کد خبر 511372
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱

موج جدید هجمه‌ها علیه سازمان صداوسیما آغاز شده است، آن هم در قالب واژگان و جملاتی به‌دور از اخلاق و غیرمنصفانه. این انتقادها و هجمه‌ها چندین محور داشته است که پاسخگو نبودن رسانه ملی، ارتباط و تعامل ضعیف با قوای سه‌گانه و تراکم نیروی انسانی در سازمان محورهای آن را تشکیل می‌دهد.

به گزارش مشرق، به گفته یکی از این تخریب‌کنندگان، سازمان صداوسیما خود را در برابر افکار عمومی و دستگاه‌های نظارتی پاسخگو نمی‌داند و به همین دلیل اوضاعش روز به روز بد‌تر می‌شود! از سوی دیگر، سیاست‌‌های این سازمان دیکته شده است و از شیوه‌های تزریقی برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می‌کند‌ و در حال حاضر صداوسیما میلی است.

همچنین تعداد کارکنان، محمل و بهانه‌ای شده است برای بخش عمده‌ای از هجمه‌های اخیر علیه رسانه ملی. در این اظهارنظرها با مقایسه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با شبکه‌ای مانند بی.‌بی‌.سی ادعا شده که رسانه ملی در بدنه خودش خیلی سنگین است و خروجی‌اش با تعداد نیروها و امکاناتش همخوانی ندارد. این در حالی است که طی یک سالی که از حضور دکتر محمد سرافزار بر مسند صداوسیما می‌گذرد، چابک‌سازی یکی از اصول اساسی مدیریتی وی بوده و علاوه بر تعدیل منطقی نیرو، بسیاری از پست‌های مدیریتی هم حذف شده است.

همچنین یکی از منتقدان اصلاح‌طلب نیزبه تاز‌گی مدعی شده است که رسانه ملی اصل بی‌طرفی را رعایت نمی‌کند. وی گفت: هر شبکه‌ای را که به طور تصادفی می‌بینید متوجه می‌شوید که یک شخصیت اصولگرا در آن حضور دارد. حتی وقتی همایشی علمی برگزار می‌شود و یک شخصیت علمی در آن صحبت می‌کند که‌اصلاح‌طلب است صداوسیما آن را نادیده می‌گیرد.

به نظر می‌رسد، برخی نامزدهای مجلس دهم برای به‌نمایش گذاشتن ژست انتخاباتی، سیاست تخریب رسانه ملی را درپیش گرفته‌اند و با چنین رویکردی سعی در جلب آرای مردم به قیمت زیرپا گذاشتن اخلاق حرفه‌ای و سیاسی دارند.

هجمه‌ها برای امتیازگیری است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره هجمه‌هایی که نسبت به سازمان صداوسیما صورت می‌گیرد، معتقد است: امروزه جریان‌های معاند و مخالف به بهانه یکسویه بودن، تندروی و ضعف در برنامه‌ریزی و عناوین مشابه، جریان‌های ناب را متهم می‌‌کنند و تحت فشار می‌گذارند تا سکوت کرده یا در مسیر خواسته‌های آنها حرکت کنند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، با تاکید بر این‌که رسانه ملی مسیرش را به درستی انتخاب کرده است، افزود: رویکرد صداوسیما در حال حاضر منطبق با اهداف نظام است و این توقع که برخی افراد و دستگاه‌ها از این سازمان دارند که برای تامین خواسته‌هایشان از وظایف قانونی خود عبور کند بحمدالله شکل نگرفته و دارای یک کارنامه موفق و قابل قبول در حوزه کاری خود است.

وی در واکنش به انتقادهایی که به رسانه ملی بابت تعداد کارکنان و نیروهایش مطرح می‌شود، تصریح کرد: کسانی که این انتقادها را به صداوسیما وارد می‌کنند، اگر نگاهی به دستگاه و بدنه سازمانی خودشان بیندازند به طور قطع از گفته‌های خود پشیمان خواهند شد. این انتقادها یکسویه و مغرضانه است.

عملکرد قابل دفاع دکتر سرافراز

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد یکساله رئیس سازمان صداوسیما گفت: دکتر سرافراز عملکرد قابل دفاعی داشته است. این‌که توانسته‌اند هزینه‌های بخش‌های مختلف را کاهش دهند و در عین حال به کیفیت برنامه‌ها هم لطمه‌ای نخورد، دلالت بر موفقیت دارد. انتقادات وارد شده بر صداوسیما بهانه‌گیری از سوی کسانی است که توقعات نابجا دارند و سازمان حاضر نیست این خواسته‌های نابحق را تامین کند. اگر رسانه ملی زیر بار خواسته‌های نابحق آنها می‌رفت، امروز هم بودجه کافی دریافت می‌کرد و هم همه چیز در آن از نظر آقایان گل و بلبل بود. حجت‌الاسلام پژمان‌فر در پاسخ به انتقادات درباره سیاست‌های دیکته شده و یکطرفه رسانه ملی یادآور شد: باید دید مردم در این‌باره چه قضاوتی دارند. پیشنهاد می‌کنم صداوسیما با پخش برنامه‌‌هایی با اعداد و آمار نشان دهد که تا چه میزان برنامه در رابطه با سه قوه تولید کرده است. رسانه ملی حتی گاه به کسانی که خطوط قرمز نظام را رد کرده‌اند، هم فرصت داده و از این بابت مورد اعتراض واقع شده است. در نهایت می‌شود به سازمان صداوسیما نمره قبولی داد.

ایستاده در خط مقدم جنگ نرم

مهرداد بذرپاش درباره اظهارات منتقدان رسانه ملی گفت: این‌که یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، این‌گونه به سازمان بتازد، نه‌تنها پسندیده نیست، بلکه باید درصدد دفاع از سازمان صداوسیما برآییم. این سازمان بزرگ و خدوم از یک‌سو پیشتاز عرصه مقابله با جنگ نرم تحمیلی علیه ایران است و از سوی دیگر وظیفه خطیر اعتلای فرهنگ دینی و ملی مردم را به عهده دارد، آن هم در شرایطی که بدخواهان، کشور را آماج شبهات و القائات نادرست و کثیف قرار داده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره شرایط دشوار مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما افزود: در شرایطی که رسانه ملی از طرف دولت تحت فشار شدید محدودیت بودجه قرار گرفته و در عین حال باید خواست مخاطبانش را برآورده کند، ما نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشیم که تا چه میزان از دولت خواسته‌ایم منابع سازمان صداوسیما را که در بودجه پیش‌بینی شده، به آن اختصاص داده است؛ ضمن این‌که طبق اظهارات نمایندگان مجلس هم این بودجه نصف نیاز‌های رسانه ملی را برآورده نمی‌کند. وی ادامه داد: باید از خودمان بپرسیم برای هموار شدن مسیر رسانه ملی چه اقداماتی داشته‌ایم و چقدر از دولت درباره برخوردش با سازمان صداوسیما پرسش کرده‌ایم؛ درباره این که چرا این سازمان را تحت فشار و محدودیت قرار می‌دهد و آیا با این کار قصد ندارد از این جعبه همان چیزی را ببیند که خودش می‌خواهد؟ بذرپاش با تاکید بر این نکته که می‌توان صداوسیمای دولت‌پسند داشت یا صداوسیمای ملت‌پسند، توضیح داد: همه دولت‌ها به معنای عام، دوست دارند در این جعبه از آنها تعریف شود و از هر اهرمی استفاده می‌کنند تا رادیو و تلویزیون را تحت فشار قرار دهند و دولت ما نیز چنین می‌کند. این امر بسیار ناپسند و مذموم است. به گفته نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همه اینها در شرایطی است که تلاش مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی شایسته قدردانی است.

وی در این‌باره توضیح داد: در رادیو و تلویزیون هزاران نفر از نیروهای زحمتکش، شریف، خدوم، پرکار و پرتلاش با کمترین امکانات و شرایط سخت مشغول ارائه خدمت هستند و شایسته نیست این چنین مورد انتقادهای تند، نابجا و نامربوط قرار بگیرند.

نگاه صداوسیما یکجانبه‌گرا نیست

لاله افتخاری، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادی که اخیرا به صداوسیما وارد شده و این که عملکرد این رسانه در ارتباط با سه قوه ضعیف است، گفت: معتقدم دوستانی که در رسانه ملی زحمت می‌کشند فعالیت‌های سه قوه را پوشش می‌دهند. البته برخی مواقع نیاز است که فعالیت بیشتری داشته باشند. البته تا به امروز هم فعالان رسانه ملی کم نگذاشتند.

وی ادامه داد: بهتر است صداوسیما مواقعی نظرات 290 نماینده مجلس را هم در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ و... جویا شود و از نظرات دوستان به منظور بهبود برنامه‌ها بهره ببرد. جویا شدن نظرات مختلف باعث می‌شود برنامه‌ها تنوع بیشتری داشته باشد. این نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این که نگاه صداوسیما به هیچ وجه یکجانبه‌گرایی نیست، توضیح داد: نباید منکر زحمات زیادی که در صداوسیما کشیده می‌شود، شویم. کم یا زیاد، به هر حال دوستان تلاش خودشان را می‌کنند.

افتخاری درباره این که برخی معتقدند صداوسیما پاسخگو نیست، گفت: به نظر من اصلا این طور نیست و صداوسیما همیشه پاسخگو بوده و سیاست دیکته شده‌ای ندارد.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    اول اینکه این مطالب عین واقعیته!! دوم اینکه سالهاست صدا و سیما خودشو داره تخریب میکنه و احتیاجی به کسی نداره!! نمونه رو میتونید بالای پشت بامها ببینید....
  • شهروند ایرانی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    ما مردم ایران از عملکرد و سیاست های حاکم بر صدا و سیمای ایران به هیچ وجه راضی نیستیم. با این همه پرسنل به اندازه شبکه ی خارجی هم مشتری ندارند.
  • ی دلسوخته ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    صدا و سیما در اخبار بیشتر منکرات را نشان می دهند تا معروفات را و فاتحه قبح اعمال زشت رو از بین می برند و برای اقشار جامعه تبدیل به یک عادت میشود صدا و سیما باید بیشتر رو کارهای خوب و معروفات کار کنه نه اینکه قبح کارهای ناپسند رو کم کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس