اما اگر بتوانیم با نگاهی منصفانه و بی طرف به این فرایند نگاه کنیم، آن زمان است که به راحتی امکانات اسکی پیستی مانند دیزین را به مراتب بالاتر از اسکی ترکیه توصیف نخواهیم کرد.

رویای شیرین مدبرگروه ورزشی مشرق- مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، چندی پیش با اشاره به امکانات بالقوه و بالفعل پیست اسکی دیزین و اهمیت جذب گردشگر خارجی به ایران از همین طریق، گفت: "ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست بسیاری از آنها را به ایران بیاوریم زیرا شرایط و امکانات پیست دیزین به مراتب بهتر از پیست‌های اسکی ترکیه است."

تردیدی در این نیست که کشورمان صاحب نعمات عدیده در عرصه گردشگری، طبیعت گردی و کوهنوردی است. بسیاری از مردم عادی، قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای یا آماتور از سراسر جهان برای تجربه زیبایی‌های کویر، جزایر دیدنی، جنگل‌های هنوز زنده ایران و البته کوه‌های زیبا به کشورمان می‌آیند. اما اگر بتوانیم با نگاهی منصفانه و بی طرف به این فرایند نگاه کنیم، آن زمان است که به راحتی امکانات اسکی پیستی مانند دیزین را به مراتب! بالاتر از اسکی ترکیه توصیف نخواهیم کرد.

رویای شیرین مدبر

هر مرکز ورزشی یا مجتمع چند منظوره در روز افتتاح خود به یگانه مرکز ورزشی در جهان تبدیل می‌شود که هیچ مرکزی را توان رقابت با آن نیست. اگر گوینده و مسئول مربوط به آن مجوزش را داشته باشد، کار را به کائنات و کل عالم هستی هم سوق می دهد؛ اما حقیقت چیست؟ به راستی، امکانات موجود در کشوری مانند ترکیه در عرصه اسکی به مراتب! پایین تر از امکانات ایران است؟ کشوری که صنایع اتومبیل سازی، پوشاک، هواپیمایی، غذایی و بسته بندی آن با تمام قدرت پیش می‌روند؛ هنوز به گرد پای صنعت گردشگری‌اش نرسیده‌اند؛ آیا در دهه‌های اخیر متوجه اهمیت اسکی در صنعت گردشگری نشده است؟

رویای شیرین مدبر

مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در این خصوص می‌گوید: "پیست بین‌المللی دیزین هفته گذشته رسما به بهره‌برداری رسید تا نسبت به سال‌های گذشته علاقه‌مندان بتوانند زودتر از این پیست زیبا استفاده کنند. خوشبختانه در زمینه ایمن‌سازی و تعویض کابل‌ها و افزایش امکانات رفاهی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته تا شرایط بهتری در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد. پیست اسکی دیزین به واسطه شرایط منحصر به فرد خود می‌تواند در زمینه جذب توریسم ورزشی عملکرد بسیار خوبی داشته و شرایطی را فراهم آورد که بسیاری از اسکی‌بازان خارجی برای استفاده از دیزین به ایران سفر کنند. این مسئله مستلزم آن است که با یک برنامه‌ریزی خاص و با استفاده از شرایط به‌وجود آمده در دوران پسا برجام، بتوانیم در جذب توریسم ورزشی نیز گام‌های بلندی را برداریم. پیست دیزین برای اسکی‌بازان خارجی کاملا شناخته شده است زیرا دیزین نه تنها یک پیست بین‌المللی بلکه بزرگترین پیست اسکی خاورمیانه نیز است و کمتر پیستی در جهان وجود دارد که شیب آن از نوک قله تا پایین به مانند این پیست ملایم، هموار و پشت به آفتاب باشد".

رویای شیرین مدبر

مدبر در پایان گفت: "فراموش نکنیم که طی چند سال اخیر تعداد زیادی از اسکی بازان منطقه برای استفاده از امکانات ترکیه به این کشور سفر می‌کنند. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست بسیاری از آنها را به ایران بیاوریم زیرا شرایط و امکانات پیست دیزین به مراتب بهتر از پیست‌های اسکی ترکیه است." البته، اینکه چرا یک مدیر دولتی باید در موضوعی که مربوط به بخش خصوصی است، چنین اظهار نظری کند، خود سوال برانگیز است. این حمایت بر چه مبنایی صورت می گیرد؟ اساسا، این شرکت باید ناظر باشد و در قامت یک کارفرما حضور داشته باشد، نه یک حمایت کننده!

رویای شیرین مدبر

بزرگترین پیست اسکی خاورمیانه!

ایرانیان به "اولین" بودن در عرصه‌های مختلف حداقل در سطح خاورمیانه به خود می‌بالند. اولین دستگاه چاپ، اولین ایستگاه آتش نشانی و صدها "اولین"‌ دیگر نشان از پیشتازی ایرانیان در قرون و عرصه‌های مختلف دارد. در اسکی و پیست‌های زیبا و دیدنی هم بدون تردید در جمع بهترین‌ها قرار می‌گیریم اما به راستی امکانات سخت افزاری پیست ایلگاز ترکیه با پیست دیزین برابری می‌کند؟

در شرایطی که دبی داغ و کویری هم مدعی رقابت با پیست‌های اسکی شده، بد نیست مقامات ایرانی و مسئولان ورزش در اظهارات خود تکه‌ای از احترام را برای مخاطبان در نظر بگیرند. اعتبار و امکانات به روز و بین المللی پیست‌های اسکی در لبنان و ترکیه را هم در نظر داشته باشند که قابل قیاس با ایران نیست. دسترسی آنلاین برای ثبت نام و پرداخت در مجلل ترین هتل‌های آنکارا و استانبول و ثبت نام چند ثانیه‌ای از سراسر جهان در رویایی ترین تورهای اسکی در ارتفاعات ترکیه ناگهان به زیر کشیده می‌شود و پیست دیزین با اختلافی فاحش به صدر جدولی می‌رسد که رتبه‌هایش معیارهای خاص خودش را دارد.

پیست اسکی ایلگاز

ترکیه با وجود افزایش امکانات بسیار استاندارد و بین المللی در چند سال گذشته در عرصه اسکی، قیمت تورهای خود را سال به سال کاهش داده تا به خاطر تحقیر ارزش پولی کشورهای همسایه خود، گردشگران آماتور را از دست ندهد و مسافران به خاطر هزینه پایین راهی ایران یا آذربایجان نشوند. فرودگاهی که رکورد ترافیک هواپیما را در سطح جهانی به نام خودش ثبت می‌کند، بدون تردید برای فرستادن علاقه مندان اسکی از استانبول به سمت ارتفاعات از بهترین حمل و نقل، بین المللی ترین تیم‌های طبیعت گردی و بهترین هتل‌ها و غذاها استفاده خواهد کرد.

رویای شیرین مدبر

مروری ساده بر امکانات و وضعیت ایمنی پیست های موجود در کشوری مانند ترکیه به وضوح نشان می دهد که فاصله بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر از آن چیزی است که می پنداریم. وقتی یک مسئول، چنین اظهاراتی را عنوان می کند، نشان می دهد که عمق نگاه کارشناسی چقدر پایین است. در نتیجه، تصمیمات گرفته شده نیز به چنین سطحی تنزل می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    به قول شما ایرانی ها مشرق تو هم نفست از جای گرمی میاد ما این روزها در به در به دنبال این هستیم که به سوریه هجرت کنیم تو هم مهمل میبافی
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    شاید تو قرارداد نوشتن که تبلیغش رو هم بکنن! واقعا تاسف آوره
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    گزارش آگهی مشرق برای دولت خونریز عثمانی
  • جان ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    مشرق جان حرف حق تلخه ٬ نزن. ایران چیش درسته که حرف مدیراش درست باشه
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    مشرق تو چرا ؟ توکه خودت آمار اردوغان دیکتاتور رو داری
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    مشرق جان! ممنون.
  • ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    اون دنیابایدمسئولین جواب پس بدن که چراایران بااینکه بیشترین منابع خدادادی رودرجهان داره اماجزصدکشورجهانم نیست درحوزه بهره برداری
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    شرم بر تو ای مشرق
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    این پیستا بیشتر جایه مانور فساد و بی اخلاقیه. ین آقا درست گفته، سطح این خلافها از ترکیه هم بالاتره، نه سطح فنی
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    بعضی از کامنت‎ها واقعا خنده دار. واقعا چی رو به چی ربط میدید؟ آقای رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی یه اظهار نظر کاملا غیر کارشناسی و نادرست کرده. اظهار نظری که بوهای زیادی از اون به مشام میخوره. خداویکیلی این چه ربطی به چنگ سوریه و اردوغان و اوباما داره؟؟؟؟ تورو خدا کمی منطق داشته باشید. معمولا هدف از این اظهار نظر آقای رئیس توسعه چی بوده. تو رو خدا از خواب بیدار شید. یعنی واقعا نفهمیدید برای چی این حرف و زده آقای رئیس؟؟؟
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    اینکه چرا یک مدیر دولتی باید در موضوعی که مربوط به بخش خصوصی است، چنین اظهار نظری کند، خود سوال برانگیز است. این حمایت بر چه مبنایی صورت می گیرد؟ اساسا، این شرکت باید ناظر باشد و در قامت یک کارفرما حضور داشته باشد، نه یک حمایت کننده! این یعنی چی؟ یعنی نفهمیدید؟؟؟؟ حالا باز بگید سوریه و رادوغان. چرا؟؟؟؟ چرا مدیر دولتی این حمایت رو میکنه؟ قطعا برای محض رضای خداست الان هم هوای تهران خیلی تمیزه!!!!!!
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    عالی بود مسلمان واقعی!!! من هم درد تو را دارم، اما چه کنم که کسی نمی فهمد
  • حسین ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    آن پیست هم در اصل متعلق به ترکیه نیست. در بخش شرقی ترکیه است و متعلق به کردها هستش.
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    بهتر بگی به اون دنیا
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    عزیز جان اولا ترکیه عین اروپا هست شما نرفتی دوما ایران خشکسالی هست و بالای 70 درصدش حتی کوهستان هاش هم نیمه جنگلی و کویری هستن سوما مسئولین ایران
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    ما اگر یه برنامه ورزشی مثل 90 در موضوعات غیر ورزشی داشتیم چنین سوپر دروغهایی رو این مدیران نمی تونستن راحت به خورد مخاطب بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس