درحالی که مجلس نمایندگان آمریکا با مصوبه‌ای ضدایرانی ضربه‌ای به برجام و کشورمان زده است برخی خوش‌‌خیالان با رویکرد توجیهی و نادیده گرفتن واقعیات، برای طرف مقابل حق‌تراشی می‌کنند؛ رویکردی که بی‌شک حریف را تشویق به ادامه تحریم‌ها و فشارها می‌کند.

حرف‌های عجیب مشاور ظریف برای توجیه مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکاگروه سیاسی مشرق – مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا که محدودیت تنبیهی خاصی برای مسافران خارجی به کشورمان ایجاد می‌کند تبعات اقتصادی و سیاسی خاصی برای کشورمان دارد و با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. بعد از اینکه محمدجواد ظریف،‌ وزیرخارجه کشورمان این مصوبه را متعارض با برجام خواند، جان کری با نگارش نامه‌ای متناقض مدعی شد که این قانون طوری اجرا می‌شود که ضرری به برجام نرساند! [1]

بعد از این ماجرا بود که سونامی تفسیرهای خوش بیانه از مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا برای توجیه این ماجرا فضای سیاسی کشور را احاطه کرد. سیدعباس عراقچی معاون وزیرخارجه کشورمان با نادیده گرفتن تفاوت ارزش حقوقی نامه وزیرخارجه آمریکا با قانونی که با امضای رئیس‌جمهور این کشور لازم‌الاجرا شده است، در صفحه اینستاگرامش نوشت:‌ «نامه آقای کری وزیر امور خارجه آمریکا تعهد محکمی از سوی دولت آمریکاست مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت‌آمیز برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند.»

حرف‌های عجیب مشاور ظریف برای توجیه مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا


پس‌ازاین اظهارات موج تفسیرها از سوی افراد حامی آمریکا آغاز شد. در همین راستا علی خرم مشاور وزیر خارجه که یکی از حامیان رابطه با آمریکاست در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب بهار گفت:‌ «منشأ قانون مقابله با تروریسمی که آمریکا تصویب کرد نیز همان شعار «مرگ بر آمریکا» است که در ایران گفته می‌شود. زمانی‌که ما این شعار را می‌دهیم با آمریکا اعلام دشمنی می‌کنیم، در این صورت نیز آمریکا نیز در بررسی‌های خود این‌طور ارزیابی می‌کند که اگر قرار باشد از طرف دولت‌ها تهدید علیه ایالات‌متحده شکل بگیرد، در پیش‌فرض آن‌ها یکی از این دولت‌ها همانی است که رسماً شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهد. بنابراین این موضوع را باید از زاویه درست آن تحلیل کنیم؛ یعنی اگر در ایران چنین برخوردی با آمریکا نمی‌شد، این کشور نیز هیچ‌گاه ایران را جزو آن چهار کشور قرار نمی‌داد»[2]

حرف‌های عجیب مشاور ظریف برای توجیه مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکاخرم در حالی با گرایش کدخدامنشی آمریکا رفتار متعارض مقامات این کشور با برجام را رفتاری متقابل نسبت به فضای داخلی ایران قلمداد می‌کند که پیش از بیان می‌کرد با وجود روی کار آمدن دولت روحانی فضا دیپلماتیک با آمریکا بسیار تغییر کرده است.

وی یکی از کسانی است که همواره در مورد ایجاد رابطه با آمریکا سخن گفته است و بخش اعظمی از یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایش در همین زمینه است. خرم در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره رابطه ایران آمریکا می‌گوید: «به نظر من همه رفتارهای ایالات‌متحده پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری دگرگون شد و امروز می‌توان چرخشی جدید در نوع نگاه آمریکا به ایجاد رابطه بین دو کشور دید. به‌صورت ویژه، رفتار آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییر کرده است.»[3]

درحالی‌که با نگاهی به مصوبه ضد ایرانی جدید آمریکا که در ادامه تحریم‌های گذشته است به‌خوبی می‌توان این موضوع را متوجه شد که تغییری در رفتار آمریکا در قبال ایران باوجود روی کار آمدن دولتی که تنش‌زدای را تدبیر راه خود کرده، ایجاد نشده است.

مشاور وزیر خارجه در شرایطی در حالتی مرعوب مصوبه ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا را عملی متقابل توصیف می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در جریان برجام با سیاست «با دشمنان مدارا» دولت یازدهم پیش رفته است.

جالب اینجاست که نویسنده بی‌بی‌سی فارسی نظری متفاوت نسبت به خرم دارد و درباره عملکرد ضدایرانی تازه ایالات متحده می‌نویسد: «تصویب قانون محدودیت مسافرت به ایران، این استدلال را قوی‌تر می‌کند که هرگاه ایران خواست به امریکا نزدیک شود، امریکایی‌ها از پشت به آن خنجر زدند. درست مثل زمانی که ایران در حمله امریکا به طالبان همکاری کرد ولی در عوض امریکا ایران را محور شرارت خواند.»

بااین‌حال به نظر می‌رسد رویکرد تفسیری توجیهی این افراد خوش‌خیال که با محوریت حق‌طلبی برای عمل ضدحقوق بشری آمریکا انجام می‌شود، بیش از آنکه سودی به حال کشورمان باشد دریچه‌های تازه‌ای برای طرف آمریکایی جهت اعمال فشار بر کشورمان باز می‌کند. این درحالی است که طرف مقابل به ایران ضربه‌ای وارد کرده است و این افراد با نادیده گرفتن آن به‌طرف مقابل هم حق می‌دهند! به نظر می‌رسد این روش در بلندمدت باعث تشویق رفتار خصمانه آمریکا علیه کشورمان خواهد شد و خود عاملی برای زمین خوردن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) می‌شود. محتمل است که آمریکایی‌ها با این قدم تلاش می‌کنند اقدامات دیگری نیز انجام دهند و به نظر کارشناسان تحریم‌های جدید در حوزه محلی و فدرالی ازجمله برنامه‌های دیگر یانکی‌ها بر ضد کشورمان باشد که متأسفانه افراد خاصی با تفسیرهای توجیهی به این ماجرا پروبال می‌دهند.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/510827

[2] http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/8340

[3] http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3053867


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • سعید شمالی ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    لالالا خرم بخواب لالالا گل پونه خرم هنوز خوابه.
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا زمانی واقعی است که 1.هواپیمای مسافربری و نظامی بسازیم 2.لوکوموتیو و قطارهای سریع السیر بسازیم 3.ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین تولید کنیم مثل (لودر، بولدوزر، گریدر، انوع جرثقیلها و انواع دستگاههای تراش ، فرز و پرس و جوش نقطه ای و روباتهای جوشکار و انواع ماشین آلات بسته بندی و...) 4.توربین بسازیم(فقط دو کشور می توانند بسازند توربین توسط لیزر به صورت یک تکه ساخته می شود) 5.خودرو بسازیم آن هم واقعا خودرو باشد نه تابوت مرگ. 6.انواع تجهيزات الكترونيكي،ناوبري و مخابراتي بسازیم. 7.... با شعار دادن فقط دشمنیها بیشتر می شود باید در عمل شعار مرگ بر آمریکا محقق شود و آن چیزیی نیست جز توسعه(پیشرفت مادی و معنوی) کشور.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اینم یکی دیگه از مردان رئیس جمهوره مرادخانی، ظریف، جهانگیری، جهانگرد، و... و... الی ما شاء الله
  • ناشناس ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    وقتی اوباما مصوبه کنگره را امضاء کرده یعنی دولت امریکا موافق تحریم جدید بوده و نامه کری به ظریف فاقد ارزش است و فقط برای این است که ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید .
  • ناشناس ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    علت اصلی شعار مرگ بر امریکا همین است که مانع توسعه و پیشرفت ما در قبل از انقلاب شدند و منابع نفتی ما رو غارت کردند و الآن هم همین جنجال هسته ای برای متوقف کردن توسعه علمی و صنعتی ایران بود .
  • ناشناس ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    تا زمانی که امریکا روحیه قلدری و استکباری دارد و کشورهای استقلال طلب را سرکوب میکند و از تروریسم در منطقه و جهان حمایت میکند شعار مرگ بر آمریکا و مبارزه با استکبار جهانی ادامه دارد انشاءالله .
  • ناشناس ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    دشمن اصلی ما امریکاست ؛ مرگ بر امریکا
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    واقعا برای شما ایرانی ها متاسفم تا کی قرار است سرتان رو مثل کبک تو برف کنید و واقعیات رو نبینید
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    بیشمار مرگ بر امریکا و هامیانش
  • فلانی ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    این کار آمریکا نقض توافقات بود . از همه مهم تر این اجنبی ها به ایرانیان توهین کردند و ما رو وحشی خطاب کردند و گفتد ما عامل نا امنی برای کشورشون هستیم . دست از سر این مسخره بازی ها بردارید ! یک کلام ختم کلام : ایرانی می میره ذلت نمی پذیره.
  • فلانی ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ و ننگ بر شیطان بزرگ , تروریست به ذات آمریکا.
  • حسن ازساوجبلاغ ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    تعجب میکنیم که چراتریبون آزاد دراختیارافرادی قرارمیگیرد که عملا با نظام اسلامی درایران وفریادهای عدالت خواهانه درسراسرجهان که با شعاراستراتژیک ((مرگ برآمریکا)) به جهانیان مخابره میشود،مخالفت علنی ومشهود دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چراجازه میدهیم کسانی درراس امورباشند که خودراباخته اند وفراموش نموده اند که آمریکا چه برسراین مردم آورده است.ازساقط کردن هواپیمای مسافربری با حدود سیصدمسافربیگناه گرفته تا انواع جنایات تاریخی ازصدرمشروطیت تاحال............واین قصه ادامه دارد. چراعده ای مانند کبک سرشان رادربرف فروکرده اند وخودرا به نفهمی زده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • قاسم ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    وقتی رهبری می فرمایند عده ای در مملکت به دنبال بزک کردن چهره آمریکا هستند فکر می کنید منظور ایشان مردم کوچه و بازارند؟منظور ایشان دقیقا مسئولین غربزده هستند.خدا حفظ کنه آقای رحیم پور ازغدی را که گفت برخی مسئولین سی و چند ساله می خواهند انقلاب را سرنگون کنند ولی مردم نگذاشته اند.راستی چند روز دیگه سالروز حماسه نه دی هست.بیایید با شرکت باشکوه در این مراسم جواب امثال این غربزده را محکم بدهیم.البته مشرق مدتیه خیلی محافظه کار شده بیشتر کامنتهای من را منتشر نمیکنه!
  • ناشناس ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مصوبه اخیر کنگره نقض آشکار برجام است و توجیه پذیر نیست !
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    باز هم ماستمالی
  • مخمد ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    برای امریکایی هامهم نیست ایرانیها چه میگویند مهم اینست که چه میکنند ایران حلو اجرای طرح های انها را گرفته ومیخاهدمستقل باشدوانهامخالفند
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    فعلا که داشتیم این کارو میکردیم که با لخند پریدن وسط گفتن شعار ندین! ولی مغلطه ات از اون مغلطه هاست که زمان رضا شاه مد بود. این کارو نکنین به اش یه کار دیگه بکنین شعور از شعار میاد. تو که اونو نداری درباره این حرف نزن
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    +10000000
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    شرمنده می فرمائید باور کنید امریکا هم به این همه شکسته نفسی راضی نیست.....فاعتبروا یا اولی البصار
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آمریکا مظهر استکبار جهانی است و پایه های آن بر جهانخواری ، کشتار ، دروغ ، بدعهدی ، تروریسم ، جنایت و.... استوار است هیچگاه حق و باطل با هم جمع نمی شوند و همواره بین حق و باطل مبارزه هست و تا آمریکا هست این مبارزه ادامه خواهد یافت و تلاش عافیت طلبان و مزدوران آن برای توجیه اقدامات این رژیم ددمنش و سردمداران فاسدش آب در هاون کوبیدن است
  • وحید ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    با این توجیهات خوش خیالانه شعار مرگ بر آمریکا حذف نخواهد شد.
  • وحید ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    شما خیلی فعالی تو مشرق!!! چرا مگه ما ایرانی ها چه کار کردیم؟ آمریکا فیلم دروغی درست کرد که آدم برده به کره ماه، بعد گندش در اومد ما چیزی نگفتیم. 11 سپتامبر درست کرد گندش دراومد باز چیزی نگفتیم. حالا میخواهیم آمریکا رو زیر پا بگذاریم. چه اشکالی داره؟؟؟؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    از تعداد نظرات سانسور شده دروغهاتون معلومه!! بعدم اون عین واقعیت رو گفته وقتی شما با اونا دشمنی میکنید اونا هم با شما دشمنی میکنن!! خیلی سادست!! منتها شما بیسواد و بی عقلید و نمیفهمید
  • فاضل ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    ما امریکا را زیر پای خود له میکنیم ، امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    آمریکا جرثومه فساد و تباهی است و آن را زیر پای خود له می کنیم
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    واقعا بریت متناسفم که چنین جمله ارشما وهمفکرهایتان می بینیم کشوری که بیش از 30 ساله که تحریم کرده هواپیمایی ایران را زده به صدام بیشترین کمک را کرده به ناوچه های ایران حمله کرده قبل از انقلاب هم بماند به نظر شما چنین کشوری دوست است !!!!!
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اقای خرم وهمفکرهای این اقا حق دارید بسوزید چون با تصویب این طرح درگنکره بد جوری ضایع شدید تحقیرتان کردند جواب ان همه محبت که نثار امریکا کردید تصویب این طرح ضد ایرانی بود که نثار شما ها شد
  • خسن ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    برادر یا خواهر هم وطنم بنظرت ما با آنها دشمنی داریم یا آنها با ما ؟ ما هواپیمای مسافربری آنها را سرنگون کردیم ؟ ما آنها را تحریم کردیم ؟ ما به منطقه خاورمیانه حمله کردیم ؟ ما در عراق و افغانستان آن همه انسان بیگناه را کشتیم ؟ علت شعار مرگ بر آمریکا همین ها هستند مرگ بر انسان کشی مرگ بر تفرقه افکنی مرگ بر ظلم و فساد مرگ بر ترور و تروریسم در یک کلام و خلاصه مرگ بر آمریکا
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    چقدر از نظر بصیرت دشمن شناسی در سطح پایین هستی. آقاجان با خودت فکر نکردی برخی کشورها که غلام حلقه به گوش آمریکا هستند و مرگ بر آمریکا نمیگویند چرا هنوز عقب مانده تر از همه هستند. بله مرگ بر آمریکا که مانع همه پیشرفتهای ماست.
  • روح اله ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    نه تنها مرگ بر آمریکا بلکه مرگ بر هر چی آمریکائی صفته:# که نوکری آمریکا را در بیداری که هیچ در خوابشون هم آرزو می کنند. به تبعیت از امام راحل و رهبر شجاع و دلیرمون گفته ایم و می گوئیم و خواهیم گفت مرگ بر آمریکا
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    ای خدا ببین چه منطقی داره این!!!!واقعا سطح فکرت اینه برادر یا داری شوخی میکنی!!!
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    فعلا که یه غلطایی کرده
  • ناشناس ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    شعار ملت ما مرگ بر امریکاست .
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    زمانی‌که ما این شعار را می‌دهیم با آمریکا اعلام دشمنی می‌کنیم، در این صورت نیز آمریکا نیز در بررسی‌های خود این‌طور ارزیابی می‌کند
  • فلانی ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    شما از افرادی هستید که سخنرانی های زیبا کلام رو زیاد گوش میدید ؟ درست گفتم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس