توليد برنامه‌هاي كيفي براي سازمان درآمدزاست/ اعلام ميزان كسري بودجه 500 ميليارد توماني سازمان صدا و سيما، اين نگراني را به وجود آورده است كه سازمان نتواند از عهده مأموريت هايش برآيد.

به گزارش مشرق، اعلام ميزان كسري بودجه 500 ميليارد توماني سازمان صدا و سيما، اين نگراني را به وجود آورده است كه سازمان نتواند از عهده مأموريت هايش برآيد. كسري بودجه در حالي است كه مجلس انضباط مالي سازمان را تأييد كرده و از تخصيص ندادن بودجه از سوي دولت خبر داده است.

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس در بخش گفت‌و‌گوي ويژه خبري شبكه دوم سيما، از كسري بودجه ميلياردي صدا و سيما خبر مي‌دهد، رقم كسري بالغ بر 500 ميليارد تومان كه تقريباً يك‌پنجم كل بودجه سازمان را تشكيل مي‌دهد.

غلامرضا كاتب در اين برنامه با بيان اينكه امسال فقط توانستيم 920 ميليارد تومان به صدا و سيما اعتبار دهيم، مي‌گويد: 2700 ميليارد تومان، اعتباري است كه امروز اين سازمان به آن نياز دارد.

وي مي‌افزايد: البته هزار و 200 ميليارد تومان را در قانون بودجه به صدا و سيما تكليف كرده‌ايم كه از تبليغات به دست آورد كه اين موجب دغدغه و ناراحتي مردم خواهد شد.

كمبود شديد بودجه صدا و سيما نگراني‌هايي را در پيش دارد، نگراني‌هايي كه كاتب در تلويزيون به برخي از آنها اشاره مي‌كند. وي مي‌گويد:  زماني كه رسانه ملي در بودجه‌ جاري خود كمبود اعتبار دارد چگونه مي‌تواند به بحث برون‌مرزي و مقابله با شبكه‌هاي معاند بپردازد.

جمشيد جعفرپور، عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز كه در اين برنامه حضور داشت، از كاهش بودجه فرهنگي كشور انتقاد مي‌كند و درباره صدا و سيما مي‌گويد: سازمان صدا و سيما نيازمند اختصاص بودجه كافي است، به ويژه اينكه اكنون در محاصره رسانه‌اي و تبليغات بسيار بر ضدانقلاب اسلامي هستيم.

كسري بودجه صدا و سيما مسئله جديدي به شمار نمي‌رود اما ميزان بالاي كسري بودجه و مأموريت‌هاي جديدي كه از سوي مقام معظم رهبري در حكم انتصاب محمد سرافراز به آنها اشاره شده است نگراني‌هايي را در قبال ناتواني سازمان در رسيدن به اهداف مدنظر به وجود آورده است.
 
تأثیر کاهش بودجه بر تولید سریال‌ها
اين نگراني‌ها باعث شد تا «جوان» موضوع را با اعضاي شوراي نظارت بر صدا و سيما پيگيري كند. سيدرمضان شجاعي‌كياسري درباره موضوع كسر بودجه صدا و سيما به «جوان» مي‌گويد: بودجه درخواستي صدا و سيما بيشتر از بودجه اعلامي دولت بود. قرار شد كه حدود دو‌سوم بودجه صدا و سيما از طريق دولت تأمين شود و باقي بودجه را خود صدا و سيما تأمين كند. كه با توجه به كسري بودجه شايد صدا و سيما حتي نتواند نيازهاي اوليه سازمان را تأمين كند.

شجاعي‌كياسري درباره تأثيرات سوءكاهش و كسري بودجه نيز معتقد است: اگر بودجه كافي نباشد قطعاً بر ميزان ساخت برنامه‌هاي توليدي و سريال‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني تأثير مي‌گذارد و از نظر كمي باعث كاهش ميزان توليدات مي‌شود، اما از نظر كيفي بخشي از كار به ذوق و سليقه مديران و برنامه‌سازان سازمان باز مي‌گردد كه چه سوژه‌هايي را براي كار انتخاب كنند. «جوان» تلاش كرد موضوع كسري بودجه صدا و سيما را از طريق مديران اين سازمان پيگيري كند كه متأسفانه به دلايلي اين اتفاق رخ نداد.
   
برنامه كيفيت داشته باشد درآمد هم مي‌آورد
طهماسب صلح‌جو، منتقد سينما و تلويزيون در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: تأثير كسري بودجه بر توليدات صدا و سيما مسئله‌اي بديهي است و هر كسي مي‌داند وقتي پول نباشد كار كردن سخت مي‌شود و به قول معروف «هرچه پول بدهي‌ آش مي‌خوري»!

اين منتقد درپاسخ به سؤالي درباره اينكه در شرايطي كه صدا و سيما درگير بودجه است، شبكه‌هاي ماهواره‌اي و حتي سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي با موفقيت در حال كار هستند، مي‌گويد: مشكل تلويزيون خطوط قرمز است، براي همين حتي سريالي مانند «شهرزاد» نيز يا در تلويزيون پخش نمي‌شود يا آنقدر دستكاري مي‌شود كه هيچ چيزي از آن باقي نمي‌ماند.

صلح‌جو مي‌افزايد: تلويزيون مي‌تواند با پرداختن به سليقه مخاطب عام و مخاطب‌شناسي كه براساس رؤيا‌ها، آرزوها و حتي كمبود‌هاي عامه مردم شكل مي‌گيرد برنامه‌هاي موفقي توليد كند. وي با مثال زدن برنامه «نود» مي‌گويد: اين برنامه آنقدر محبوب است كه تلويزيون توانسته در كنار توليد آن درآمد زيادي نيز به دست آورد.

در صورتي كه اگر قرار بود «نود» برنامه‌اي اتوكشيده و معمولي بود هيچ وقت به اين موفقيت نمي‌رسيد.  اين روش در شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز وجود دارد و با پخش برنامه‌هايي كه مردم آنها را نگاه مي‌كنند، آگهي‌هاي تلويزيوني و درآمد به دست مي‌آورند.

تلويزيون نيز مي‌تواند با اولويت دادن به برنامه‌هاي با كيفيت، از قبل توليد آنها درآمد به دست بياورد و كسري بودجه‌اش را تامين كند.

اين منتقد همچنين به مديران صدا و سيما پيشنهاد مي‌دهد: بودجه‌اي را كه در دست سازمان است، در اختيار برنامه‌سازاني كه ذوق و سليقه ندارند قرار ندهد كه پول مي‌گيرند، اما برنامه‌اي توليد مي‌كنند كه هيچ كس آن را نمي‌بيند. بهتر است قبل از تخصيص بودجه از برنامه‌ساز تضمين داشتن مخاطب گرفته شود.

در حالي كه سازمان صدا و سيما از آغاز دوران رياست محمد سرافزار انضباط مالي و چابك‌سازي سازماني را در پيش گرفته است و رئيس جديد سازمان تلاش كرده تا با حذف پست‌هاي مديريتي اضافه و كاهش نيروي انساني سازمان زمينه صرفه‌جويي مالي و مديريت بهينه را ايجاد كند، اما باز هم كسري بودجه و عدم همراهي دولت با بزرگ‌ترين و تأثيرگذارترين رسانه داخلي كه در خط مقدم تهديدات نرم دشمن نيز قرار دارد، باعث شده تا صاحب‌نظران نگراني خود را از عدم توانايي صدا و سيما در انجام ماموريت‌هاي محوله ابراز كنند.

به نظر مي‌رسد از نظر بودجه‌نويسان مجلس ناتواني سازمان صدا و سيما در مقابله با شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان بزرگ‌ترين تهديدي است كه كسري بودجه آن را به ارمغان خواهد آورد.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس آذری ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    اون همه بودجه سالانه ! اون همه درآمد تبلیغات و ... باز 500 میلیارد تومن بدهی بالا آوردن؟ توی صدا و سیما چه خبره؟؟؟؟!!!!! مگه چقدر پرسنل و حقوق بگیر داره؟؟؟!!! صدا و سیمای تهران...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس