هفتم آذز ماه برای اولین بار شایعه‌ای عجیب در فضای مجازی منتشر شد. ادعا شده بود که اپل تصمیم دارد در آیفون ۷، جک ۳.۵ میلیمتری آیفون را حذف کند.

 به گزارش مشرق‌، به جای این جک که مدت هاست در گجت های مختلف به کار گرفته می‌شود، اپل تصمیم دارد هدفون‌هایی را با آیفون بعدی عرضه کند که از پورت لایتنینگ بهره می برند؛ همان پورتی که کاربران این تلفن هوشمند از آن برای شارژ یا سینک کردن موبایل هایشان با کامپیوتر یا ابزارهای دیگر استفاده می کنند.
 
اما چرا؟ صرفا به این دلیل که آیفون از آنچه امروز هست، باریک تر شود؟ اگرچه باید عنوان کرد که چندین دهه از عمر جک ۳.۵ میلیمتری سپری می‌شود و همین موضوع، باعث گشته تا شرکت‌ها نتوانند از حد خاصی محصولاتشان را باریک تر کنند. البته شاید بگویید که طراحی باریک، مساوی با باتری ضعیف خواهد بود اما واقع بینانه که نگاه کنیم، می‌بینیم طراحی موبایل‌های کنونی بسیار بهتر از طراحی همین محصولات در چند سال قبل است.
 
رها شدن از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در آیفون همانند آن است که ناگهان درب‌های یکی از اصلی‌ترین بزرگراه‌های یک شهر بسته شوند و صرفا اشخاصی اجازه عبور و مرور داشته باشند که از خودروی خاصی برخوردارند.
 
این در حالیست که مشخصا خود اپل، در صورتی که بهای بالای آیفون را پرداخت کنید یک هدفون مجهز به لایتنیگ را در اختیارتان قرار خواهد داد. اما آیا در چنین شرایطی می‌توانید از هدفونی گران قیمت که چند ماه پیش آن را خریده بودید استفاده کنید؟ نه به راحتی.
 
مجبور می شوید هدفون‌های با کیفیت با پورت لایتنینگ بهره بگیرید، محصولاتی که ارزان‌ترین آنها، امروز ۱۶۰ دلار قیمت دارد. در هر صورت هزینه‌های جانبی دیگری خواهید داشت.
 
یکی از همین هزینه ها، خرید یک آداپتور است. آداپتورها وسایل الکتریکی ناهنجاری هستند که بیشتر اوقات از روی اجبار به سراغ استفاده از آنها می‌رویم. گویی سوار بر دوچرخه‌ای هستید که یکی از چرخ هایش درست نمی‌چرخد و مجبور می‌شوید چرخ سومی به شکل موقت به آن اضافه کنید. این شرایط به نظرتان زیباست؟
 
حذف جک ۳.۵ میلیمتری در آیفون ۷؛ کیفیت صدای بیشتر در گرو راحتی کمتر
 
گاهی آداپتور را گم کرده یا اصلا فراموش می‌کنید همه جا با خود همراهش کنید. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهند هم، باید در آیفون بعدی قید گوش دادن به موسیقی را بزنید. مسئله زمانی بدتر می‌شود که حتی اگر یک هدفون لایتنیگ گران قیمت بخرید، باز هم به یک اداپتور برای اتصالش به سایر گجت ها یا کامپیوتر خود نیاز دارید.
 
در چنین حالتی، بهترین راهکار استفاده از هدفون های بلوتوث است که البته همان‌ها هم، مشکلات خاص خود را دارند و بیشترشان از باتری‌های قدرتمندی برخوردار نیستند. باتری همین وسیله، از جایی که همیشه به آن نیاز خواهید داشت، به یکی دیگر از منابع دغدغه‌تان بدل خواهد گشت.
 
اگر پورت لایتنینگ از این پس در همه گجت ها به کار گرفته می‌شد، می‌توان گفت که گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون های مجهز به این پورت مشکلی چندانی نبود.
 
ولی باید توجه داشت که تکنولوژی لایتنینگ از سوی خود اپل توسعه یافته و کاملا اختصاصی است. تجربه هم نشان داده که شرکت ساکن کوپرتینو، اجازه نمی‌دهد رقبایش از تکنولوژی‌های اختصاصی او بهره گیرند. هرچند که این بعید بودن در استفاده از پورت لایتنینگ کاملا دو طرفه است.
 
حذف جک ۳.۵ میلیمتری در آیفون ۷؛ کیفیت صدای بیشتر در گرو راحتی کمتر 
 
در آیفون ۵، اپل پس از چند سال استفاده از پورت ۳۰-پین، به سوی بهره گیری از لایتنینگ روی آورد. کاربران از این کابل برای شارژ کردن موبایلشان استفاده می‌کردند و خود شرکت سازنده هم نمونه تازه را با آیفون‌ها همراه ساخته بود. کابل های قبلی هم صرفا با خود آیفون کار می‌کردند نه محصولات دیگر. تا اینجای کار هیچ اتفاق خاصی رخ نداده بود چرا که هدف ما، شارژ کردن آیفون بود. اما داستان هدفون ها و جک ۳.۵ میلیمتری اندکی متفاوت است. کاربران معمولا هدفون هایی با کیفیت تهیه می کنند تا بتوانند آن را در همه گجت ها مورد استفاده قرار دهند. این در حالیست که هدفونی که اپل با آیفون بعدی ارائه می دهد، صرفا با خود آیفون قابل استفاده خواهد بود؛ EarPods هایی که کیفیت کاملا متوسطی هم دارند و عاشقان موسیقی، چندان آنها را نمی پسندند.
 
جک ۳.۵ میلیمتری آیفون یک استاندارد در میان همه دستگاه هایی است که موسیقی را برایتان پخش می‌کنند. اگر دلیل تنها باریک تر کردن کمر آیفون باشد، این امر توجیه پذیر نیست. مشخصا آیفون زیباتر خواهد شد اما به دردسرهایش نخواهد ارزید.

دلیل این کار اپل چیست؟
 
امروز ولی گزارش تازه‌ای منتشر شده که می تواند علت این اقدام پر دردسر برای کاربران را روشن نماید. «اپل اینسایدر» خبر می دهد که در سال آینده، کیفیت سرویس «اپل موزیک» فراتر از توان خروجی جک ۳.۵ میلیمتری آیفون و آیپاد خواهد رفت. این استاندارد آشنا که چندین دهه است در گجت های مختلف به کار گرفته می‌شود، توان آن را دارد تا کیفیتی برابر با CD را به گوش شما برساند اما از طریق پورت لایتنیگ، کاربر می تواند به صدایی که از آیفون پخش می شود با کیفیت بالاتری گوش فرا دهد.
 
باید دید اپل در نهایت کدام راه را انتخاب خواهد کرد؛ کیفیت صدای بالا یا دسترسی ساده تر به هدفون های متداول تر.
 
 منبع: دیجیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس