از اواسط سال جاری هجمه‎های گروهی محدود که منافع آنها با حضور مدیریت جدید از بین رفته، به فدراسیون اسکی وارد شده است که متاسفانه عدم آگاهی کافی نسبت به این مسائل باعث به وجود آمدن شائبه‎های زیادی در خصوص عملکرد این فدراسیون شده است.

پشت پرده لغو دو رویداد بین‎المللی اسکی چه بود؟
به گزارش مشرق، اواسط هفته گذشته خبری مبنی بر لغو دو رویداد بین‎المللی اسکی در کشور منتشر شد که  عدم برگزاری این دو رویداد در کشور سوالاتی را مبنی بر چرایی این امر در ذهن‎ها متواتر کرد که هنوز فدراسیون اسکی در خصوص دلایل لغو آن واکنش و توضیحی ارائه نداده است.

در همین حین گروه اندکی لغو شدن این دو رویداد بین‎المللی را اتفاقی بد و ناگوار قلمداد کردند. همین واکنش‎ها خبرنگار ما را بر آن داشت تا تحقیقاتی را در این باره داشته باشد:

رقابت‎های فیز چیست؟
هر کشوری که فدراسیون اسکی آن عضو فدراسیون جهانی اسکی  است، بر اساس قوانین جاری می‎تواند به تعدادی که دلخواهش است، مسابقاتی را با عنوان فیز در کشورش برگزار کند. فدراسیون‎های عضو برای اخذ این میزبانی‎ها تنها باید 250 فرانک سوئیس را از محل اعتبارات فدراسیون جهانی به این فدراسیون پرداخت کنند و میزبان چنین مسابقاتی باشند. در واقع اخذ یا عدم اخذ میزبانی ارتباطی با فدراسیون جهانی نداشته و هر کشوری به هر میزانی که بخواهد می‎تواند مسابقات بین‎المللی فیز را برگزار کند.

آیا فیز واقعا بین‌المللی است؟
پاسخ به این سوال مثبت است؛ رقابت‌های فیز یک رقابت بین‌المللی درون کشوری است. به واقع یک رقابت داخلی با حضور ناظر فدراسیون جهانی.البته ورزشکاران کشورهای دیگر هم می‌توانند در این رویداد شرکت کنند که غالبا این اتفاق رخ نمی‌دهد. ضمن اینکه حضور ورزشکاران خارجی در مسابقات فیز ایران بحثی است که «نسیم» در زمان مقرر به آن خواهد پرداخت و حقایق پشت پرده را در این مورد فاش خواهد کرد. رقابتی که ورزشکاران داخلی در آن شرکت می‌کنند و ناظر فدراسیون جهانی بر نحوه برگزاری آن نظارت می‌کند. شاید این بهترین تعریف از فیز باشد.
اعتراضات نسبت به عدم برگزاری این دو رویداد در حالی است که  طی سالیان گذشته هم همواره این مسابقات لغو شده است. بر همین اساس نگاهی گذرا به گذشته و سابقه برگزاری مسابقات فیز در ایران خالی از لطف نیست:
در سال 2007 و بر اساس آنچیزی که در سایت رسمی فدراسیون جهانی اسکی موجود است، دو رقابت بین‎المللی لغو شده است. در سال 2010 دو رقابت بین‎المللی برگزار نمی‎شود. در سال 2011 میزبانی 3 رویداد بین‎المللی از دست می‎رود و مسابقاتش در ایران برگزار نمی‎شود. همینطور در سال 2013 یک رقابت بین‎المللی برگزار نمی‎شود. در سال 2014 سه رقابت بین‎المللی در کشور لغو می‎شود و در سال 2015 هم به همین تعداد مسابقات بین‎المللی فیز در کشور برگزار نمی‎شود.
حال سوال اساسی در اینجا قرار دارد که آیا آن زمان اعتبار ایران زیر سوال نمی‎رفت؟ آیا آن زمان پول بیت‎المال هدر نمی‎شد؟ آیا آن زمان شانس کسب امتیاز برای حضور در المپیک از بین نمی‌رفت؟

جالب‎تر زمانی است که با مراجعه به بخش تقویم رشته صحرانوردی سایت رسمی فدراسیون جهانی متوجه می‎شویم که چندین رقابت فیز در اتریش، سوئیس، اسپانیا، آلمان، آمریکا، و چنیدن کشور دیگر لغو شده است.

ماحصل پیگیری‌های خبرنگار ما بر آن شد که متوجه شدیم بحث برف در پیست امام زاده هاشم یکی از دلایل لغو این میزبانی است. ضمن اینکه در ایران ورزشکاران سازمان یافته اسکی صحرانوردی کمتر از انگشتان دست هستند و دو تن از شاخص‌ترین این ورزشکاران هم اکنون در اردوی آماده‌سازی نروژ حضور دارند که قطعا در صورت برگزاری دو رویداد صحرانوردی، این دو حضور نخواهند داشت. حال سوال دیگر این است وقتی ورزشکاری وجود ندارد، چرا باید رقابت بین‌المللی برگزار شود؟ بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاوتی و در شرایطی که وضعیت مالی ورزش اصلا مناسب هم نیست، برگزاری این رقابت از دید فدراسیون اسکی اقدام مناسبی نبود. بر همین اساس رئیس فدراسیون اسکی ایران درخواست لغو این مسابقات را به فدراسیون جهانی ارائه می‌دهد و فدراسیون جهانی اسکی هم با این موضوع موافقت می‌کند.

بنا بر این گزارش، از اواسط سال جاری هجمه‎های گروهی محدود که منافع آنها با حضور مدیریت جدید از بین رفته، به فدراسیون اسکی وارد شده است که متاسفانه عدم آگاهی کافی نسبت به این مسائل باعث به وجود آمدن شائبه‎های زیادی در خصوص عملکرد این فدراسیون شده است.
به نظر می‎رسد اعلام نهایی گزارش نهادهای نظارتی مستقر در فدراسیون اسکی حسن ختامی برای تمامی موارد و شائبه‎های موجود در این فدراسیون باشد.
 

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس