کد خبر 511969
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای، تحریم‌های ضد طالبان و حامیان این گروه را تمدید کرد.

 به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد امروز در قطعنامه‌ای تحریم‌های ضد طالبان را با 15 رأی موافق براى شانزده ماه دیگر تمدید کرد.

سازمان ملل در سایت اصلی خود نوشت: از بند‌های مهم این قطعنامه می‌توان به مسدود شدن منابع مالی‌ و اقتصادی اشخاص حقوقی و گروه طالبان، منع رفت و آمد بین‌المللی، منع خرید و فروش و معامله مستقیم یا غیر مستقیم با طالبان و القاعده اشاره کرد.

در این قطعنامه آمده است: هر شخص و یا گروهی که به هر طریقی به گروه طالبان و یا به گسترش تفکر القاعده کمک کند، در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد گرفت.

این کمک‌ها شامل کمک‌های مالی‌، اقتصادی، جذب و استخدام نیرو‌های جدید، مخدوش کردن وضع امنیتی در افغانستان، حمایت مستقیم و یا غیرمستقیم، تهیه مواد منفجره اعم از نظامی و یا دست ساز و تجهیزات نظامی می‌‌شود.

پشتیبانی همه‌جانبه از افغانستان

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیئت کمک‌رسانی این سازمان در افغانستان در گزارش 3 ماهه‌ خود از اوضاع این کشور، بر پشتیبانی‌ و همکاری همه جانبه سازمان ملل با دولت وحدت ملی‌ افغانستان تاکید کرد.

«نیکولاس هیسم» با اشاره به پایان نخستین سال از دهه تحول در افغانستان گفت: پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در پایان سال 2014 میلادی، افغانستان با مشکلات متعددی در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌‌کرد.

وی دولت وحدت ملی‌ را نتیجه بحران سیاسی خواند و گفت: این دولت کشور را با اقتصادی رو به سقوط و رکود، خزانه‌ای خالی‌ و جنگی که هنوز تمام نشده بود، در دست گرفت.

نماینده ویژه دبیرکل به نقل از «اشرف غنی» گفت: در سال 2015 میلادی، افغانستان برای بقاء خود جنگید.

هیسم در زمینه اوضاع اقتصادی افغانستان اظهار داشت: اختلاف در سطح درآمد و مخارج سالانه دولت موجب نگرانی و انقباض اقتصادی و باعث افزایش بی‌ سابقه بیکاری شده است.

افزایش تلفات غیرنظامیان

نماینده ویژه دبیرکل همچنین درباره اوضاع امنیتی با توجه به کاهش کمک‌های بین‌المللی تصریح کرد: تعداد تلفات غیرنظامیان رو به افزایش است و همه روزه افراد بیشتری بر اثر درگیری‌ها آواره می‌‌شوند.

وی با اشاره به کاهش محبوبیت و حمایت عمومی از دولت وحدت ملی‌ گفت: با تشدید انقباض اقتصادی و وخامت اوضاع امنیتی، گروه‌های مخالف و منتقد دولتی به صدا در آمده‌اند.

هیسم تاکید کرد: دولت افغانستان باید نشان دهد در مبارزه با فساد ثابت قدم است.

نماینده ویژه دبیرکل در پایان افزود: ماموریت سازمان کمک‌رسانی سازمان ملل در افغانستان در سال 2016 میلادی در 3 زمینه حقوق بشر، امور انساندوستانه و امور سیاسی ادامه خواهد داشت.

صلح در افغانستان با پشتیبانی کشورهای همسایه

نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز در این جلسه شورای امنیت تاکید کرد: دولت وحدت ملی‌، سرمایه گذاری سیاسی گسترده‌اى برای برقراری صلح پایدار و وحدت کرده و چنین صلح پایداری با پشتیبانی‌ کشور‌های همسایه مانند پاکستان و جامعه جهانی‌ امکان پذیر و ضروری است.

«محمود سیکل» گفت: دولت افغانستان و طالبان از سال‌های 1994 میلادی تاکنون مذاکرات متعددی داشته و کابل همیشه در مذاکرات خود با طالبان و گروه‌های مسلح مخالف خواهان یافتن راه حل مسالمت آمیز و آغاز روند صلح بوده است.

وی همچنین از حضور و گسترش نفوذ داعش در شرق افغانستان و پیوستن شاخه‌هایی از گروه طالبان به آنها ابراز نگرانی کرد و گفت: در سال 2015 به طور میانگین روزانه در افغانستان شاهد 30 تا 40 حمله تروریستی به غیرنظامیان بوده‌ایم.

فرانسه: وضع سیاسی افغانستان رو به بهبود است

نماینده فرانسه هم با اشاره به سر کار آمدن دولت وحدت ملی‌ افغانستان از سپتامبر 2014 میلادی، وضع سیاسی افغانستان را رو به بهبود خواند و در عین حال اذعان کرد: در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی پیشرفت چشمگیری در افغانستان حاصل نشده است و اوضاع حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان مانند قبل نگران کننده باقی‌ مانده‌اند.

چین: همکاری جهانی در مبارزه با تروریسم در افغانستان

نماینده چین نیز با اشاره به دشواری‌های مختلف افغانستان در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی گفت: دولت وحدت ملی‌ با وجود همه این دشواری‌ها راه رو به جلو را ادامه می‌‌دهد و باید از پشتیبانی‌ جامعه جهانی‌ برخوردار باشد.

وی افزود: وضع امنیتی، ضد تروریسم و مبارزه با قاچاق در افغانستان باید با همکاری جهانی‌ و منطقه‌ای قدرت بیشتری پیدا کند.

انگلیس: با طالبان مبارزه می‌کنیم

نماینده انگلیس با پشتیبانی‌ از دولت وحدت ملی‌ و ابراز خرسندی از قدرت گرفتن نیروهای امنیت ملی‌ افغانستان گفت: مبارزه با طالبان و شاخه‌های آن که با داعش بیعت کرده‌اند، مورد پشتیبانی‌ انگلیس و جامعه جهانی‌ قرار دارد.

نماینده روسیه با ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی و گسترش تروریسم در افغانستان گفت: نیرو‌های امنیت ملی‌ افغانستان روزانه در مقابل جنگجویان و نیرو‌های تروریستی تلفات سنگینی‌ می‌پردازند.

روسیه: قاچاق مواد مخدر در افغانستان در سطح بالا

وی همچنین حملات هماهنگ نشده مانند حمله ماه گذشته نیرو‌های آمریکایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز را محکوم کرد.

نماینده روسیه ضمن مخالفت با گزارش کاهش تولید مواد مخدر در سال گذشته در افغانستان گفت: قاچاق و تولید مواد مخدر همچون قبل در سطح بالایى ادامه دارد.

وی جنگ با قاچاق و تولید مواد مخدر در افغانستان را نیازمند پشتیبانی‌ بین‌المللی دانست.

نماینده آمریکا صلح پایدار را نه از طریق درگیری نظامی بلکه از طریق روند سیاسی و گفتگو میسر دانست.

وی همچنین با توجیه عملیات‌ آمریکا در افغانستان برای مبارزه با تروریسم، گسترش آن را برای منطقه و جهان خطرناک دانست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس