ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که قیمت سوخت در جهان، به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، مردم ترکیه همچنان به دلیل اعمال مالیات بسیار بالا از سوی دولت، سوخت را بسیار گران خریداری می‌کنند.

به گزارش مشرق  به نقل از حریت، از ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت در جهان به لیر 56.8 درصد کاهش یافته است، اما به‌دلیل اعمال مالیات‌های بسیار بالا از سوی دولت این کشور قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه در این مدت تنها 14.7 درصد پایین آمده است.

هم اکنون هر لیتر بنزین در ترکیه 4.5 لیر به فروش می‌رسد، این درحالی است که هزینه تولید هر لیتر بنزین تنها یک لیر برآورد شده است.

از سوی دیگر گازوئیل نیز شرایط مشابهی را دراین کشور دارد به گونه‌ای که علی‌رغم هزینه یک لیری تولید هر لیتر گازوئیل در ترکیه این حامل انرژی با قیمت 3.74 لیر، در هر لیتر به فروش می‌رسد.

در شرایط کنونی هر بشکه نفت در بازار جهانی 105 لیر ترکیه به فروش می‌رسد، اما هر لیتر بنزین با قیمت 4.28 لیر، معادل 5500 تومان، در این کشور فروخته می‌شود.

با توجه به ارزیابی‌های صورت‌گرفته مالیاتی که بر سوخت در ترکیه اعمال می‌شود، دو برابر یا بیش از دو برابر قیمت واقعی سوخت است.

بنا به اعلام سازمان مقررات بازار انرژی ترکیه با اضافه شدن هزینه پالایش، سود شرکت‌های نفتی و همچنین مالیات، قیمت یک لیری بنزین در ترکیه به حدود 5 لیر افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که از هر 100 لیر سوخت خریداری‌شده، حدود 60 لیر مالیات دریافت می‌شود.

بر همین اساس 15 درصد از کل مالیات دریافت‌شده توسط دولت ترکیه در سال،  از محل مالیات اعمال شده بر سوخت تأمین می شود.

بنا به اعلام دولت ترکیه آخرین باری که مالیات بر سوخت در ترکیه مورد بررسی قرار گرفت 2013 بوده و این مالیات می‌تواند در سال 2016 نیز مجددا مورد بررسی قرار گرفته و افزایش یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • SMAH1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 6
    جالب است که در آمریکا (سومین تولید کننده نفـت)،بنزین لیتری 99 سنت است ولی در ایران حدود 30 سنت! نمی دانم چرا به اصطلاح روشنفکران ما (همان غربزده ها) به این چیز ها اهمیت نمی دهند و مدام حرف های پوپولیستی می زنند که «سطح درآمد ..»،«مصرف ماشین ..» و ... ایجاد و افزایش مالیات بر روی بنزین، می تواند هم درآمد برای دولت ایجاد کند و هم آلودگی هوا را کم کند و هم عمر آدم ها بیشتر تلف نشود(اگر شک دارید،در یک مسیر پر تردد روز عادی،روز تعطیل تردد کنید)
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 1
    میزان درآمد رو هم بگید نه اینکه فقط قیمت سوخت رو اینجوری حساب کنید.
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    به نظر شما با کاهش قیمت نفت در ایرن وضعیت چطور است آیا در ایرن هم گران نیست
  • علی فتحی ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 0
    هر لیتر بنزین در ترکیه چقدر به فروش می‌رسد؟ مرد حسابی تو ترکیه بنزین ب چه ماشین هایی میزنن تو چ جوری خیابونا و جاده هایی استفاده میکنن؟ نکنه ماشین اونا پیکان پراید هست جاده هاش هم جاده قدیم کرج هستش چرا موج منفی تو جامعه راه می اندازید بگو تورم ترکیه چقدره ایران چقدره فهمیدی مرد حسابی یا بازم بگم بگم بگم
  • وحید ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 0
    یه شهروند ترکیه ایی چقدر حقوق میگیرن!؟؟؟؟؟؟؟اینم جواب بدید
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    چقدر حقوق میگیرن؟
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    کیفیت و قیمت و مصرف سوخت ماشینهاییی که سوار میشوند رو هم مینوشتین ،که مردم بدونن که خودرو ایرانی ارزش بنزین هزار تومنی رونداره
  • ایرانی ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 0
    به مردم ایران چه ربطی داره مگه اینجا ترکیه است
  • vahid ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    آیا خودروهای ترکیه با خودروهای ایرانی یکی است کیفیت قیمت ! جاده ها ! حقوق و دستمزد مردم؟؟
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    ترکیه خودش نفت نداره حالا مثلا شما زمینه بالا بردن قیمت حاملهای انرژی وسوخت را با مقایسه ترکیه توجیه می کنید ، هرچند. همیشه به همین ترتیب عمل شده چه تعجب نیست اصولا شما همه رو زدیدن حتی برسلی راهم زد
  • حامد ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    نرخ درامد تو ترکیه رو هم مرقوم بفرمایید ، مگه ترکیه مثل ایران منابع نفت و گاز داره ؟
  • علی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    دستمزد یک کارگر در ترکیه - امارات و قطر را با دستمزد در ایران مقایسه کنید . مقایسه زمانی صورت می گیرد که تمامی پارامترها در دو کشور یکسان باشند نه اینکه قیمت ماشین در ایران سه برابر یا بیشتر از کشورهای دیگر باشد و به بنزین گیر بدهند .
  • محمد ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تركيه هر يك ميليون ليرشون ميشه صد هزار تومان ما چرا مردمسر كار ميزاريد
  • ابوذر ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ترکیه بدبخت نه نفت داره نه گاز. فقط توریست منبع درامدشه. درضمن بهترین خودرهای 2015 مفت چنگشونه.انهم از دم قسط.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس