عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهرگفت: با تشدید آلودگی هوای تهران یک شیفت کاری در بهشت زهرا افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و یکی از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای نخستین‌بار نشستی خبری با محوریت آلودگی هوا برگزار کرد!

وی با بیان اینکه تهران به یک شهر بی دفاع در برابر آلودگی هوا تبدیل شده است،‌ اظهار داشت: اعضای شورای شهر باید به عنوان ناظران اجتماعی مردم در شهر باید پیگیر مشکلات باشند. متأسفانه ارتباط منطقی بین مصوباتی که تعیین می‌شود، نیست و پیگیری جدی برای اجرای مصوبات وجود ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: در مجلس چهارم لایحه نحوه جلوگیری از انتشار آلایندگی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد طی سه ماه آیین‌نامه‌های اجرایی به مجلس ارائه شود اما 3 ماه به 5 سال تبدیل شد و در نهایت در سال 89 به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در شورای شهر دوره اول مسئله آلودگی هوا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و بنده به همراه 4 عضو دیگر شورای آن زمان از الویری شهردار وقت تهران خواستار ارائه گزارشی درباره آلودگی هوا شدیم. گزارش وی به اطلاع دولت رسید و رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

حکیمی‌پور با بیان اینکه با اقداماتی که صورت گرفت تا سال 84 که دولت تغییر کرد، شاهد کاهش 30 درصدی آلودگی هوای تهران بودیم اما بعد از آن موضوع رها شد، خاطرنشان کرد: در شورای چهارم 25 عضو شورا خواستار نصب فیلتر بر روی وسایل حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی شدند. این اقدامات حاکی از این است که تصمیم‌گیری و برخورد با این موضوع دچار تزلزل و انقطاع مدیریتی هستیم.

وی ادامه داد: هر دولت یا مسئولی که  سر کار می‌آید بی‌توجه به اقدامات و مصوبات قبلی،‌ کارهای جدیدی از سر می‌گیرد. با این اوصاف مشکل آلودگی هوای شهر تهران همچنان دارد و با تشدید آلودگی یک شیفت کاری در بهشت زهرا اضافه شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه کمیسیون ویژه کلانشهرها در دولت باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کند، گفت: قرار بود سالانه 20 کیلومتر مترو احداث شود ولی شهرداری در  این رابطه نتوانسته خوب عمل کند. دولت تدبیر و امید شانه از مسئولیت خالی نمی‌کند ولی بار اصلی بر دوش شهرداری افتاده است بر این اساس نیز شهرداری را ملزم کرده‌ایم تا توسعه مترو را در اولویت قرار دهد و اگر درآمد مازادی وجود داشت به حوزه حمل و نقل عمومی انتقال یابد اما در این ارتباط نیز شهرداری به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی ادامه داد: در این زمینه‌ها خوب حرف زده می‌شود، قانونگذاری می‌شود ولی به خوبی به آنها عمل نمی‌شود. در عین حال تا زمانی که نظارت اجتماعی را فعال نکنیم ممکن است مسئولان کار را به نوعی توجیه کنند.

حکیمی‌پور در پاسخ به پرسشی درباره میزان پرداخت مطالبات شهرداری توسط دولت، اظهار داشت: انتظار نداشته باشید که دولت بدهی‌ دولت‌های قبلی را بپردازد این در حالی است که دولت اولویت‌های مهم‌تری هم دارد. در عین حال معتقدم با ایجاد مدیریت یکپارچه شهری بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی که دولت چه میزان از مطالبات شهرداری را پرداخت کرده است،‌ گفت: دریافت این مطالبات باید پیگیری و دنبال شود اما بحث اصلی این است که وقتی مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود همه دستگاه‌های ذیربط،‌ ذیل یک مدیریت واحد عمل می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درباره پرداخت وام 25 میلیونی برای خرید خودرو در وضعیت آلودگی هوا و نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی،‌ اظهار داشت: در کمیسیون ویژه کلانشهرها که در دولت تشکیل شده است، 9 وزیر حضور دارند و مشکلات حمل و نقل شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفته است، هرچند من نیز که معتقدم این اعتبار باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی سوق داده می‌شد اما این یک تصمیم مدیریتی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم خروج صنایع آلاینده از پایتخت، اظهار داشت: مافیاهای اقتصادی می‌‌دانند چگونه قانون را دور بزنند؛ سال‌های قبل باید صنایع آلاینده مانند معادن شن از تهران خارج می‌شدند اما مافیای قدرت و ثروت نیز قانون را زیرپا می‌گذارد.

حکیمی‌پور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید نظام انتخاباتی کشور اصلاح شود، ادامه داد: تا زمانی که این نظام اصلاح نشود، خواهیم دید که افراد غیرپاسخگو با رانت وارد می‌شوند و تنها به افرادی که از آنها حمایت کرده‌اند، پاسخ می‌دهند در حالی که باید سیستم انتخاباتی به سمت پاسخگویی اصلاح شود.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه از بحث نظارتی راضی نیستم، تصریح کرد: متاسفانه ما درگیر لوایح شدیم و باید ترمز کنیم تا وقت بیشتری برای نظارت داشته باشیم چراکه برخی مصوبات دوره‌های قبل در حال خاک خوردن هستند.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر انتشار اخباری درباره کاندیدا شدن وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تا آنجایی که اطلاع دارم، یکی از اعضا فعالیت جدی در این زمینه دارد. درخواست‌های زیاد مردمی برای شرکت بنده در انتخابات وجود دارد اما در حال مشورت هستم و تا یکی دو روز آینده نتیجه را اعلام می‌کنم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس