی مردم آمریکا را تضمین کنیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که این قانون جدید تداخلی با منافع مشروع تجاری ایران داشته باشد. این موضوعی است که وزیر خارجه به آن اشاره داشته است».

کربی با تاکید بر اینکه «این قانون کاملا اجرایی می شود» ادامه داده است: «لازم است در اینجا به چند موضوع اشاره کنم. اول اینکه این قانون مانعی برای مسافرت به آمریکا و یا گرفتن ویزاهای غیر مهاجرتی یا همان ویزاهای تجاری ایجاد نمی کند. واحد های کنسولی ما به تجهیزات لازم برای پاسخگویی به افزایش درخواست ها مجهز خواهئد بود. دوم اینکه وزیر خارجه در نامه خود به این موضوع اشاره کرده است که ما ابزارهای بالقوه ای در اختیار داریم تا این موضوع تضمین شود که اجرای این قانون دخالتی در اجرای طرح جامع اقدام مشترک و یا مسافرت های تجاری مشروع نداشته باشد. هنوز راههای مشروع زیادی وجود دارد که مراودات تجاری با ایران می تواند صورت گیرد. متوسط زمان انتظار برای درخواست وقت ملاقات برای صدور ویزا کمتر از ده روز است. این در حالی است که در اکثر موارد این زمان تنها یک تا دو روزاست».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود: «چرا نام ایران در بین چهار کشوردر این قانون آورده شده است»، می گوید: «این به دلیل این است که این کشور حامی تروریسم است و هنوز در این فهرست قرار دارد. این موضوع سبب شده است که سفر به ایران در این قانون و مفاد آن گنجانده شود».

سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین تاکید کرده است: «ما درباره این موضوع در گذشته صحبت کرده ایم. توافق با ایران به منظور بستن راه این کشور به طرف دستیابی به تسلیحات اتمی بود و ما از ابتدا گفته ایم که ما همچنان به وضع تدابیر یکجانبه و چند جانبه به منظور مقابله با دیگر اقدامات بی ثبات کننده ایران که این کشور همچنان از توانایی اجرای آنها برخوردار است و یا اینکه آنها را اجرا می کند ادامه می دهیم. یکی از این موارد حمایت ایران از سازمان های تروریستی است. ما از ابتدا گفته ایم که چشمان خود را به روی این موضوع نمی بندیم و نبسته ایم. بر این اساس برنامه صدور ویزا به منظور متوقف کردن منافع مشروع تجاری با ایران و پس از اجرایی سازی توافق نیست. این به منظور تضمین نخستین تعهد ما به کشورمان و تامین امنیت و ایمنی مردم آمریکا است. این موضوع نمی تواند طرح جامع اقدام مشترک را تضعیف کند. ما صد در صد به این طرح متعهدیم و انتظار داریم که ایران هم به جلو حرکت کند. این هدف نامه نگاری اخیر وزیر خارجه بوده است».

همه اینها در حالی است که وزارت خارجه ایران می گوید نامه جان کری یک تضمین محکم است که ثابت می کند قانون جدید ویزا به برجام صدمه نخواهد زد.

منبع: ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • محسن ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تبعه عربستانی میاد آمریکا بمب گذاری می کنه ولی علیه اونها تهدید و تحریمی صورت نمیدید؛ چرا؟؟؟
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اصلا اهمیتی نداره
  • بیژن ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تا قبل از برجام که خوب و مهربون و "درخت دوستی بنشان" می خوندید...
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    لعنت به دروغگو های عالم
  • سیرز ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آمریکا پدرسوخته عالمه لعنتی... دروغگو اند
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    وزارت خارجه آمریکا باید بره تعطیل کنه دروغگو ها
  • سیروس ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    لعنتی ها دغل باز عالمند این آمریکایی ها
  • مسی خطر ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    نه که واسه من داره قرار بود پسته بفرستم نیویورک، آیفون بیارم
  • حامد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    جونم چه شاعر شدی بیژن جون
  • فلانی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    مردم غیرتتون کجا رفته ؟ اینقدر بی غیرت شدید که یه آمریکایی بهتون بی احترامی کنه و بخندید ؟ کو غیرت جونای 40-50 سال پیش ؟
  • مهدي ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    يك نفر از اقايون ديپلمات بياد جواب بده.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    یعنی سخنگوی وزارت خارجه میتونه بدون تایید وزیر خارجه این حرفها رو بزنه که آقایون به نامه اش استناد میکنند؟ چی میشه گفت؟
  • هما ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    فلانی جان عیبه نگو ؟ مگر نمی دانی هرچه ما بگیم با روح توافق مغایرت داره؟ نمی دانی ؟؟؟؟؟؟جمیعا جهت شادی روح توافق یک زرشک بفرستید .... زکی
  • هما ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تبعه ال یهود وهابی و داعش نجس دست نشانده امریکای جنایت کار هست .ننگ بر تروریسم و حامیانش .
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اصلا امنیت شهروندان مفت خور شما سگ های هار برامون مهم نیست برای ما امنیت شهروندان ایرانی ، سوری ، عراقی ، یمنی ... مهمه تو سگ هار آدم کش دهن گاله رو حتما ببند
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    از همه برادران وخواهران تقاضا می کنم نظرات خود را حتما در سایت وزارت امور خارجه هم بنویسید و مطرح کنید همچنین در صفحه فیس بوک وزیر خارجه هم نظرات خود را بنویسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس